{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.398 visninger | Oprettet:

Tank til båd (indenbordsmotor) {{forumTopicSubject}}

Hej Sejlere smiley

Jeg har min Reinell 24 som jeg er igang med en kæmpe restaurering af, og da den gamle jerntank er rådnet væk, skal jeg nu have fat i en ny.

Hvad kan i anbefale? Plastik eller Rustfri?

Den skulle gerne kunne rumme lidt liter, da jeg er ræd for den gamle penta motor sluger noget saft smiley

God dag til jer.

M.v.h

Michael S

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tank til båd (indenbordsmotor)
  • #1   21. jan 2014 (link fjernet)
    En 29 litters i hver side er det billigste , men er ikke sikker på det er nok det er jo en tørstig satan sådan en

• #2   21. jan 2014 KØB ALDRIG TANK FRA BILTEMA!!!
    det er noget lort og hvis tager sådan en tank på en ny motor mister man garantien det siger lidt om det!

• #3   21. jan 2014 Palby har nogle meget fine til indbygningen/løse eller posetank det har jeg.

• #4   21. jan 2014 Hvis du har bunden ude, så er det jo en oplagt mulighed at montere sådan en her.

http://justgastanks.com/product_info.php?products_id=1813&osCsid=bd87d25c6de7fc5f6babe558812fafe4

http://justgastanks.com/index.php?cPath=413_414_415_416

Du kan søge efter v bottom gasoline tank

profilbillede
  • #5   21. jan 2014 Tak for svarene alle sammen smiley

@Henrik Elo: Jeg vil helst have én tank smiley og er nok oppe i 80l + med denne motor.

@Peter F: Tak for tippet, husker det for eftertiden.

@Henrik P: Ja palby's er rigtig fine, men er efter min mening aaaalt for dyre.

@Jan S: Ja, lige præcis sådan noget, men helst inden for EU, så jeg ikke risikerer told smiley

• #6   21. jan 2014 Pris og kvalitet hænger lidt sammen..prøv at Google det der kommer meget frem,til
    Små og store priser. smiley

• #7   21. jan 2014 Synes jeg har googlet en del, men finder ikke rigtig nogle der er store nok. Er det mig der søger på det forkerte? PS: ALT interiør er ude, så der er frit slag til montering af tank smiley

• #8   21. jan 2014 peter F gider du uddybe din udtalese om tank fra biltema..... hvis man sætter et filter på efter tanken er man jo både smart og sikker..... har da selv 2 12 liter i min limbo... fra biltema.....,

ellers michael ,, få lavet en custom made rustfri... har jeg i den nye ... 260liter

• #9   21. jan 2014 @mekanikles: Det er bare så afsindigt dyrt at få lavet en rustfri tank. Og jeg har lige bestilt kaleche igår, og den bliver bestemt heller ikke billig. Så er lidt ude efter den billigste løsning, dog uden det bliver for billigt smiley

• #10   21. jan 2014 naa ga ikke mere end 2k for min... men kender jo osse en smed eller 5

• #11   21. jan 2014 Jeg kender ikke en sjæl som kan lave sådan noget desværre. Og selv er jeg ikke for god med et svejseapparat. Sådan er det at være el mand smiley

• #12   21. jan 2014 velkommen i klubben...er selv el mand (automatikmekker ) men arbejder som smed/el/ drift teknikker

• #13   21. jan 2014 @ omc marine service!
    jeg ved bare at der hvor jeg arbejder har vi mercury motore og hvis de tager og bruger en biltema tank mister man garantien! det er vist noget med plastiken er af dårlig kvalitet end en rigtig quicksilver tank og hvis du ser dem op mod hinanden så kan man sagtens se at biltema er noget kina pis. men hvis man sætter vandudskiller efter tror jeg ik der er nogle problemer!
    men ved at vi har haft nogle problemer med folk der har de tanke på de små altså op til 20 hk og jeg er på skole lige nu og der siger de andre os de har prøvet det samme i deres firma med deres erfaring!

• #14   22. jan 2014 Det har jeg sgu aldrig hørt skulle være et problem før..

• #15   22. jan 2014 &mekanikles: pudsigt smiley jeg er igang med at uddanne mig til automatikyekniker smiley

• #17   22. jan 2014 At man skulle få mere kondens el skidt i en tank fra biltema er vrøvl, tankene er ce mærkede og godkendt til brændstof . har brugt en 29l til min indenbords i 6år og der har ikke været skyggen af problemer, en tank af metal danner lettere kondens end en af kunststof

• #18   22. jan 2014 Jan S: Det var jo nogle fine tanke smiley Tror jeg vil researche lidt mere på dem smiley Mange tak!

