{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.099 visninger | Oprettet:

rat trækker MEGET til højre ?? {{forumTopicSubject}}

Hey Allesammen...
vil lige hører om en ting har en båd der har stået stille et års tid fik den i vandet i dag men når man sejler og slipper rattet så drejer den direkte til højre og vil nærmest bare sejle i ring :S
mindes ikke den har gjordt det før der er ikke hudralik styring på men er det normalt ????

mvh
jonas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  rat trækker MEGET til højre ??
  • #1   15. aug 2020 Det er helt normalt at motoren vil dreje til en side. Forestil dig at du satte et hjul på der hvor propellen sidder, og satte den ned på asfalten. Så får du en side kraft der får motoren til at dreje.
    Der er nogle styre systemer der har en slags bremse system der holder lidt igen. Sådan at det kun er når du drejer motoren drejes.
    Du skriver "MEGET" det er vel ikke så meget mår du sejler ved lave omdr.?


  • #2   15. aug 2020 Der skal være en trimfinne på dit motorben lige efter propellen.
    Den kan være knækket, eller gået løs.
    Men det er den du skal have justeret/trimmet så motoren kun trækker lidt til den ene side.
    Motoren SKAL trække lidt til den ene side - der er sikkerhedsmæssigt, således at båden vil sejle i ring hvis der ikke er nogen der styrer.


  • #3   15. aug 2020 Jens, det er altså ikke noget der er lavet med vilje, at den trækker til den ene side. Det er et fysiske fakta. Min kabel styring har indbygget lås der gør at rattet ikke drejer selv hvis jeg slipper det. Og det samme gør en hydraulisk styring, se beskrivelsen i nedenstående link:
    https://ultraflex.ultraflexgroup.com/en/catalogue/zero-torque-feedback-tiller-steering-systems/075-1/index.html

    Derimod er det dødmands knappen, som skal sørger for at stoppe båden, hvis kaptajnen er faldet af.


  • #4   15. aug 2020 Okay så kan se det er normalt smiley tusind tak for svar 👍:)

  • #5   15. aug 2020 Jo jo men Jens, har ret i at hvis din finne, som sidder lige efter propellen er knækket eller faldet af, eller ude af justering, så trækker den mere end normalt.

  • #7   16. aug 2020 #3 Jeg har jo ikke skrevet at det er noget der er "lavet med vilje"...
    Har blot skrevet at der skal være en finne til at finjustere hvor meget den trækker - og at den af sikkerhedsmæssige årsager SKAL trække lidt.
    Hvor mange tror du der reelt sejler med en snor på armen til dødmandsknappen? Jeg har før set en båd der sejlede i ring fordi føreren var faldt over bord (og selvfølgelig ikke havde snoren til dødmandsknappen om armen).


  • #8   16. aug 2020 Jens B. Hydrauliske styre systemer har et ventilsystem, der gør at motoren ikke kan dreje selv. Der skal man dreje på rettet for at få motoren til at flytte sig. Så hvis man sejler fuld skrue og lige ud, og slipper rettet så fortsætter man altså lige ud. Selvfølgelig påvirket af strøm og vind. Og det gør visse mekaniske styringer altså også.
    Jeg har også set en lille båd, hvor føreren faldt i vandet under fuldspeed, og rigtigt motoren drejer. Og båden begynder så at sejle tilbage mod den overbordfaldne, også kan man jo sørge om det er sikkert.
    Så det er altså ikke alle både, der drejer af sig selv, når man slipper roret.


  • #9   17. aug 2020 #8 Jeg er ganske udmærket klar over at ikke alle både drejer hvis man slipper roret smiley
    Men nu er det jo ikke det trådstarter spørger til.

    Hvis muligt (og det er jo gældende i trådstarters tilfælde) SKAL (eller BØR) finnen justeres så motoren trækker svagt til den ene side, så båden sejler i ring, og nej, den vil ikke ramme samme sted som en evt. styrmand falder over bord...

    Men du kan sejle med lige præcist det du har lyst til smiley


  • #10   17. aug 2020 Jens, jeg ved godt at at det ikke er det som tråd starter spørger til. smiley
    Men jeg studser bare ved at du mener, at den skal dreje til den ene side.
    Citat af hvad du skriver i #2.
    "Motoren SKAL trække lidt til den ene side - der er sikkerhedsmæssigt, således at båden vil sejle i ring hvis der ikke er nogen der styrer."
    Men hvor i ligger sikkerheden i at den drejer til den enen, eller den anden side, frem for evt. at sejle mere lige ud? smiley


  • #11   17. aug 2020 Hvis den sejler ligeud, så rammer den på et tidspunkt land eller noget andet (en anden båd, en der bader ved en strand eller andet). Dvs. at det helt sikker ender med materiel skader og i værste fald også personskader.
    Hvis den sejler i ring, så sker der formentlig ikke andet end at den sejler indtil der ikke er mere brændstof.


