{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
270 visninger | Oprettet:

Hjælp til istandsættelse af gammel jolle {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Med fare for at stille nogle dumme spørgsmål, giver jeg det et skud alligevel. Jeg har købt en gammel jolle som skal istandsætte og forhåbentligt i vandet om et par uger. Der er en enkelt skade i bunden af den, og et par huller bagpå hvor tidligere motor har været skruet fast. Kan jeg bare slibe det ned, rense med acetone og så bruge glasfiber spartel til at lappe det? Nu til andet spørgsmål: der er et hulrum i midten af båden (tror jeg), kan dog ikke få en tommestok længere end 80 cm fra bundprop. Så måske der også ligger skum eller lignende derinde. Der kommer vand derned på en eller anden måde, tror det er fra nogle små skader inde i båden. Men da den skal ligge fast i vandet er der jo ikke lige mulighed for at kunne skrue bundprop ud og tømme for vand. Kan jeg blot skære et hul med en vinkelsliber så jeg kan få en lænsepumpe derned eller ødelægger det konstruktionen på båden? Vil jo også gerne kunne se derind. Måske noget gammelt skum skal fjernes. Håber nogen har lidt input.
På forhånd tak.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til istandsættelse af gammel jolle
  • #1   1. jul Skaden du viser på fotoet ser ikke ud til at være gennemgående, så den kan du rense godt af og spartle op. Husk at rense de omliggende område også så du får god vedhæftning.

    Er hullet gennemgående og/eller glasfiberlaget ødelagt, skal det bygges op igen med glasfiber måtte.

    Små huller i hækken ville jeg lime en prop i først til under niveau og så spartle op til niveau.

    Dit hulrum i båden er nok fordi den er dobbelt skroget. Du kan godt skære et hul i det inderste skrog til f.eks en lænsepumpe, men så er den jo ikke dobbeltskroget længere.

    Den har nok i tidernes morgen været tæt og fyldt med flydeskum. Hvis ellers resten af jollen ligner billedet, er den nok ikke tæt mere, og skummet er vandfyldt. Så hjælper en lænsepumpe ikke meget, for skummet afgiver ikke sådan lige fugten.

    Så enten accepterer du båden som den er og sejler i den med viden om den nok ikke er synkefri længere og sikkert vejer et par 100kg mere end da den var ny, eller også giver du den den store tur, skærer hele inderskroget ud, fjerner skum, lægger nye spanter og limer inderskroget fast igen med glasfiber. Vælger du det sidste, kan du lave jollen "som ny", men så kommer du nok ikke ud at sejle om 2 uger.


Kommentér på:
Hjælp til istandsættelse af gammel jolle

Annonce