{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.270 visninger | Oprettet:

Hjælp!, min båd er frosset til {{forumTopicSubject}}

Hej,!

denne vinter overaskede mig virkeligt,! jeg fik aldrig min jolle op, inden fjorden blev frosset til!,

og nu er der så meget is. så man kan gå og hoppe uden der sker noget. grunden til vi ik har fået den op. er at min far fik en ,[disko kolapsning] (staves) så vi har ikke kunnet få den op,! og nu står jeg og aner ikke hvad jeg skal gøre?, skal dne bare ligge og der nede og blive smadret af isen/ unge drenge der går og smadrer den?
og så er den fuld med vand, halvdelen af båden er vand, som så er frosset til is,! hvad gør man!?

Hjælp tak smiley

der ligger 2 andre både,, så jeg er ikke den eneste der er blevet overasket! smiley

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp!, min båd er frosset til
  • #1   29. dec 2010 save den fri af isen , løfte den af , ved ikke hvor stor den er jo , men det kræver nok noget arbejde

• #2   29. dec 2010 problemet er bare at. båden ligger 500|meter, fra hvor vi kan tage den op, så det bliver nok ikke denne sæson vi får for den op af vandet, men den ligger CIRKA, 5 meter fra land, så kunne godt tage den op og ligge der, og så ligger motoren stadig dernede, men næste år skal vi havde en større en (Hvis båden overlever ), men vis jeg ligger den på land nu, skal den så bare havde lov at ligge der?,
    det er en jolle, med 4hk påhængs motor, jeg ved ikke lige hvor stor den er smiley

• #3   29. dec 2010 se at tage motoren af og stil den indenfor i en garage eller sådan noget smiley Tøm båden for vand/is og læg en pressening over!

• #4   29. dec 2010 det er en glasfiber båd smiley

• #5   29. dec 2010 Kan du ikke køre ned til båden med bil, altså ned til kanten af vandet?

• #6   29. dec 2010 Men der sker ik noget med båden før isen begynder at bryde op, så kan den blive trukket med ud.

Nej ud til båden og få det is der er i den ud, og hug så isen i stykker omkring båden, for derefter at sætte et tov i den og slæb den indover isen, det tager den ik skade af. Brug evt. bilen til at trække med hvis der er mulighed for det..

• #7   29. dec 2010 okay (;
    nej desværre. båden ligger ikke ved det sted man kan tage den op,
    den ligger ved et sted i fjorden, hvor man kan gå af en sti, og der er ingen mulighed for at en bil kan komme der ned :), men det vil sige, jeg skal tage en stor økse, og gå ned og slå isen ud af båden, og tømme den for vand, og så trække den ind på land vis jeg kan få trukket den derind, og så skal den bare havde lov at stå der? smiley
    jeg er bare bange for de knægte der kan ødelægge den smiley

• #8   29. dec 2010 ta en kædesav med , og skære isen omkring og inden i med lidt forsiktighed

• #9   29. dec 2010 Jamen hvis du er bange for at den blir ødelagt af nogle knægte som du skriver hvis du trækker den ind, så la den da ligge....

• #10   29. dec 2010 hvad er din mission med tråden ? vil du have gode råd ? eller bare fortælle at det kom bagpå dig , at fjorden frøs til når det havde været frost i 1 måned ? jeg er lidt forundret over dine svar på hjælp !

• #11   29. dec 2010 michael, den er har liget frosset lang tid,!

dennis, jamen den ligger lige ved land jo, så de kan sagtens bare gå der ud smiley

• #12   29. dec 2010 jamen hvad skal vi svare på ?

• #13   29. dec 2010 ville bare høre, hvor stor sandsyligheden er for den synker?

• #14   29. dec 2010 den er stor men du må jo bare tage den op igen , pil motoren af så sker der intet

• #15   29. dec 2010 synke ja hvis isen knuser skrovet så synger den. når isen tør kan den godt flyde med ud....
    så igang med kæde saven og så op på land med den...
    hvis drengene vil smader den så smader de den..
    hvis du får båden på op isen så slæb den hen til slæbestædet og op på traileren og bank forsigtig isen af.....

• #16   29. dec 2010 hvad mener i med den kan flyde med ud? (:
    jeg tror jeg tager der ned imogen og får ordnet det (;

• #17   29. dec 2010 er det bedt at lade isen i båden være? eller skal den også op?

• #18   29. dec 2010 hvis du kan så er det op med det....
    hvis din bår ikke står på bunden kan isen gode trække snog ok kæder over nor det begynder og tø...

• #19   30. dec 2010 jeg er 1,90cm høj, og vandet går mig til navlen( da jeg sidst var nede at se til den og jeg røg igennem isen smiley men mon ikke jeg får den op imorgen

• #20   30. dec 2010 Det skal du fandme passe på - At falde igennem isen, du overlever ikke mange sekunder i det her vejr!

Men altså det ville da ikke være første gang at en båd klarede en vinter med is? I min havn bliver halvdelen af bådene liggende. Det kan den sgu godt klare hvis det er en ordentlig båd.

