1.450 visninger
|
Oprettet:
Bådtrailer med bremser {{forumTopicSubject}}
Er der nogen som ved hvor man kan købe en brugt bådtrailer med en lasteevne på minimum 450 kg og som er med bremser til en 14-15 fods båd?
Har søgt overalt på nettet men det er åbenbart ret ualmindeligt med sådan en lille trailer med bremser, men min bil må ikke trække mere end 500 kg hvis der ikke er bremser.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.379
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Han skriver 450 kg lasteevne, hvis bådtraileren så desuden vejer 150 kg tom, så er det jo op til 100 kg overvægt.
Jeg skriver op til 100 kg, for vægten på en trailer beregnes ud fra akseltryk, kugletryk regnes ikke med.
Hvis traileren så indstilles til et relativt højt kugletryk på 50-60 kg, tage benzintanken i bagagerummet og leve med nogle få kg overvægt.
Start dog med at få vejet båd inkl. al grej, der normalt er med.
Man kan hurtigt blive overrasket
Nogle biler har også mulighed for at få vejet ubremset påhængsvægt lidt op, det er værd at undersøge før næste syn.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Og mht. at få vejet den vægt man må trække op, så er min erfaring at det "bare" flyttes fra bilen, så den totale vægt er den samme, hvilket vil sige at så må bilen læsse det mindre
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Politiets procedure til kontrolvejning af bil med trailer er beskrevet ca. hlavvejs nede på denne hjemmeside: http://caravaninfo.dk/overlaesset-campingvogn-2/overlaesset-campingvogn/
Trailer vejes kon tilkoblet på bilen = kun akseltryk regnes med. Om den er 100 % gangbar ift. dansk lov, er et åbent spørgsmål, men du klarer i hvert fald frisag ved en politikontrol.
Det giver også meget god mening, især for en ubremset trailer. Den vægt, der ikke ligger på trailerakslen, ligger på bilens bagerste aksel og påvirker derved ikke bremseegenskaber negativt.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Noget af det der afgør hvor stor vægt du må spænde efter bilen er om den kan sætte igang på en given stigning og om parkeringsbremsen kan holde bilen på en give stigning - og i disse 2 tilfælde har påløbsbremsen ingen betydning.
Ligeledes er det lidt noget sludder at vægten fra en ubremset trailer der ligger på kuglen ikke påvirker bremseevnen (egenskaberne) negativt. Jo større vægt der skal bremses, jo længere bremselængde - uanset om vægten er inde i bilen, på kuglen eller på en trailer efter bilen. Så hvor vægten er placeret er uden betydning.
Men jeg "bøjer" mig for den beskrivelse du har linket til (selv om det jo ikke er en lovtekst) - men undrer mig.
Det giver dog mening at politiet koncentrerer sig om vogntogets totalvægt da det jo som jeg skriver ovenfor er den der betyder noget for opstart og nedbremsning, men det betyder jo bare at man selv i praksis kan "overflytte" noget af vægten fra traileren til bilen (vha- kugletrykket) så længe man holder sig under maxt vægt for vogntoget (og bilen). Grunden til at de gør det på denne måde gætter jeg på er at det i praksis ligger under "bagatelgrænsen"...
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Begrænsningen for bremseevne(så længe bilens totalvægt er overholdt), udgøres ikke af bremserne, men af vejgrebet.
En bil skal være i stand til at bremse effektivt, lastet til totalvægt eller i dette tilfælde lastet op til maksimalt akseltryk på bagakslen.
I praksis, kan abs systemet aktiveres, er der bremseevne nok og vejgreb, der sætter begrænsningen
jan 2008
Både: 1 Svar: 9
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
jan 2008
Både: 1 Svar: 9
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Linket beskriver hvordan et vogntogs faktiske totalvægt kontrolleres af politiet i Danmark.
Derfor er det særdeles relevant at nævne her, for at have et korrekt grundlag at vælge trailer efter.
jan 2008
Både: 1 Svar: 9
Bådtrailer med bremser