2.099 visninger
|
Oprettet:
rat trækker MEGET til højre ?? {{forumTopicSubject}}
Hey Allesammen...
vil lige hører om en ting har en båd der har stået stille et års tid fik den i vandet i dag men når man sejler og slipper rattet så drejer den direkte til højre og vil nærmest bare sejle i ring :S
mindes ikke den har gjordt det før der er ikke hudralik styring på men er det normalt ????
mvh
jonas
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Der er nogle styre systemer der har en slags bremse system der holder lidt igen. Sådan at det kun er når du drejer motoren drejes.
Du skriver "MEGET" det er vel ikke så meget mår du sejler ved lave omdr.?
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Den kan være knækket, eller gået løs.
Men det er den du skal have justeret/trimmet så motoren kun trækker lidt til den ene side.
Motoren SKAL trække lidt til den ene side - der er sikkerhedsmæssigt, således at båden vil sejle i ring hvis der ikke er nogen der styrer.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://ultraflex.ultraflexgroup.com/en/catalogue/zero-torque-feedback-tiller-steering-systems/075-1/index.html
Derimod er det dødmands knappen, som skal sørger for at stoppe båden, hvis kaptajnen er faldet af.
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 14
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Har blot skrevet at der skal være en finne til at finjustere hvor meget den trækker - og at den af sikkerhedsmæssige årsager SKAL trække lidt.
Hvor mange tror du der reelt sejler med en snor på armen til dødmandsknappen? Jeg har før set en båd der sejlede i ring fordi føreren var faldt over bord (og selvfølgelig ikke havde snoren til dødmandsknappen om armen).
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg har også set en lille båd, hvor føreren faldt i vandet under fuldspeed, og rigtigt motoren drejer. Og båden begynder så at sejle tilbage mod den overbordfaldne, også kan man jo sørge om det er sikkert.
Så det er altså ikke alle både, der drejer af sig selv, når man slipper roret.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Men nu er det jo ikke det trådstarter spørger til.
Hvis muligt (og det er jo gældende i trådstarters tilfælde) SKAL (eller BØR) finnen justeres så motoren trækker svagt til den ene side, så båden sejler i ring, og nej, den vil ikke ramme samme sted som en evt. styrmand falder over bord...
Men du kan sejle med lige præcist det du har lyst til
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Men jeg studser bare ved at du mener, at den skal dreje til den ene side.
Citat af hvad du skriver i #2.
"Motoren SKAL trække lidt til den ene side - der er sikkerhedsmæssigt, således at båden vil sejle i ring hvis der ikke er nogen der styrer."
Men hvor i ligger sikkerheden i at den drejer til den enen, eller den anden side, frem for evt. at sejle mere lige ud?
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Hvis den sejler i ring, så sker der formentlig ikke andet end at den sejler indtil der ikke er mere brændstof.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Det er vel egentlig derfor dødmandsfunktionen er opfunden, og Jeg bruger dødmandsknappen, og hvis det sker jeg umiddelbar ikke får snoren på, har jeg dårligt med det. Og jeg får også påtale fra min hustru, om forglemmelsen. Så det er for mig lidt som med sikkerhedsselen, For mig kommer sikkerhedsselen i bilen prompte på, og føler mig helt forkert på den, hvis den ikke er der.
Ser der ikke nogen sikkerhed, så vidt jeg ved skrevet nogen steder, i at den automatisk drejer til den ene side. Så find den i søfartsregerne, og jeg over giver mig,,,..
Den er en gammel søfare-historie i min optik, baseret på en egoistisk tankegang om at man ikke ville miste sit skib ved at det sejler bort uden føre.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Og at du ikke forstår det, er ikke mit problem...
Som tidligere skrevet, så kan du sejle præcist som du har lyst til.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 224
Jeg har tidligere postet dette link
http://www.killcaremarina.com.au/commonly-asked/60-boating-performance
Her er nogle gode skitser om hvordan kræfterne virker.
Man skal starte med at skelne mellem om propellen er fast i forhold til båden eller om den kan bevæge sig frit.
En lille jolle med en 4 hk motor: Hvad gør den hvis man slipper håndtaget?
Propellen er normalt en højreløber set i forhold til sejlretningen. Tænker man lidt vandmølle, vil dette trække bagenden af påhængsmotoren til højre. Så drejer båden til højre.
Den lille justerbare finne over propellen, kan man sætte så den forsøger at skubbe bagenden af motoren den modsatte vej, altså til venstre. Finnen styrer i dette tilfælde motoren, og ikke båden. Finnens bagende skal derfor pege til højre, så den fører vandstrømmen til højre, og skubber bagenden af motoren til venstre.
Har man hydraulisk styring (som jeg kun har set som selvspærrende) eller en låsende/selvspærrende kabelstyring er det lidt mere kompliceret. Her er motoren jo låst til skroget, og trækker båden til venstre vel man jo kompensere for dette med rattet ved at dreje lidt til højre. Slipper man rattet drejer motoren jo ikke af sig selv, da styresystem jo er selvspærrende. Det løser jo sig selv.
Kan man se motoren står skævt når man sejler ligeud, kan man jo justere lidt på finnen, og skal i dette tilfælde huske at finnen nu styrer motor og båd samtidig. Og så er det modsat beskrivelsen foroven
dec 2008
Følgere: 13 Både: 1 Emner: 10 Svar: 71
rat trækker MEGET til højre ??