4.798 visninger
|
Oprettet:
Yamaha 150 hk eller Evinrude E-tec 150 hk {{forumTopicSubject}}
Yamaha 150 hk eller Evinrude E-tec 150 hk hvad for en motor er best hvad ville i skriv geren lige begrundelse motoren skal sidde på en campion 602
På forhånd tak
jun 2007
Følger: 1 Svar: 6
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.074
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Jeg ville vælge E-Tec, der er stort set kun fordele ved den fremfor en 4-takt!
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
Thomas det er en helt ny vi snakker om
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Det er en 4-takt men med alle 2-takt's fordelene og så har den E-gas - det har ingen af de andre!
Og så er den billigere end Yamaha'en og kun lidt dyrere end Evinrude!
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Jeg ville vælge E-tec bla pga moment og kraft
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.069
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
E-Tec støjer stadig lidt mere end en 4-takt og man kan også lugte den ved langsom sejllads!
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 37 Svar: 454
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Ja der er nok mere der kan gå i stykker på en Verado, men den er jo stadig ikke mere teknisk end en ny bil! En E-Tec og en alm. 4-takter er jo ret gammel teknologi som i princippet ikke er blivet udviklet i rigtig mange år, Verado er jo netop en nyskabelse hvor man prøver noget nyt og opnår en masse fordele og fjerner en masse ulemper!
Men ja - en Nokia 3110 er mere stabil end en ny smartphone, men jeg tror da godt jeg ved hvad de fleste ville vælge....
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 38
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Støjsvag
Lavt brændstofforbrug
Miljøvenlig
Ingen lugt
Ulemper ved 4-takt:
Høj vægt
Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
Har meget ofte tandrem som skal udskiftes ved et vis interval
Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
Lav vægt
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
Støjer meget
Der skal tilsættes 2-takts olie
Lugt fra udstødning
Højt brændstofforbrug
Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges heller ikke mere)
Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
Lav vægt
Miljøvenlig
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Støjsvag (måske lidt højere end en 4-takt)
Lavt brændstofforbrug (måske lidt højere end en 4-takt)
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
Der skal tilsættes en speciel 2-takts olie (som ikke er helt billig, men det skulle være forholdsvis lidt olie de i blander)
Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
Støjer lidt mere end en 4-takt
En 4-takt Verado er så udelukkende sammensat af alle fordelene ved de forskellige teknologier inkl. elektronisk gas/gear. Billigere end Honda og Yamaha og lidt dyrere end Suzuki og Evinrude!
Dertil lidt at tænke over: Mange nye moderne bilmotorer idag er med meget lille volumen sammenlignet med tidligere (som f.eks. VW's TSI motorer) - istedet er de monteret med turbo og/eller kompressor. Det er lidt samme princip som en Verado: Den har væsentlig lavere volumen end de andre, men er så tilgengæld monteret med en kompressor! Mit umiddelbare indtryk af det er flere kræfter og lavere brændstoføkonomi...
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.074
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
http://www.youtube.com/watch?v=b5djSmAxWME
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Både: 10 Emner: 26 Svar: 91
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
Yamaha 150 hk eller Evinrude E-tec 150 hk