• #19   22. jan 2014 jeg siger os bare at jeg kun har hørt problemer med dem og ved ik hvorfor men det kan da være du er heldig med dem?! smiley
    men det siger da lidt om kvaliteten at du mister garantien på en motor hvis man sætter sådan en tank til!

• #20   22. jan 2014 Eller også siger det bare noget om at forretningerne hellere vil sælge en Quicksilver tank til 700kr end at rådgive kunderne til at købe en godkendt tank fra biltema til 299,- ;-))))) just saying

Har ALDRIG hørt om det før efter en del år tæt på marine branchen.

Biltema har de sidste 2 år hævet sortimentet til marine eksplosivt med resv. dele og udstyr. Priserne er 1/10 del af den lokale bådshop, ville jeg som butiksejer være gnotten over at 80% af alle mine kunder køber deres grej der i stedet, JA. Vil jeg kunne gøre noget : NEJ - andet end at sprede rygter.

smiley Ovenstående er selvf. kun en antagelse smiley

• #21   22. jan 2014 Efter en google søgning på " Biltema Fuel Tank + Warrenty " blev jeg træt af at kigge efter side 10 uden held. Noget på skrift ville være codylt fedt smiley

• #23   22. jan 2014 jamen jeg har prøvet flere gange at der kommer en med en tank fra biltema og der kører motoren ringe prøvet at tage nyt benzin i tanken og der kørte den ad helved til
    og da vi satte en quicksilver tank til der kørte den perfekt!
    det er min erfaring og der må jo være en grund til at garantien ryger ved at bruge sådan en tank!

• #24   22. jan 2014 peter.. næste gang så prøv at nøjes med at skifte pumpebolden..de er ikke altid helt ok....
    har en quicksilver tank til test bænken... den er sgu svær at suge fuel ud af....

har sejlet 2 år nu med 2x12liter tanke fra biltema ingen problemer herfra

• #25   22. jan 2014 det er ik pumpebolten den er galt med vi har prøvet at sætte vores egen slange på med pumpebold! og ved ik hvorfor din er svær for det er vores ik!
    og jeg har bare kun haft problemer med dem og dem jeg er på skole med som bådmekaniker siger det samme vi snakkede om det i dag og vi er nogle der arbejder med det hver dag og er alle stødt på fejlen flere gange så ved ik!

• #26   22. jan 2014 Det jeg har oplevet med en tank fra biltema var at udluftningsskrugen ikk stod nok åben så motoren døde eller ikk to gas...da det var fixet kørte det bare der ud af og det gør det inu....det er sku nok det samme plast di er lavet af som QuickSilver er..

• #27   22. jan 2014 Vi andre er også nogle der arbejder med det hver dag Peter.. Måske du skulle forslå Nicolai at i køber en biltema tank og teste den.. Nægter simpelthen at tro på at garantien ryger på motoren fordi du bruger en CE godkendt tank fra biltema!

• #28   22. jan 2014 Så fandt jeg da vidst lige en tank der var noget for mig smiley

Tak til alle jer der har hjulpet mig på vej smiley

• #29   23. jan 2014 Hvad faldt du så for ?

• #30   23. jan 2014 En 91 liters (31110) af de røde du sendte et link til smiley

• #31   23. jan 2014 Hvis man bare kunne få det på skrift fra en forhandler ville jeg meget gerne bøje mig i støvet smiley

I familien er der 5 biltema tanke hvor jeg har 4 af dem, bevares, jeg sværger ikke til dem men de bare billige og virker præcist som formålet.

På mine forældres Trimaran virker tanken til en 4hk Mercury 4-takt uden problemet samt en 8 Hk Honda.

Hos os har vi 2x 30L til maskinerne når der ikke skal sejles langt for at undgå diesel pest. 2x 120 DTi dieseler

Samt 1x 12L til Rib'en, som sejler med en 25hk Yamaha.

Samt 1 30L til fyret i vores båd igen for at undgå at have store mængder brændstof til fyret da de er meget følsomme.

7-9-13 ingen problemer smiley

Jeg kan da lige prøve at skrive til Mercury Danmark og høre hvad de siger.

