7.538 visninger
|
Oprettet:
Sikring af båd på trailer under transport {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvordan sikrer I jeres både på trailer mod at rulle af under transport? Jeg har set flere med en laststrop rundt om hele båden og på min gamle trailer var der en slags vantskrue man kunne fæstne i trækøjet. Den kan bare ikke umiddelbart monteres på min nye trailer.
Hvad gør den smarte mand her?
dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Jeg tror ikke man kan regne spillet som en sikker befæstigelse, hvis knarren på spillet bliver slået løs/slidt kan båden nemt rulle af under acceleration eller kørsel op af bakke.
Ang sikring i bagenden kommer det vel an på båden og trailerens konstruktion? Min fladbundede Jofa kan i alt fald ikke tilte udover siden på traileren uden traileren vælter først, og så er det vel ligemeget med en strop?
@Palle
Det ser sgu solidt ud. Har du elspil på siden wire/bånd er taget af?
dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.075
Det tager 5 min extra men har set 2 stk både ligge på vejen fordi man ikke gad spænde den fast, og det er super ærgeligt samt farligt for bagved kørende
aug 2009
Følger: 11 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 11 Svar: 266
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
Båden skal sures både for og bag til, det er ikke en syns skyld, men en lov krav og sikkerhed..
Hvis båden ikke er siret forsvarligt , og man bliver stoppet, ja så er der store chance for at man skal til ny teori og køre prøve.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Hej Kurt.
Du må gerne finde et link eller andet der kan underbygge din påstand ?
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
Har kørt vogntog i over 21år, så jeg ved godt hvad jeg taler om, men der er altid nogen som har deres egne regler....
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Hurra for arrogancen!
Kører selv CE dagligt, men er bare lige lidt mindre klog åbenbart
Det med forsvarligt sikret er jo en vurdereringssag og umiddelbart må stævstøtten jo kunne sammelignes med en forsmæk.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
§ 82 stk. 1: Gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods må ikke skjule for tegngivning, påbudte lygter og nummerplade.
§ 82 stk. 3: Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.
Jeg var til et foredrag med politiassistent Christian Møller fra Rigspolitichefens nye tungvognssektion, i forbindelse med med efterudannelse på EU-KVAL i vinters og han sagde ligeud at sådan som loven er i dag har de faktisk svært ved at straffe medmindre det er gået galt eller er gledet eller der er sket noget andet.
Bliver du stoppet med bådtraileren uden surring men med wiren i og båden står korrekt har du altså en god sag.
At den så bør være surret for vores alles skyld er så noget andet, men alt det der med frakendelse osv vil jeg gerne se på skrift og hvilken paragraf de tager i brug der
At spise folk af med argumentet: "fordi jeg siger det, jeg kører lastbil" er jo ikke validt på nogen punkter
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 38
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Feks. i Usa, er det et lovkrav, at trailede både, er sikret på denne måde.
Det resultarer somme tider i, at nogle glemmer at fjerne dem, og dermed ikke kan få båden fri af traileren under søsætningen, eller at mindre trailede både, bliver trukket ned under vandet på slæbestedet, fordi traileren er for tung til at de kan flyde med den..
Personligt har jeg foruden spillet, sikret den med en 1200 kg stålwire til spiltårnet, samt en rem rundt om båden og ned til traileren....
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Så bare det gjorde at den altid sad der under transport.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Jeg købte selv 6 sæt til 300kr hos ham her og det er fine stropper med 2500kgs godkendelse og en skralde der sagtens kan trække øjet ud af stævnen på min jofa
http://www.dba.dk/last-stropper-med-skralde/id-1006556273/
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Det er godt nok billigt, mem de der øjer er meget belastende i længden.
Når man modtager oversøisk godt er det tit surret med sådanne bånd. Mange steder bliver de bare kasseret fordi de er lidt trælse med de øjer. Skralderne er heller ikke slidstærke i samme omfang. Vi havde også ubegrænset adgang til dem i forbindelse med tømning af skibscontainere, men jeg må indrømme at de aldrig blev noget hit. Alle vores biler er ihvertfald fyldt med de normale
Det passer jo også meget godt med de kun er anvendt engang hvis de har siddet som surring på oversøisk gods
Jeg ville gå efter nogle med almindelige øjer så er anvendeligheden ihvertfald større til trailer osv
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Jeg har selv stort kørekort og alt hvad jeg har lært omkring surring er kort og præcis sagt.
At hvis din bil eller trailer vælter så skal dit gods stå det samme sted på traileren, trods den ligger på siden!
Så altså har du kun trukket den op og surret den med spillet så kan den altså vælte af traileren i bagenden.
Hvad jeg har fået oplyst hvergang jeg har spurgt så er spillet godkendt til surring og der står
På det og på båndet hvad det er godkendt til.
Her udover er stævnstøtten som der nævnes længere oppe at sammenligne med en forsmæk på et lad.
Så tjek dit spil og vægten på din båd så kan du Bruge en formel til at se hvad ekstra det kræver at fortøjre den.
Selvom dit spil i teorien kan holde den vægt din båd udgør, så er det stadig nødvendigt at sikre den i bagenden.
Længere er den ikke jeg her specifikt spurgt til lige netop surring af en båd og forklaret opbygningen over for alle fagfolk jeg har drøftet det med.
Hvis du har surrings øjer på båden eller bruger fortøjnings anordningerne skal de faktisk være godkendt til den styrke.
Så hvis du ikke ved det er den sikre løsning et bånd henover båden.
Det er sådan lovgivningen er og så må i selv afgøre om i følger den😂
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Der er sågar lavet en app som kan beregne de fleste forhold for dig.
Bånd til formålet koster ikke en skid, det er din egen og andres sikkerhed. Og hvis du vil rammes på pengepungen før der sker noget kan det også være et spørgsmål om hvad forsikringen siger til manglende surring hvis uheldet er ude.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
§82 stk. 1: Gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har fri udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods må ikke skjule for tegngivning, påbudte lygter o gnummerplade.
§82 stk. 3: Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.
Ifølge EU's Vejsidesynsdirektiv fra den 20. maj 2018, skal godset sikres i henhold til den europæiske norm for lastsikring EN12195-1:2010.
Yderligere, er det chaufføren i Danmark, der er ansvarlig for lastsikringen. Han/hun kan blive straffet for ikke at have sikret godset tilstrækkeligt eller for ikke at have kontrolleret, at afsender har sikret godset.
Bødeniveauet ved manglende eller ikke tilstrækkelig lastsikring i Danmark starter ved DKK 1.000,- Under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden kan bødeniveauet være væsentligt højere.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Der står at godset ikke må kunne slæbe eller falde af på vejbanen.
Ergo det skal blive på sin plads.
Det bliver ikke på sin plads hvis det kan skride væk fra sin plads og det er ligegyldigt hvad du finder for det skal være surret fast og hvis ikke det er det så er der utallige af eksempler på bøder!
Så la nu hver med at påstå det er ligegyldigt
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Hvis bare du gider læse det link igennem kan du sagtens se jeg har ret i lortet skal surres korrekt fast og at det ikke er ligegyldigt.
Sikring af båd på trailer under transport