Båd hopper + sprøjter {{forumTopicSubject}}
Hej I gruppen.
Jeg er den lykkelige ejer af en Skibsplast 550 fra 1989.
Der sidder en 90 HK Force motor med powertrim fra 1998 på den.
Jeg har et par småproblemer.
1 problem er hopperi; jeg starter altid med motoren trimmet helt ind, og så snart den planer trimme jeg den lidt ud. Blot kan jeg ikke trimme den ret meget ud, får den begynder at hoppe med stævnen. Her sejlet en del år med andre både og aldrig oplevet sådan et "hopperi" ved så lidt udtrimning.
2 problem; den sprøjter meget fra motoren. Når jeg sejler med kalechen nede er det som sådan ikke noget problem, for vandet kommer ikke ind i båden da fartvinden når at blæse det baglæns. Her i går sejlede vi så med forreste del af kalechen oppe, og så er der "læ" foran motoren og der kommer sprøjt in i båden.
Hvis jeg lægger mig om og kigger ned ved motoren når den planer med pæn fort (konen styrer) ser det ud til at kommer fra beslager i siderne på motoren, altså der hvor man kan have en trimpind siddende igennem hullerne.
Monteringshøjden på motoren burde passe, da pladen( har glemt navnet) på benet flugter med bunden ag båden.
Gode forslag imødeses.
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
jul 2006
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 22
når jeg har konen og ungerne med så når den kom op og plene begyndte den at hoppe og kunne ikke rigtig bryde bølgerne og fik ungerne op foran det hjalp så jeg skal have flere sække i for
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 31
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hvis den sprøjter er benet for langt nede
HÆV benet så kavitationspladen kommer ca 2 centimeter eller 3-4 stykker over bunden så er problemet væk
MVH Hasse
Start med 2 centimeter
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
maj 2006
Det der med at proppe en masse vægt op i snuden er noget LORT hvis du vil sejle hurtigt !!!! for så skal motoren bruge endnu flere kræfter på at få snuden op af vandet.
Meningen med trimmet ER at du har mulighed at at få så meget båd op af vandet så muligt
start med trim inde eller i neutral og trim derefter UD til du kan se at dit kølvand er BAG båden og din snude er lyftet ud af vandet , hvis båden da begynder at hoppe / vugge op og ned med snuden er det fordi du har trimmet for meget ud.
MVH Hasse
okt 2017
Følger: 1 Svar: 3
jeg har en 16 fods båd med styrepult, og en 80 HK yamaha
Den hopper når jeg sejler, bare jeg trimmer en smule ud, så begynder den, og er ikke til at stoppe igen ... hvis den er trimmet helt ind "pløjer" båden, og sejler dårligt, bare jeg trimmer den en lille smule ud begynder den at hoppe, først en smule, og lidt efter mere og mere, og er ikke til at standse igen.
jeg har prøvet at have 100 kg foran, det hjælper kun en smule, så det er ikke vægten der er problemet, motor er umiddelbart monteret rigtig men trimpladen en smule over bunden af båden.
- Skal jeg hæve motor yderligere ?
- Hjælper en hydrofoil?
Venlig Brian
maj 2006
Det virker som om du slet ikke har læst hvad jeg skrev ????
Nu ved jeg ikke hvad DU mener med en lille smule trim UD ad
men faktum er at hvis motoren er trimmet for meget ud vil snuden af båden
vugge op og ned fordi der ikke er mere motor kraft til at holde snuden stabilt oppe .
Kan u tage 1 par billeer af din hæk og motor fra siden for der må være noget helt galt med dit setup
okt 2017
Tessa key largo 16 open line med en 80 HK Yamaha 4 takt
Båden er bygget til 75 hk, der er iøvrigt en med 115 hk på dba, det er dog en 17 fods , jeg tror ikke det er setup, motor er monteret ved Floor i Randers, samt plade på ben lige er et par cm over
Tak for hjælpen ... ha en god aften
okt 2017
maj 2006
der må være en logisk forklaring på dette og jeg vil da meget gerne hjælpe dig
mvh Hasse
Båd hopper + sprøjter