Det falder mig lidt sjovt ind at der er så mange der kommer på værkstederne med en Mercury hvor de har problemer med tankene når det er nye maskiner, da nye mercury maskiner netop bliver leveret med en spritny tank fra start...... Hvorfor har de skiftet tank allerede, og hvorfor har så mange gjort det ? smiley

Sjov tråd smiley

• #32   23. jan 2014 Ja jeg tror også at Peter og dem fra hans klasse af har røget lidt for meget fjolletobak derovre på Falster smiley

• #33   23. jan 2014 Peter: Skal bare lige forstå det ret - Har du selv været med eller kun hørt det ?

I svar 19 skriver du:
    jeg siger os bare at jeg kun har hørt problemer med dem og ved ik hvorfor men det kan da være du er heldig med dem?!

i svar 23 skriver du:
    amen jeg har prøvet flere gange at der kommer en med en tank fra biltema og der kører motoren ringe prøvet at tage nyt benzin i tanken og der kørte den ad helved til
    og da vi satte en quicksilver tank til der kørte den perfekt!
    det er min erfaring og der må jo være en grund til at garantien ryger ved at bruge sådan en tank!

smiley

• #34   23. jan 2014 Svar fra Mercury Marine Danmark

Til mercurymarine@jdas.dk
    I dag kl. 9:13 AM
    Kære Mercury Danmark

Jeg har fået forståelsen af efter at have talt med en bekendt der arbejder på et mercury værksted, at hvis jeg bruger
    en biltema benzin tank ( CE godkendt benzintank 30 L ) til min mercury 9.9 4takt at så fra falder garantien da det ikke er en rigtig mercury benzin tank,
    dette forstår jeg ikke, kan i fortælle mig om det er korrekt?

pfh. mange tak.

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Svar, Svar alle eller Videresend | Mere
    Til Mig
    I dag kl. 10:29 AM
    Hej Nicolai

Det er ikke rigtigt hvad du har fået at vide. Bruger du en uoriginal tank dækker garantien fint.

Bemærk dog at der kan være for lidt benzin gennemstrømning i nogen af de meget tynde uoriginale slanger, og motoren derved kører dårligt.

Med venlig hilsen / Best regards
    Jørgensen & Dahl A/S

smiley

• #35   23. jan 2014 Så fik vi da bekræftet at vi havde ret ! (Nogle af os).

• #36   23. jan 2014 har en 110 liter rustfri tank liggende hvis det var noget

profilbillede
  • #37   23. jan 2014 @Pierre: Hvad ligger den i prismæssigt? smiley

• #38   23. jan 2014 Køb en 100 liters eller større smiley
    Det er pisse irriterende at mangle brændstof, når man har det sjovt på vandet smiley

Den behøves jo heller ikke at fyldes til randen, hver gang smiley

• #40   24. jan 2014 Små 2000 er vl rimeligt. Du skal bare have en ny pakning. Af egnet gummi eller finde en o ring der passer til låget

• #41   24. jan 2014 Prøv at tjek her. .(link fjernet)
    Her er der mange og god service og kvalitet.
    Der er også den Pierre B viser.

• #42   25. jan 2014 Åhh nej!

Nu fik jeg endelig den gamle tank op. Den var stor og tung, men ikke ret dyb smiley

Er der nogle steder hvor man kan finde pris på special lavede tanke? Har ca: 40 cm i den ene ende og 20 cm i den anden ende smiley

M.v.h

Michael S

• #43   25. jan 2014 billeder eller en tegning

• #44   25. jan 2014 Har vedhæftet en tegning jeg har lavet i paint af den gamle tank med mål på.

Kan tage et billede fra båden hvor den lå i morgen smiley

profilbillede
  • #45   25. jan 2014 Michael. hvorfor finder du ikke en alu-mand og viser ham din tegning så kan han da give dig et bud, på hvad det ville koste at lave en ny i rustfrit ? hvis han vil have over 1400kr, så spørger du da bare en anden,

• #46   25. jan 2014 @Lasse L: Hvor finder man en smed der vil lave det til 1400.- ?

• #47   25. jan 2014 Ja det kunne jeg sgu os godt tænke mig at vide, så ville jeg da have et par stykker..

• #48   25. jan 2014 Hej Michael.
    Hvad er der galt med den gamle tank?
    Er den rustfri (prøv med en magnet) så kan du få den glasblæst og malet så der den så god som ny.
    Du skal helt klar forsøge at placere tanken samme sted, pga. Stabiliteten ( 100kg i siden af båden er træls )
    Tror desværre ikke at du får meget tank for 1400kr. Med den størrelse tank du skal bruge dækker det materialet (syrefast rustfri 316) koster ca. 28kr/kg prøv og vej din tank. Alternativ kan du vælge at lave den i søvandsbestandigt aluminium, det er billigere.