• #21   30. dec 2010 jeg havde heldigvis en tørdragt på smiley
    men jeg ved ikke om glasfiber er stærkt nok til at klare isen, sidste vinter, kunne man køre biler på isen smiley

• #22   30. dec 2010 Med mindre den er med dobbelt bund, og der er hul i den så vandet ligger mellem skroget og kan fryse der, så sku isen ik ku ødelægge skroget, for selvom den udvider sig, så har den jo masser af plads da båden ik er lukket og isen bare blir presset op, MEN som sagt tidligere er der en meget stor risiko for at den blir revet med ud af isen, når den begynder at bryde op, man blir forbavset over hvor store kræfter der er tale om der..... Men hvis du kan, så slæb den da ind på land og læg den med bunden i vejret, og så må du jo bare håbe på at "ungerne " som du siger lader den være, for en ting er sgu helt sikkert, de går ik ud på isen for at ødelægge en jolle.......

• #23   30. dec 2010
    Nu har jeg ikke orket at læse alle indlæggende i tråden, men er din båd af glasfiber så sker der ikke noget ved at der er is omkring den.

Ligger der en masse vand i den som er frosset er det selvfølgelig problematisk da nok ekstra vægt kan få den til at synke, men at den ligger i vandet er ikke noget problem.

/Alexander

• #24   30. dec 2010 Aleksander : du er klar over at vand udvider sig når det fryser ,eller hvad ? og is udvider sig ikke kun opad i det frie rum , men gerne sideværts også.

• #25   30. dec 2010 En glasfiberbåd fryser normalt ikke fast i is, men holder sig selv isfri, fordi glasfiberen leder varme på et par plusgrader op fra det dybe isfri vand, når luften for eksempel er på minus 10-15 grader. Endelig bevirker bådens bevægelser i vinden, at isen har sværere ved at få tag i glasfiberbåden. Det samme gør sig i øvrigt også gældende for stålbåde.

En træbåd fryser derimod fast i isen. Det skyldes, at træbåden i modsætning til glasfiberbåden isolerer. Derved bliver der ikke ledt varmere vand op fra dybet omkring bådens skrog.

• #26   30. dec 2010 Så Michael medmindre båden ligge for svaj og dermed kan blive udsat for ex. isskrugninger er der ikke den store fare på færde.

Som jeg ser det er den største (eneste) trussel isen i båden.

• #27   30. dec 2010 det er rigtigt hvad du siger alexander L smiley
    jeg kan sagten vibbe// båden så den sidder ikke fast i isen smiley

• #29   30. dec 2010 det er ikke den udvendige is der er problemet , endnu ! det bliver det senere.

• #30   30. dec 2010 Venligst uddyb Michael.

• #31   30. dec 2010 vandet i båden fryser og udvider sig hvilket kan give skader , isen bevæger sig og kan skrue båden ned og også i stykker ,

• #32   31. dec 2010 hvis ikke den sidder fast i isen så hiv den da op inden isen bryder og tager den med

• #33   31. dec 2010 Smid 25 kg vejsalt ned i båden, og lad det stå nogle timer til isen er tøet op. Og da båden kan vippe fra side til side, så træk den op, når du har tømt den for isen indv.
    Et langt ankertov eller længere efter din bil, (så tæt den nu kan bakkes til), og så ned omkring båden. Så skal den sgu` da nok komme op.

• #34   31. dec 2010 læs længere oppe. (:

båden ligger 500meter fra hvor man kan køre en bil ned

• #35   1. jan 2011 Hvis den står ved en sti, så få fat på sådan et spil og bind det fast til et stort træ, for på den måde at trække båden op på land, Og når isen er forsvundet skubber du den ud i vandet igen og trækker den op til slæbestedet.. smiley

Så burde det kunne lade sig gøre smiley

• #36   1. jan 2011 Michael:

Ja, men isen vil altid udvide sig til hvor det er 'nemmest'. Ergo udvider isen sig opad hvis der er luft over - i stedet for til siderne.

Det er korrekt at iskrugninger, som jeg også på pegede i tidligere, kan skade båden.
    MEN i så fald skal Jacob, være så uheldig at isen skruer netop hvor hans båd ligger.

Jacob:
    Som du kan læse er der flere holdninger til dette. Spørg du mig bør du ikke være nervøs. Der kan selvfølgelig ske det at isen skruer netop hvor din båd ligger, men min erfaring fra Ringkøbing fjord er at isen oftest skruer et par hundrede meter fra kysten. Mit råd vil være at du søger for at båden bliver dækket til således at der ikke kan komme mere vand i selve båden.

Godt nytår.

• #37   1. jan 2011 Alexander ; nej is udvider sig ikke hvor det er nemmest ! hvis bunden er skråndende som i enm båd udvider den sig på alle leder.

• #38   2. jan 2011 michael B:

Ja isen udvider sig alle steder, MEN som Alexander siger er det jo logik for burhøns at den finder den nemmeste vej at gøre dette, hvilket i dette tilfælde er OP, det er almen logik...

