{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.049 visninger | Oprettet:

Erfaringer med istandsættelse af Microplus 502 {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lige købt en gammel microplus 502 som jeg vil sætte i stand. Så vil jeg høre om der er nogen der har erfaringer med denne model. Hvordan er den opbygget, er der typiske svage punkter eller andet..:-)

Jeg opdaget at xfiner pladen i hækken var råden så har skåret første lag af og fjernet den. Det ser dog ud til at der en endnu en xfiner lige ved motorbeslaget som også er færdig(også mellem to lag) . Er det normalt.?
Jeg har aldrig arbejde med glasfiber før men set en del på youtupe om reb, det ser jo tilforladelig ud..:-)

Fra hækken kan jeg se ind i skroget og der er nogle støbte skum klodser i dobbeltskroget, men de når ikke helt ud.
Jeg kan dog ikke se hvad der er under gulvet. Der er et hulrum med om der er skum i eller hvordan. Er der noget der har haft åbnet op til gulvet eller har nogle arbejdstegninger.

alt hjælp eller råd modtages med taknemmelighed.

vh Tom


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med istandsættelse af Microplus 502
  • #1   22. jan 2017 Hvis du har set en del på YouTube omkring hvordan det skal laves, så undrer det mig at du har fjernet glasfiberen udefra. Det bliver svært at få stærkt nok igen, der skal jo en rimelig stor overlapning til - og svært at lave pænt. Træet i hækken vil man normalt udskifte inde fra ....

  • #3   23. jan 2017 Mange tak for begge svar..

    Det er som Jens skriver ikke muligt at skifte pladen indefra og faktisk så jeg flere gøre det sådan på youtupe. Så jeg håber det kan lade sig gøre..

    Jens.. Mange tak for dit udførlig svar. Min har også stået på en for lille trailer så måske det også er en ting jeg skal have kigget på. Hvis jeg skal have et overlap på 15 cm, skal jeg rundt om hjørnet på hækken. Kan man det og få det pænt.?
    Jeg bor ved Juelsminde tæt på Vejle og Horsens.

    Hvad er powertrim.? Jeg er ret ny i det med større motorbåde..:-)

    vh Tom


  • #5   23. jan 2017 Havde godt tænkt at sætte en retskinne på og se hvordan det så ud, det må jeg lige få gjort..
    Hvor bor du Jens.?

    Kan powertrin eftermonteres eller er en motor født med det.?


  • #7   24. jan 2017 Jeg har en gammel crystler 45 hp. har ikke haft båden i vandet så ved ikke om det er for lidt eller hvordan.. Jeg har ikke brug for at sejle stærkt, jeg vil nyde turen..:-)

    Hvad er forresten forskellen på gelcoat og topcoat.? Som jeg kan læse mig frem til er topcoat bare gelcoat med noget i...?
    Og så ser det ud til at meget gelcoat er polyester baseret, så kan det vel ikke hæfte på epoxy.?


  • #9   24. jan 2017 ok.. Tak igen for at udvide min horisont..:-)

    Jeg må lidt mere på nette og se hvordan det gøres, men hvis det bare er små revner i gel/topcoat skal man vel bare slibe ned til man ikke kan se revner mere og så spartle og slutte af med topcoat..

    Jeg ar fundet dette firma i tyskland, de har billig epoxy. Men kommer så til at tænke på om der er forskel på epoxy, måske noget ikke kan bruges til at lave båd med.??
    http://shop.hp-textiles.com/shop/Epoxy-Resin/Laminate-Resin-Systems-1008/110min-processing-time--low-viscosity-1054/1400g-Epoxy-Industrial-Laminating-Resin-System-HP-E111L-1084.html


  • #10   25. jan 2017 Nogen der ved hvor lang et kg epoxy rækker og ca hvor meget der skal bruges af gelcoat pr m2..?

  • #12   25. jan 2017 ok.. tak igen..:-)

    Jeg tænker at bruge epoxy da jeg ikke ved om båden er lavet med epoxy eller polyester og epoxy skulle være det eneste der hæfter på alt.
    Men skal man så ikke bruge epoxy baseret gelcoat, for polyester skulle jo ikke kunne hæfte på epoxy.. ved du noget om det.?


  • #13   25. jan 2017 epoxy skulle vist også kunne hærde ved lave temp. bare langsomt..

  • #15   26. jan 2017 ok.. Det kan godt være det er bedre så.. Det må jeg lige undersøge noget mere.

    Tak..


  • #16   26. jan 2017 Jeg ville nu også lave båden med polyester.
    Da skroget er med sikkerhed lavet ud af polyester.
    Så det normale er at bruge det skroget er lavet ud af.
    Så får du også et godt slutresultat ud af det smiley


  • #17   26. jan 2017 ok.. hvis man kan være sikker på at den er lavet med polyester er det nok bedst..

    tak for info:-)


Kommentér på:
Erfaringer med istandsættelse af Microplus 502

Annonce