1.223 visninger
|
Oprettet:
Bådtrailer, rustfri bremsekabler? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte for 2 år siden en ny 2000 kg Selandia bådtrailer som har KNOTT bremser/kabler.
Nu har jeg igen problemer med bremse kabler som kører for stramt fordi der er rust indeni, selvfølgelig på grund af saltvand, det er sorte kabler.
Jeg har set at der kan købes blå KNOTT rustfrie kabler, er det den rigtige løsning som holder?
/Peter Z
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 460
Jeg bruger dette
https://www.avxperten.dk/smoeremiddel/kema-smoeremiddel-tri-17-500ml-spray.asp?gclid=Cj0KCQjw8p2MBhCiARIsADDUFVE705AvGGN_Is8OkkDWhOTr5q_cB5vyBVSDuM2qyG8Om7xbTbrLhEQaAotyEALw_wcB
Og hvis du vil din bremser noget godt så giv dem noget prolan spray næste gang du har tid
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
sep 2019
Følger: 6 Følgere: 21 Både: 1 Emner: 11 Svar: 40
Tak for svar, jeg gør som I har foreslået, så jeg kan undgå alt for meget bøvl med bremsekablerne fremover.
/Peter Z
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 243
Ved Lillebæltsbroen er slæbestedet (trods den nylige ombygning) stadig ret fladt fordi det sander til.
Det betyder man kan vælge mellem reparere gelcoat bagpå båden, eller at renovere bremser en gang om året fordi man er ellers er nødt til at bakke traileren ret langt ud pga den flade vinkel.
Jeg har valgt den sidste løsning og har derfor altid bremsebakker, lejer og kabler liggende hjemme
Jeg startede med rustfrie kabler på min nye trailer, men de sad fast efter et år og skulle skiftes. Det skulle det hele faktisk.
Jeg fik det gode råd at skifte til kabler med plastcoating, som faktisk er billigere.
Inden montagen fyldte jeg olie på som andre også foreslår. Monterer man kablerne inden alt olien løber ud igen, tror olien holder vandet uden, fordi kabler hænger lidt, så det laveste punkt er midtpå og ikke i enderne. Så bliver olien der
Retfærdigvis skal det siges, at de rustfrie kabler som sad på min nye trailer ikke fik olie, fordi jeg ikke gad pille dem af
Rustfri er mange ting, og skal det holde i saltvand er styrken faktisk ret lav. Prøv at holde en magnet på et rustfri kabel, det trækker lidt fordi den rustfrie type ikke er det bedste pga kompromiset med styrken.
Nu koster nye kabler jo ikke en formue, det er mest irritationen over de hænger og arbejdet med at skifte dem, der tæller.
Jeg har stadig et sæt nye kabler liggende, for dem med olie i holder nu på påbegyndt 3. sæson.
Har ikke fundet en god løsning med bremsebakkerne, som jeg stadig skifter en gang om året. Lejerne holder endnu....
Og fordelen ved bremseskyl er jeg også lidt tvivlende med.
Nu har jeg prøvet at skylle hver gang jeg kom hjem det første år, og det andet år lod jeg være. Resultatet var det samme, bremser skulle skiftes og renses
Man vælger jo reelt mellem at have traileren stående med tørre bremser med salt eller våde, men nyskyllede bremser.
Kunne man skylle på slæbestedet ville jeg gøre dette. Så ville man jo ende med nyskyllede og tørre bremser og mere tid til at sejle
sep 2019
Følger: 6 Følgere: 21 Både: 1 Emner: 11 Svar: 40
Tjaa, de sorte ikke rustfri kabler holder ikke, har nu fulgt rådet og har monteret rustfrie forsøgt fyldt med olie.
Smurt lidt indvendig i tromlen, men det må jo ikke komme på bremsebelægningen men beskytte af fjedre og bagplade er ok.
Jeg kontroller om 6-12 måneder igen.
/Peter Z
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
https://scandictrailers.dk/vare-kategori/bremsekabelholder/
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
https://nettotrailer.dk/shop/12063-knott-sorte/831-knott-holder-for-bremsekabler/
Bådtrailer, rustfri bremsekabler?