6.709 visninger
|
Oprettet:
For gammel benzin (2-takt)? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en dunk med benzin stående, til min to-takts motor. Der er blandet 2-takt olie i, men hvor lang tid må det stå før man bruger det?
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 7 Svar: 22
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
Olien bundfælder når dunken med benzin står længe.
Ryst dunken godt, og så på med det, det virker fint.
Benzin der har stået meget længe vil kunne opsamle vand. Det er methanolen i benzinen som gør det. Desuden så kan nogle af de let antændelige stoffer i benzinen fordampe, og derved gøre den lidt sværere at antænde.
Men men men, hvis benzinen har stået i en rigtig benzindunk, så er dette meget begrænset på et år, og så er det bare at ryste dunken og så på med det.
Man hører altid en eller anden røverhistorie om nogen som har prøvet benzin som ikke virker, eller at de kan mærke at det virker så godt, og efter at de havde fyldt nyt på så havde deres motor meget mere effekt.
Det viser sig så næsten altid at det drejer sig om benzin der har stået i tanken / karburatoren på en gammel mc eller plæneklipper. Og når det så kommer til stykket, så skyldes det udelukkende vandperler i karburatoren eller bundfældet 2 takts olie.
Ingen ville kunne mærke forskel ved en blindtest
Så jeg vil give mekanikles ret, hvis det har stået i 12 mdr, så fejler det intet, og du ryster bare dunken og på med det.
Har det stået i længere tid, så ryster du stadig dunken, men så blander du det op med nyt i forholdet 50/50 og så på med det.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
og så nyt på skibet
jun 2010
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 24
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
Ikke på bilen, medmindre at det er en Trabant eller en Wartburg
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
For gammel benzin (2-takt)?