4.842 visninger
|
Oprettet:
Rust i tank!! {{forumTopicSubject}}
Jeg har længe ledt efter en større tank til min båd, og har nu fundet en, den er af metal, pæn udvendigt, men inden i er den en del rusten, hvad skal man gøre ved det?? noget man kan hælde i, eller hvordan lige med det??
Kunne næsten tænke mig til at der skal et benz filter i nu da den er ret rusten, men ville godt have det meget rust ud.
Thomas
jan 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 3 Emner: 29 Svar: 191
Det er der da firmaer der kan.
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 7 Emner: 59 Svar: 172
Thomas
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 26 Svar: 77
Men start evt. med en ikke så stærk syrer, og prøv at hælde noget i, og se dagen efter om det er væk.
mar 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
Du skal først affedte tanken evt. med Trinatrium fosfat blandet op i varmt vand, derefter kan du syre den i en 30% saltsyre blanding i et par timer alt efter hvor slemt den er angrebet af rust.Du kan også bruge citronsyre men det skal være over 70 grader for at virke ordenligt. Så skal den netrualiseres med en kaustric soda opløsning eller en Amonia opløsning. Du skal skylle grundigt efter med vand både efter syre og neutralisering og undgå at tanken bliver tømt for væske da den vil ruste meget hurtigt indtil den er neutraliseret. Den kan blive ligesom ny da en ny stål tank også bør afsyres. Hvad med en rustfri tank?
God arbejdslyst
MVH
Lars
feb 2005
Følger: 14 Følgere: 25 Både: 15 Emner: 18 Svar: 138
Måske syren kunne fortyndes lidt med vand...? 30% er sgu noget 'krads stads' !!!
I så fald det skal fortyndes skal du huske ALTID at hælde syre i vandet og IKKE vand i syren!!!
Gøres det forkert kan der opstå en syreeksplotion, og det vil de færreste nok være i nærheden af!?!?
maj 2006
apr 2005
Følger: 31 Følgere: 31 Både: 2 Emner: 19 Svar: 134
Men lad være med at bruge saltsyre.
mvh.
Steen
aug 2006
Når der står 30% skal jeg vel komme 3 ltr saltsyre, og 7 ltr vand i, det er en 30& blanding.
Thomas
aug 2006
maj 2006
Hvis det udelukkende kun er for at hjælpe Thomas er det iorden. Men hvis du vil skrive det for at lave reklame skal du ikke gøre det. Men i denne situation er det i orden. Spørg endelig hvis du er i tvilv
mar 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
Jeg har arbejdet med instalation af store diesel motore instalationer og vi bruger altid saltsyre eller citron syre til rengøring af rør systemer. Vi får leveret 30% syre blanding og blander den derefter op med vand. Det er rigtigt hvad Sten siger at man SKAL hælde syre i vand og ikke omvendt.(Brug altid briller og hansker) Syre styrken vil afgøre hvor lang tid det tager inden tanken er ren og 30% er kras så hvis du ikke er fortrolig med at bruge det fra dunken så fortynd det 50%. Prøv evt med et stykke rusten plade eller rør så du kan se hvordan det reagerer.
Husk at du altid skal have væske i tanken og ikke for lange mellemrum mellem syre og den væske du neutraliserer med. Hvis du laver en prøve kan du se hvor hurtigt det ruster når det kommer i kontaktmed luft efter der er afsyret syren.
Når du er færdig skal du skylle tanken grundigt med vand, laden den tørre og derefter skylle i bensin.
MVH
Lars
apr 2005
Gå ind på dette link.: http://www.baylinerfan.dk/photogallery.php?album_id=3
Her kan du læse hvad du har brug for at vide.
mvh.
Steen
apr 2005
Bare du ikke bruger saltsyre så er jeg glad. Du har ikke en chance for at styre det. Saltsyre æder så at sige alt.
hvor imod den syre jeg har brugt kun æder det den skal. Så snart syren kommer ud til det rår metal er der noget i den, der beskytter det rår metal så det ikke bliver ædet op.
mvh.
Steen
Rust i tank!!