Uerfaren sejler i stormvejr...! {{forumTopicSubject}}
Hey alle sammen...
Jeg skal hente min nye båd her imorgen.
Det er en LM 23, med en 18 hk Sabb diesel motor. Uden mast og sejl.
Jeg har 5 års erfaring med en nyere styrepultsbåd med 60 HK.
Jeg skal hente den nye LM'er inde i Randers Fjord, ved Ørsted og sejle den hele vejen rundt om djursland og hjem til Odense, med overnatning på Samsø.
Planen var at sejle imorgen middag, men DMI lover mellem 12-14 ms modvind, eller skråt modvind.
Jeg er MEGET i tvivl om det er en dum ide at sejle båden hjem i det stormvejr. Har ingen erfaring med båden og dens egenskaber og havde det været i den gamle båd havde vi klart ventet.
Har mit speedbådskørekort, men skal først tage duelighedsbevis over sommeren. Så er virkelig i tvivl.
Nogen der kan guide mig her...?
På forhånd tak...
Kasper
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
"Hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl"
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 17 Svar: 28
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 29 Svar: 126
kig evt her hvordan det vil se ud i dit område... der kan du få vist vindretning-bølger osv.
http://ifm.fcoo.dk/
skulle mene at sådan en LM motorsejler skulle være noget bedre i bølger end en styrebult/speed båd, men man skal altid passe på når man er på vandet.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
det er altså rarere at kunne sidde stille og roligt og nyde en kop kaffe eller lign. undervejs i stedet for at sidde spændt fast for ikke at ryge over bord...
det er min mening i hvertfald
maj 2013
Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
jun 2007
Og tager den mandag eller næste weekend.
Kasper
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
jun 2007
Vi tog turen fra Odense derop og fik en prøvetur i Randers Fjord, og havde en rigtig god time på vandet. Dog med MEGET vind, men med små bølger på fjorden.
Vi nåede kun lige i havn inden det begyndte at blæse mere op, og på vej tilbage til Odense kom "stormen" med vand og torden. Så vi var meget glade for ikke at sidde på åbent hav.
Vi prøver igen næste weekend
Tak for alle inputs, håber i har haft en god weekend.
Kasper
Uerfaren sejler i stormvejr...!