Hjælp en nybegynder (Speedbåd) {{forumTopicSubject}}
Hej Bådgalleri!
Jeg har lidt problemer jeg godt vil ha lidt svar på fra jer kloge hoveder :-). Jeg har netop købt en Selco Selspeed 15 fods speedbåd med en 60 hk Yamaha/Mariner langbenet motor fra midt 80'erne.
1. Når jeg sejler med halv gas, så planer den utrolig meget. Kan der gøres noget ved det? Motoren hænger med røven i vandskorpen, men planer fint ud når den kommer op i fart.
2. Når jeg så kommer op i fart og den har planet ud, så sker det indimellem at den hopper en hel del med snuden. Kan det afhjælpes med nogen flaps på motoren?
3. Har spekuleret på om motoren er for "langbenet". Og overvejer at bygge lidt på hækken så motoren kan komme lidt længere op. Hvad vil der ske ved det?
Mange tak for svarene.
Kasper.
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 9 Svar: 42
Hvis den ikke allerede er helt inde.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
du kan godt prøve med flaps(hyfrofoils) men umiddelbart vil jeg mene det er et forsøg værd at ændre vægtfordeling.
nov 2008
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 9 Svar: 42
Hmm ikke at jeg ved en helt masse om speedbåde men vil da mene at hvis den planer helt vildt og løfter snuden kunne det hjælpe at trimme ind mod hækken? eller er jeg helt forkert på den?
nov 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 38
Jeg har selv en Selco speedbåd med 60 hk på, jeg byggede hækken højer og fik mere fart på båden hvis motoren sidder for langt nede bruger den meget kraft på at presse vandet op i kaskader bag båden i stedet for at skubbe den frem,jeg har trimmet benet helt ind samt trukket motoren så langt tilbage på hækken så muligt med nogle store spændeskiver øverst mellem motor og hæk, det har taget en del af hopperiet, trimmer du bare en lille smule ud begynder den straks at hoppe , den sejler faktisk bedst i små tætte bølger
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 16 Svar: 42
Båden er magen til din, og havde tænkte mig at skrive til dig senere. Men du kom først
Hvordan har du "hævet" hækken. Har du en fremgangsmåde du vil skrive til mig ?
På forhånd tak
nov 2008
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
http://www.youtube.com/watch?v=oZEQw8CPDP8
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 16 Svar: 42
Hjælp en nybegynder (Speedbåd)