  • #12   17. aug 2020 Bortset fra at når den sejler i ring tilbage til den overbordfaldne, så er det ham der er i farezonen. Uanset hvordan er det farligt. Og jeg mener det er en uskreven regel, der høre fortiden til. I en opfattelse om at man i fald det skete, så stak båden ikke til søs på det åbne hav, for måske aldrig at blive fundet. Og derved har man opfundet sikkerhedsbegredet om, at det var bedre at den sejlede i ring uden at blive væk. bortset fra at den dermed returnerede til ejermanden der ligger i vandet. Uhykkeligt for ejeren den nu skal svømme for livet.
    Det er vel egentlig derfor dødmandsfunktionen er opfunden, og Jeg bruger dødmandsknappen, og hvis det sker jeg umiddelbar ikke får snoren på, har jeg dårligt med det. Og jeg får også påtale fra min hustru, om forglemmelsen. Så det er for mig lidt som med sikkerhedsselen, For mig kommer sikkerhedsselen i bilen prompte på, og føler mig helt forkert på den, hvis den ikke er der.
    Ser der ikke nogen sikkerhed, så vidt jeg ved skrevet nogen steder, i at den automatisk drejer til den ene side. Så find den i søfartsregerne, og jeg over giver mig,,,..
    Den er en gammel søfare-historie i min optik, baseret på en egoistisk tankegang om at man ikke ville miste sit skib ved at det sejler bort uden føre.
    smiley smiley


  • #13   18. aug 2020 Jeg er da trekvart ligeglad med hvad du mener smiley
    Og at du ikke forstår det, er ikke mit problem...
    Som tidligere skrevet, så kan du sejle præcist som du har lyst til.


  • #15   18. aug 2020 I et Forum skal der vel vær plads til diskusion. Og at der ikke er dokumentation, til understøtning af en såkaldt sikkerhedsregl. Fortæller mig at det i bund og grund er en sørøver historie. smiley

  • #16   20. aug 2020 Arhh - hold nu lige kammertonen smiley
    Jeg har tidligere postet dette link
    http://www.killcaremarina.com.au/commonly-asked/60-boating-performance
    Her er nogle gode skitser om hvordan kræfterne virker.
    Man skal starte med at skelne mellem om propellen er fast i forhold til båden eller om den kan bevæge sig frit.
    En lille jolle med en 4 hk motor: Hvad gør den hvis man slipper håndtaget?
    Propellen er normalt en højreløber set i forhold til sejlretningen. Tænker man lidt vandmølle, vil dette trække bagenden af påhængsmotoren til højre. Så drejer båden til højre.
    Den lille justerbare finne over propellen, kan man sætte så den forsøger at skubbe bagenden af motoren den modsatte vej, altså til venstre. Finnen styrer i dette tilfælde motoren, og ikke båden. Finnens bagende skal derfor pege til højre, så den fører vandstrømmen til højre, og skubber bagenden af motoren til venstre.
    Har man hydraulisk styring (som jeg kun har set som selvspærrende) eller en låsende/selvspærrende kabelstyring er det lidt mere kompliceret. Her er motoren jo låst til skroget, og trækker båden til venstre vel man jo kompensere for dette med rattet ved at dreje lidt til højre. Slipper man rattet drejer motoren jo ikke af sig selv, da styresystem jo er selvspærrende. Det løser jo sig selv.
    Kan man se motoren står skævt når man sejler ligeud, kan man jo justere lidt på finnen, og skal i dette tilfælde huske at finnen nu styrer motor og båd samtidig. Og så er det modsat beskrivelsen foroven smiley


  • #18   20. aug 2020 Prøv lige at tilse den lille finne der rager ned lige efter skruen den kan vrides den ene og den anden vej for at modvirke det vrid skruen har i vand. Den er lavet af zink da den samtidig er anode hvis den er blevet tæret og den mangler et stykke drejer styret den vej motoren tvinger

Kommentér på:
rat trækker MEGET til højre ??

Annonce