{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.957 visninger | Oprettet:

Større motor end producenten foreskriver? {{forumTopicSubject}}

Forstår ikke helt sammenhængen imellem bådtyper/størrelser/vægt og så hvor mange hk de er godkendt til.

Hvad afgør hvad en båd er godkendt til? Er det bådproducenten der selv angiver hvad de syntes er passende for hver enkelt båd?

Nå men mit hoved spørgsmål er egentlig hvad problematikken vil være ved at montere en større motor end godkendt (selvfølgelig med måde, dvs hvis båden f.eks. er godkendt til 150 hk og så man monterer en 200-225 hk istedet eller hvis den er godkendt til 200 hk og istedet monterer en 250-300 hk)?

Vil det give problemer med forsikringen eller hvis man bliver stoppet af politiet?

Prisen for en tand større påhængsmotor er typisk kun 10000-20000 kr. mere for hver 50 hk, hvilket jeg syntes gør det attraktivt at vælge en der er en tand større...

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Større motor end producenten foreskriver?
  • #1   11. okt 2013 Forsikringen dækker ikke hvis du putter flere hk på end der står den er godkendt til. Medmindre du fra producenten kan få papir på den kan godkendes til. Men der er jo sat et max og det skyldes vel dels hvis båden er synkefri må vægten ikke være mere end de 200 hk der står den er godkendt til da den ellers vil synke hvis den bliver fyldt med vand.

• #2   11. okt 2013 med så markant flere hk bør man overveje om hækken på båden er stærk nok.(større motor =større moment og derved større vrid) som regel sejler en båd rimelig fint med max anbefalet motor...men 175hk på en der er godkendt til 150 ville jeg ikke se som et problem. jeg har fx også 90hk på min båd der er godkendt til 75, men samme bådtype hvor hæk osv er lavet præcis identisk hvor den bare er længere (dem der hedder mirage og strada) er godkendt til flere hk, derfor har jeg heller aldrig haft betænkeligheder ved at sejle med større motor
    men jo du skal i hvert fald nok lige cleare det med forsikringen hvordan de ser på det

• #3   16. okt 2013 Forstår bare ikke der er så store forskelle på hvad "nogenlunde sammenlignelige" både er godkendt til. Her et eksempel:

Beneteau Antares 7.80:
    Længde: 7,23 m.
    Bredde: 2,84 m.
    Vægt: 1741 kg.
    Max. motor: 150 hk.
    http://www.beneteau.com/Motorboats/Antares-Out-Board/Antares-7.80

Quicksilver Activ 705 Cruiser:
    Længde: 7,05 m.
    Bredde: 2,55 m.
    Vægt: 1796 kg.
    Max. motor: 200 hk.
    http://www.quicksilver-boats.com/quicksilver/da/dk/produkter.aspx?m=Activ 705 Cruiser#specifications

Jeanneau Merry Fisher 755
    Længde: 7,4 m.
    Bredde: 2,78 m.
    Vægt: 1750 kg.
    Max. motor: 200 hk.
    http://www.jeanneau.com/boats/Merry_Fisher_755.html

• #5   16. okt 2013 Nej det kan jeg næsten regne ud, jeg syntes bare det er underligt at den største af disse sammenlignelige både er godkendt med 50 hk. mindre motor end de andre!

• #6   16. okt 2013 Du kan ikke sammenligne de både du nævner på nogen måder... Så at bruge længden/fod i det her tilfælde ca 7 m til at sige hvor meget en båd skulle kunne klare af motor er ubrugeligt.

• #7   16. okt 2013 Det er jo netop 3 både i ca. samme størrelse/bredde/vægt og ikke mindst type, så hvorfor skulle jeg ikke kunne sammenligne dem?

• #8   16. okt 2013 Det synes jeg du skal tænke lidt over og se om ik svaret selv dukker op... smiley

Kommentér på:
Større motor end producenten foreskriver?

Annonce