1.431 visninger
|
Oprettet:
Dreje ved høj fart {{forumTopicSubject}}
Hej,
Har lige fået ny båd, en Buster Magnum med en 225 HK honda motor. På instrumentbordet står de "no turning over 40 knots"
Hvor seriøst skal man tage det?
Jeg går udfra at fordi det belaster hækken for meget hvis man gør den, er det rigtigt forstået?
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 20 Svar: 39
apr 2004
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 101
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 20 Svar: 39
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Men der er nok lidt fornft i det alligevel.
Jeg har flere gange prøvet at "skride ud" med min båd.
Fuldstændig ligesom en baghjulstruket bil gør.
Det sker oftest når båden drejer skarpt med høj fart. Så krænger båden tilpas meget til at v-bunden kommer til at ligge "vandret" i den side man drejer til. Dermed slipper spidsen af v-bunden grebet i vandet.
Så begynder båden at skride 90grader ud i forhold til sejlretning, at plane sidelæns... -indtil båden begynder at rette sig op igen. Og så slutter det sjove. For når spidsen af v-bunden får fat og man skrider sidelæns, så stopper åden MEGET hurtigt.
Jeg har heldigvis Recarro sæder i min, eller vil jeg blive slynget ud af båden. Men men man får nogle blå mærker på arme og ben, når man stopper fra 30-40 knob i løbet af 5 meter.
Chancen for at lave kolbøtter som en af de andre sagde er til stede, men ikke særlig stor.
Men det er super sjovt at gøre når man er 100 % klar til hvad der sker, og holder godt fast. Og har løse teefoner og nøgler i lommerne.
Det er fuldstændig ligesom på e vandscooter, når man laver "jet-udskridninger"
Jeg burde sku ligge en film ind, som demonstrerer ovenstående...
Dreje ved høj fart