{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.492 visninger | Oprettet:

ole t
ole t
Tilmeldt:
10. okt 2008
Følger: 1 Både: 1 Emner: 9 Svar: 33

Usa båd i DK 110 til 220 volt..hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg har en motorbåd fra USA og er ved at gøre den klar. Jeg har sat en ny lader i båden som kan klare de 220 volt i DK

Er der nogle som har prøvet ligende med USA båd.
Jeg er nu i tvivl med Køleskab, komfur og vandvarmer som alle kører på 110 volt. Jeg tror at de bliver brændt af hvis jeg tænder for strømmen fra landstik.

Er eneste løsning at skifte disse el ting til 220 volt????


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Usa båd i DK 110 til 220 volt..hjælp
  • #1   17. apr 2010 Du skal i hvert fald ikke give brugsgenstandene 220V
    Den bedste løsning, at skifte det hele, selv om det er dyrt.
    Alternativt, skal du have en stor omformer 220/110 foran det hele.
    Men så skal du jo også tænke på at der er 110V i alle dine stikkontakter, hvis der er nogle af dem i båden !
    Jeg mener dog, at køleskabene kører på både 110 og 12V, så der kan du jo bare lade dem køre på 12V


  • #2   18. apr 2010 Alle el-installationer er blevet lavet om da den blev CE-mærket, så du har ingen problemer - bare i med stikket. smiley

  • #3   18. apr 2010 Når den er importeret efter 1998 skal den CE-godkendes, i hverttilfælde hvis den skal sælges.
    Egenimport eller ej.


  • #4   18. apr 2010 Her er lidt fra Dansk sejlunion.

    Siden juni 1998 har det været et krav, at alle nye lystbåde skal være CE-mærkede som bevis for, at de opfylder en række krav med hensyn til materialedimensioner og udrustning.
    CE-mærkningen gælder også for både, som importeres fra lande uden for EU, uanset om denne import foretages af forhandlere eller af privatpersoner, og den omfatter såvel nye som brugte både. Eneste undtagelser er veteranbåde og både, der ejes af en EU-borger og hjemtages efter at have været brugt til chartervirksomhed uden for EU.
    Det er vigtigt at kontrollere, om CE-mærkningen er til stede på en båd, der er bygget efter 16. juni 1998, for hvis den mangler, kan det blive vanskeligt at sælge båden igen. Desuden kan der opstå problemer med at få udbetalt erstatning fra forsikringsselskabet, hvis der sker skade på en båd, som burde være CE-mærket, men ikke er det og ikke opfylder kravene.




  • #5   18. apr 2010 Jeg tror nu ikke at der er problemer med den nævnte båd, Den er jo
    CE-certificeret.
    Det står der i profilen.
    Så der skal vel bare en omformer 220V til 110V på før de 110V forbrugere.


  • #6   19. apr 2010 De fleste køleskabe i både er 12 volt så de også køler når man sejler.....

    Det burde ikke være et problem. Så er der kun vandvarmeren tilbage, og det er bare at finde type skiltet på den og se hvilker spændinger den kan tage.

    Mikroovnen er også til at trække ud og se om det er en 220 volts eller ej. Hvis ikke koster det ikke mange øre at skifte den.....


  • #7   19. apr 2010 Hvad er det alle er så sikre på ??

    Der står jo i profilen at den er CE-godkendt..


  • #8   19. apr 2010 Hej Alle.
    Jeres svar er både rigtige og forkerte.
    Min båd er ce godkendt i tyskland efter import fra usa i 2009.
    I tyskland skal de ce godkendes inden de forlader import havnen.
    Man får dog den muglighed selv at opfylde de mangler der måtte findes.
    Bootbremen som stod for vores ce godkendelse fik ikke lavet div mangler på båden som vi ellers havde forstået.
    De troede at vi selv ville lave det.
    Vi skrev under på at der var nogle mangler i vores båd godkendelse som skulle udbedres.
    Men intet om køleskab, ovn, komfur eller vandvarmer.
    Alle dele kører på 110 v.
    Men ny lader er nu sat i båden og overvejer at sætte en stor transformer i båden. Ulemper og fordele er der ved dette. Kan godt bruger hjælp herfra. smiley
    smiley


  • #9   20. apr 2010 hej ole.

    fandt lige dette link:

    http://www.starkelectronic.com/st500.htm

    Der er lidt i de forskellige størrelser. Hvis jeg var dig viile jeg lige se hvor meget dine apperater bruger i watt. Så har du lidt at gå efter.


  • #10   20. apr 2010 Tak Jakob.
    Jeg kigger på det.

    Ole


  • #11   21. apr 2010 Den er bare fjong.

    Gi lige en melding om hvordan det gik.

    smiler


Kommentér på:
Usa båd i DK 110 til 220 volt..hjælp

Annonce