866 visninger
|
Oprettet:
Speedbåd campion {{forumTopicSubject}}
Hej bådfolk
Jeg er ny inden for både osv. Vil købe en speedbåd til til småture og vandsport .
Har set på campion 485 , bowrider . Er det en god båd til formålet? Nogen der har erfaringer? Jeg vil have påhængsmotor, hvor mange hk bør jeg få efter ?
Mvh Bent
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
http://www.boats.za.net/boat-specs.aspx?boat=Campion-Allante-485-BR-2010&bt=40968
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 54 Både: 1 Emner: 8 Svar: 44
16 fod er en ret lille båd, så påhængsmotor er en god ide for at spare plads indvendig.
90hk til en 16 fod båd kan sagtens fungere hvis man er 1 til 2 personer, men det vil blive en svær/uharmonisk båd at sejle med der kommer læs på med så lidt motoreffekt.
Jeg vil sige 115hk minimum og hvis muligt, så vælg den slagvolumen mæssigt største motor. Der er meget forskel på hvordan de forskellige mærker henter effekten, nogen henter 115hk ud af en 1,5, andre henter 115hk ud af en 2,0
De 115hk vil føles vidt forskelligt.
jul 2008
Gå efter det som båden er beregnet til og om den ligger 10hk over tror jeg ikke at forsikrings selskabet siger noget til. Men spørg først.
aug 2020
Følgere: 58 Emner: 14 Svar: 7
Hvad bør jeg vælge 2 takt eller 4 takt , eller indenbords. der er jo kæmpe forskel i pris . Hvad er det optimale ? Er det brændstoføkonomi? Vedligehold?
På forhånd tak
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 54 Både: 1 Emner: 8 Svar: 44
Det er meget få mærker der tilbyder 2takts motore hvis det er ny båd du kigger efter. Det er vist kun Evinrude, og de er igang med at lukke produktionen.
En 2takst vejer mindre end en tilsvarende 4takst, der er stort set intet vedligeholdelse da der ikke skal skiftes olie eller tandem. Til gengæld støjer en 2takts væsentligt mere og er lidt grovere i sin motor gang samt den bruger lift mere benzin + prisen for olietilsætningen skal regnes oven i. Det er i hvert fald tilfældet med de ældre motore.
En nyere f.eks Suzuki DF100 motor er så støjsvag at man i tomgang bliver nød til at kigge på boblerne i vandet for at vide om motoren er tændt.
Så hvis man er indstillet på den smule vedligeholdelse der følger med, så er 4takst nok at foretrække
Indenbords motore er altid 4takst og der er igen mere vedligeholdelse pga længere kølesystem mm.
Jeg har en Mercury 125hk 2takts på en 17 fods Doral BR fra 2003 og vi var ude og sejle hele lørdagen hvor vi sejlede ca.50 km i blandet tempo med 4 ombord samt trak rigtig meget badering og vandski og der brugte jeg ca.40 liter benzin samt en god halv liter olie.
Så det er ikke slemt
jul 2008
Ved ca 3500rpm så sejler den ca 35 kmt og bruger ca 38L/h. Dvs. jeg der har brugt ca 54L for at flytte mig de 50km.
Det skal siges at det er rent teoretisk ud fra data fra en annonce jeg fandt på nettet.
aug 2020
Følger: 9 Svar: 10
Hvis du vil trække vandski er det vigtigt at have en del kræftoverskud så du kan komme hurtigt op i fart så skiene begynder at bære personen der står på dem. Det kan du sagtens med 90 HK og 1-2 mand i båden men jo mere du fylder på des vanskeligere bliver det. Med 4 fuldvoksne mænd, eller hvad den nu end er godkendt til, så er det lidt optimistisk at stå på vandski efter den. Det burde som nok kunne lade sig gøre men det bliver ikke samme oplevelse som hvis du har en motor med noget mere overskud.
Det er umuligt at sige noget helt præcist da der er så mange variable der spiller ind udover bare HK, fx skrogets udformning, skruen, antal personer i båden, vægten på vedkommende på skiene osv.
Du skal fx op omkring 30 knob for at trække en fuldvoksen mand på monoski mens du kan slippe afsted med 15 knob hvis det er et barn på to ski. En tube er lidt noget andet da du ikke er afhængig af den hurtige acceleration for at få det til at fungere.
I forhold til maksimal HK skal du rette dig efter CE mærkningen på båden der angiver dette.
apr 2016
Følgere: 1 Svar: 36
Jeg har haft en campion 485 med en 90 hk optimax (2t), den gik rigtig fint;) Jeg valgte at få ændret styrboksen til 115hk, og det gik den bestemt ikke dårligere af😁 Jeg vil til en hver tid vælge 2 t. De er sgu lidt sjovere, og de kommer hurtigere ud af hullet... de nyere 2t larmer sgu ikke mere end en 4t (en 4t larmer mindre med 2-3000 omdr, men lige så snart den skal arbejde, så larmer de sgu også.... Forbruget på en optimax og en 4t, er også næsten identisk.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
https://www.youtube.com/watch?v=eXQcI1rsGMk
https://www.youtube.com/watch?v=Q3IFLImDHZA
Skal du kun bruge den om sommeren så er det en fin båd, skal den bruges til andet, evt om vinteren så er en kabinebåd at fortrække, det er ikke sjovt i en bowrider hvis det er gajol-vejr...
Sejler du små korte turer så er det en moderne 2takter, lange ture en 4takter, skillelinien er omkring 500km om året.
Speedbåd campion