Mercruiser vs Volvo Penta {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har haft en båd med Mercruiser 135 HK motor - og været meget godt tilfreds med den.
Jeg skal nu ud og se på en båd med en 135 HK Volvo Penta motor.
Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen der har erfaringer med fordele/ulemper med de to motorer.
Volvo'en er efter min opfattelse ikke så udbredt?
Er Volvo'en mere pålidelig - og holder den længere?
Er Volvo'en dyrere eller billigere i reservedele?
Hvad med bezinforbrug - er det ens?
Er der forskel i kvaliteten på drevene Volvo vs. Alpha One?
Er der noget man specielt skal tjekke eller spørge efter ved en Volvo motor.
På forhånd tak.
Jens
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Den Mercruiser jeg har haft er årgang 1996 og den Volvo jeg skal se på er årgang 1998.
Er der nogen der kan oplyse hvornår Volvo-drevet fik betegnelsen SX - og hvordan kan man evt. se på drevet om det er et SX (og er SX god kvalitet)??
aug 2005
Tak for dit input.
Måske et "dumt" spørgsmål, men hvordan skriver jeg til Per G?
Mvh. Jens
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 11 Svar: 123
aug 2005
Jeg er ikke lige så "skarp til dette". Jeg kan godt finde Per G under brugere - men hvordan skriver jeg så direkte til ham??
Mvh. Jens
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
Dog er karburatoren og diverse andre udvendige dele lidt forskellig fra mercruiser..
Så alt i alt er det vel samme motor.. licens sikkert..
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 8 Svar: 58
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Der er allerede kommet et par gode input, kan jeg se.
En 1998 model motor er forlængst med SX drev, det kom i 1994. De gamle AQ drev blev dog lavet lidt sideløbende, men de er ikke koblet til 3.0 motoren, de sad på nogle V6 og V8 benz motorer, og div dieselmotorer.
Man kan fra lang afstand se om det er et SX drev, sidder der et par cylindre på hver side af drevet, til at trimme det med, er det et SX.
Man skal lige huske på at Volvo laver nogle andre og meget voldsomme drev, hvor der også sidder cylindre på siden af, men disse er til at styre med. De sidder dog kun sammen med store nye dieselmotorer og bigblock V8'ere fra midt 90'erne.
SX drevet er oprindeligt et OMC Cobra drev som er blevet fyldt op med Volvo's indmad. Bl.a. den lækre konuskobling som ikke børster tænder. Du skal du lige være opmærksom på, at der kun er få ting til fælles med det gængse Cobra drev. Transompladerne er ens, men drevet er anderledes formet, med Cobra træk.
OMC og Volvo lavede i kort tid det samme drev, forskellen var stort set farven og klistermærket. Det er det drev vi i dag kender som SX.
Jeg har selv et til at ligge, altså hvor der står OMC Cobra på, men det er identisk med SX drevet.
Kvaliteten på drevet mener jeg ikke er til debat, indmaden er solid som Volvo altid har været, mens skallen, altså selve drevet er en betydelig forbedring fra de gamle AQ drev. SX drevet er ophængt på en anden måde, ligesom Mercruiser faktisk og det princip kan holde til mange flere kræfter. De gamle AQ drev var slemme til at få slør i styretøjet, hvis det var en halvkraftig motor der rev i skidtet. Tandhjul og lejer holder fint på de gamle.
Med SX'en har man taget det bedste fra to verdener.
Som det er blevet nævnt, så er motorerne ens fra Mercruiser til Volvo, altså 3.0 R4 motoren. Så holdbarhed og benzinforbrug er stort set det samme.
Volvo har til gengæld ikke været kendt for at være billige med reservedele.
Mercruiseren er nok mest udbredt, mest fordi at de er en smule billigere i indkøb og sidder i størstedelen af amerikanske både, dog er Volvo ved at komme efter dem. Søger man på nettet efter de forskellige motorer, kommer der som regel også mest Mercruiser frem, men der er nu ikke noget problem at finde reservedele til Volvo'en.
En del siger at Alpha One drevet er noget skrammel, men det nu noget sludder, det fungerer fint nok, det skal bare vedligeholdes som alt andet. Dog vil jeg mene at der er kælet mere for detaljer ved SX drevet.
Der er ikke noget særligt du skal spørge efter ved en Volvo, ud over det sædvanlige. Olie i drev og motor, kardanbælg, udstødningsbælg, transomleje osv.
Den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er at 3.0 motoren støjer en del, især for fuld hammer. Det er selvfølgelig afhængig af lydisoleringen i båden. Når du har haft en båd med den motor, ved du nogenlunde hvordan det skal lyde. V6 og V8'ere støjer lidt mindre, det hænger måske også sammen med at de er behagelige at høre på
God fornøjelse
aug 2005
Tak for jeres indlæg!
Jeg er nu ikke så usikker på Volvo mere - og jeg tror jeg slår til på båden. Ville egentlig gerne have en V6'er som Per G også foreslår for at reducere støj (en V6'er støjer ikke den lyder bare godt), men det må så blive næste gang.
Mvh. Jens
aug 2005
Så er jeg kommet hjem med min nye båd - med Volvo motor og drev :-))
Mvh. Jens
aug 2005
Der kommer snart billeder.
Ja, det blev en 3.0 - men jeg oplevede faktisk at den (en Chaparral) var hurtigere ude af vandet end den Mercruiser (Maxum) jeg havde - selv om den nye båd er en fod større.
Derudover var der et par ting som jeg synes bedre om ved volvo'en frem for Mercruiseren.
Så må det blive en 6 "benet" næste gang....
Mercruiser vs Volvo Penta