• #49   25. jan 2014 @Jesper I: Tanken er skrottet i eftermiddags. Den var i jern, og gennemrådnet med huller i både bund og top smiley

Jeg vil nu ikke have en tank i samme størrelse, da 100l ville være rigeligt til mig.

Jeg er mest til plastiktanke, da jeg har hørt at rustfri alligevel godt kan ruste indvendigt ( lad mig endelig høre hvis det er forkert ).

M.v.h

Michael S

• #50   25. jan 2014 Syrefast rustfri ruster ikke.. Det er jo derfor man laver tankene i det idag.. Og så skal man jo også have et forfilter med vandudskiller på smiley

• #51   25. jan 2014 @Piraten: Det lyder jo fantastisk så smiley Er der noget steder man kan få lavet sådan en tank til ca. 100l uden det koster en halv bondegaard? smiley

• #52   25. jan 2014 Det skal jeg ikke kunne sige.. Det bedste ville være hvis mam kender en eller kender en der kender en.. Ellers må du ringe rundt og få et tilbud..

• #53   25. jan 2014 Høng, slagelse kalundborg, men man skal bare finde den rigtige der ikke prøver at tage røven på en, nogle er griske, så det er bedst at kende nogen der har forbindelser, men hvis du finder en skal du lige huske, du skal selv lave udtræk til benzin og benzinmåler og ventil til luft. så du ender nok med 1800kr i sidste ende, hvis ikke det kan bruges fra den gamle.

• #54   25. jan 2014 @Lasse L: 1800.- lyder vanvittigt billigt! Er det et firma du har brugt før? smiley

• #55   25. jan 2014 Den tegning du har der ! er det de mål du skal bruge eller skal den være større ?

• #56   25. jan 2014 jeg brugte en lokal som sendte mig til en af hans venner i et andet firma i kalundborg.

• #57   25. jan 2014 @Lasse L: Den skal være mindre smiley

Gerne omkring 100l, har ikke lige regne ud hvor mange liter den gamle kunne rumme smiley

Udover højden er der ret frit slag, da alt er råddent i båden, så den bliver skrællet helt ned til spanterne smiley

• #58   25. jan 2014 Hvis ikke du selv har fundet ud af noget inden mandag aften køre jeg lige forbi og ser om gutten der lavede min stadig arbejder deroppe. eller om en af de andre har tid til at se på det. så skriver jeg lige i løbet af mandag om de kan hjælpe dig, ved godt du bor i Jylland, det kan jo være de snakker med andre i nærheden af dig, eller om det kan sendes billigt, men husk lover ikke noget, men skal på de kanter anyway så vil godt høre dem ad for dig, jeg tager lige en Kopi af den tegning, regner lige ud hvor stor den skal være for 100 liter. Havde selv de problemer som du havde dengang og ville gerne har noget der bare passede i hulet som smør. men det tog en krig at finde nogen der kunne lave det, men det lykkedes til sidst. Det jeg fandt på markedet var en 120 liters til 3800, og synes det var dyrt, men fik så ham til at lave en for 1600kr og det var bare i orden da jeg hentede den, havde regnet med lidt svejse klatter og den slags men nej, den var sq lige i skabet.

• #59   25. jan 2014 @Lasse L: Det lyder bare alt for fedt! Jeg sætter stor pris på hjælpen smiley

Kan de ikke hjælpe har jeg lige så lige fundet en plastik der skulle kunne møves i, men en der ville passe var jo bedst.

Jeg skal ud og rydde op i den i morgen, så kan jeg lige skrive de nøjagtige mål af hullet smiley

M.v.h

Michael S

• #60   25. jan 2014 Ja gør det, så bliver det lidt nemmere at regne ud smiley

• #61   25. jan 2014 Syrefast rustfri (aisi 316) ruster ikke. Søvandsbestandigt aluminium ( ALMG 3 ) ligeledes ok materiale.
    Din tank er på små 200liter. Laver du den 100cm i stedet for de 180cm vil jeg tro at du rammer lige over de 100 liter
    Du skal huske alle tilslutninger og valg af tankmåler inden du får den fremstillet (der skal da være tankmåler i båden når den er færdig :))

• #62   25. jan 2014 @Jesper I: Selvfølgelig skal den have tankmåler smiley Har selve uret til det.