• #39   2. jan 2011 Dennis : logik for burhøns kan man så desværre ikke bruge ,når det drejer sig om den kompleksitet der er omkring vands egenskaber , feks fryser vand jo fra toppen hvilket du har glemt at tage højde for , men at forklare det på et niveau ,hvor burhøns kan deltage overstiger nok mine evner. smiley men der er mange gode lærerbøger du kan finde på biblioteket.

• #40   2. jan 2011 Michael B:
    Prøv at tage to ens 2 ltr. Cola flasker. Fyld dem med vand, og sæt kun skruelåg på den ene flaske. Sæt dem begge lodret i en fryser.
    Næste dag vil du opdage, at flasken med skruelåget er revnet, eller trykket skruelåget ud. Og den anden flaske, vil bare stå med en lang is-tap ud af flaskehalsen. Og det er uanset om du fryser det hurtigt ned med flydende kvælstof, eller en langsom proces ved -1 grad.

Hvis søvandet under båden skulle blive så varm, at det begynder at varme isen i båden op så det smelter, og der efterfølgende kommer frost igen, ja så vil det bare løfte isen oven på sig op ( såfremt der kommer mere vand ned i bunden, ellers vil det jo fylde det samme igen ). Altså med mindre, at der er så meget, at det kan nå op under et evt. tværgående sæde. I så fald, vil sædet blive trykket op. Men at isen indv. skulle kunne give yderligere skader, må du godt oplyse den lærebog på biblioteket som fortæller dette.

• #41   2. jan 2011 prøv du at lav dit eget forsøg med den samme flaske , men læg den vandret og fyld kun 0.4 l vand i og se hvad der sker ,

• #42   2. jan 2011 Jammen dette forsøg har mine unger nu lavet så tit. Når de kaster en flaske i fryseren fyldt halvt op med saftevand, og så glemmer den.
    Og ja, saftevandet fylder ca. 10% mere, og flasken buler lidt ud, grundet tætsluttende skruelåg ( tryk i flasken ), men det laver da ikke deformationer på flasken hvor saftevandet er frosset til is.
    Men oplys hvilken fysikbog der evt. skulle fortælle noget andet, eller et evt. link.

• #43   2. jan 2011 kim c : jeg har ikke læst en bog hvor det stod i fornylig (heller ikke en hvor det modsatte står)
    men hvis du nu tænker at :
    1 vandet fryser fra toppen ,
    2 på et tidspunkt vil det frosne lag have en større styrke end glasfiberen.
    3 så hvis din teori er rigtig , at isen tager den nemmeste vej ,vil den udvide sig udad .
    hvilket punkt er du ikke enig i ?

• #44   2. jan 2011 Kan kun tilslutte mig Kim C her.

Michael du glemmer lige igen at da båden er af glasfiber holder isen sig fri på indersiden såvel som ydersiden. Isen (som du nævne fryser overfra og ned) flyder dermed ovenpå vandet og er ikke hæftet på siderne.

• #45   3. jan 2011 Michael, hvis du selv laver et forsøg med en bageform, og fylder den 50% op med vand, og måler den udv. tykkelse på formen. Smider den i fryseren, og tager den op dagen efter. Så vil du se, at der er kommet 10% mere i formen, og at tykkelsen på formen er den samme. Altså kun højden på is/vand har ændret sig.
    Ja og hvis du målte tykkelsen på formen med en mikrometerskrue, ville du kunne se, at tykkelsen faktisk er blevet en anelse mindre, grundet stålets temperatur egenskaber.

Og ja, vand starter med at fryse fra toppen af, grundet massefyldeforskellen og tyngdekraften.

• #46   3. jan 2011 hvorfor materiealet glasfiber ikke skulle kunne fryse ,forstår jeg ikke . men jeg har set en båd der var revnet af isen. og en frygtelig masse varmtvandsbeholdere som havde lidt vand stående , i bunden og derfor sprang ,
    om vi taler forbi hinanden eller teori og praksis ikke passer sammen ,eller en bare har uret skal jeg ikke kunne sige , Men jeg tror ikke vi kommer det nærmere ,så jeg hopper fra nu . men det kunne da være spændene at høre manden ,hvad der skete når vi når foråret..

• #47   3. jan 2011 Varmtvandsbeholdere der springer tror jeg kan forklares af at de ikke befinder sig i vandet som en båd. Man må gå ud fra at det er nogle af de samme principper som jordvarme at man kan hive varme ud af noget som egentlig er koldt (vandet).

• #48   3. jan 2011 En varmvandsbeholder er et lukket system hvor vandet ik kan komme ud, derfor kan de springe. Hvilket en glasfiber jolle ikke er, og derfor springer en glasfiber jolle ikke.........Isen finder altid den nemmeste vej ud, hvilket i dette tilfælde er op...

Kommentér på:
Hjælp!, min båd er frosset til

Annonce