Kan man i øvrigt bruge en dieseltank til benzin?

Har fundet en der ville kunne passe i, men der står det er en dieseltank smiley

• #63   26. jan 2014 Hvis tanken er af stål kan jeg ikke tro at det gir problemer.
    Er det en plastik tank skal du være mere forsigtig. Det går måske ikke smiley

• #65   26. jan 2014 Den går vist ikke, desværre. Tror ikke de vil garantere at plasten holder til benzin smiley

• #66   26. jan 2014 ØV! Den ville ellers kunne være der smiley

• #67   26. jan 2014 Så blev der målt og taget billeder af tankhullet idag smiley

Har vedhæftet tegning af de nye mål, og næste besked er der et billede af hullet smiley

Jeg har evtl. målt frem til at en 70l plastiktank herfra, fint kan være der:

(link fjernet)

M.v.h

Michael S

profilbillede
  • #68   26. jan 2014 Her var så et billede:

profilbillede
  • #69   27. jan 2014 Hej der var lukket i dag men skal forbi igen i morgen, så prøver lige igen.

• #70   27. jan 2014 @Lasse L: Mange tak! smiley

• #71   28. jan 2014 Hej jeg fik fat i dem deroppe i kalundborg, gutten der lavede min er der desværre ikke mere, og snakkede med ham der har stedet, da han sagde han ville kigge nærmere på de mål, han ringede så sidst på dagen, og gav en pris, og nej tror han lever lidt i en anden verden end vi gør, han ville godt lave en til 7000, også grinede jeg lidt og sagde tak for info´en men ellers tak, ved ikke om manden manglede penge eller noget, ved det kan gøres meget billigere, men igen, det kommer an på hvem man kender, jeg beklager meget, han ville heller ikke fortælle mig hvor ham Lars var rykket hen, så nu må jeg selv finde en ny at handle med, når jeg skal i gang med et nyt projekt smiley

• #72   28. jan 2014 fik osse en pris på min hos et smedefirma... de ville have 2700 for stålet alene... skulle heller ikke nyde noget...

• #73   28. jan 2014 Nej men igen meka, det er bare med at holde kontakt til dem, der har styr på det.
    det piner mig for det er jo sikkert ikke sidste gang man vil lave noget fra bunden smiley
    så jeg må sq på jagt igen. men han ringede og sagde 7000kr det første min hjerne sagde Plattenslager lol ved det tager cirka fem timer at lave den tank, det sagde Lars dengang, så meget koster rustfrit sq heller ikke lol, gad vide hvad hans timeløn ville have været haha.

• #74   28. jan 2014 asii stål koster ca 27kr/kg og min 260L vejer vel 50kg...

• #75   28. jan 2014 @Lasse L: Du skal have tusind tak for forsøget smiley Rigtig pænt af dig smiley

• #76   28. jan 2014 Håber du finder ud af det, men skal nok sige til, hvis jeg høre noget har spurgt nogle stykker om de kender nogen. så nu må vi se, kunne jo være der var en et sted som man kunne bruge i fremtiden smiley men jeg vil da følge med i dit arbejde, er godt nok spændt på at se hvordan det ellers skrider frem af smiley

• #77   28. jan 2014 @Lasse L: Jeg er også selv meget spændt på det smiley Håber jeg snart finder en der kan ligge glasfiber, så projektet ikke går i stå smiley

• #78   28. jan 2014 Ja der er en del slibe arbejde i det også smiley men det er også et meget stort arbejde du har for dig der, men det skal nok blive flot, bare husk at skaf dig en rigtig maske til slibning, det kommer aldrig ud af dine lunger det fiber støv der, helst noget der dækker dine øjne også, har selv lavet lidt i min egen, det sætter sig alle vegne smiley

• #79   28. jan 2014 Har to masker fra min tid ved DFDS. De skulle gerne kunne tage støvet smiley

Må lige finde noget til øjnene også så smiley

• #80   28. jan 2014 Kan bare bruge nogle briller der kan lukke tæt, jeg brugte et par gamle ski briller havde flere forskellige farver plast så brugte det klarer plast, og nu bruger jeg dem til alt muligt hehehehehe

• #81   28. jan 2014 Har da et par stykker liggende fra de sidste skiture smiley

Kommentér på:
Tank til båd (indenbordsmotor)

Annonce