Lynæs 14 1973
29.142 visninger
|
Oprettet:
Lynæs 14
Årgang:
1973
Type:
Lynæs 14 (Lynæs Junior), der lyder navnet "Gåsen"
Drivkraft
3 stel sejl og en elektrisk påhængsmotor
Størrelse
14 fod, stikker 50 cm
Interiør
2 madrasser i den lille sovekahyt. Masser af opdriftsmateriale, så den må være synkefri.
Ekstraudstyr
En selvkonstrueret blanding af en lazy-jack og bomholder, så storsejl og bom ikke falder ned i cockpittet, når storsejlet tages ned.
Ned- og ophal til fok og storsejl, så begge sejl kan betjenes fra cockpit.
Selvkonstrureret stor cockpittelt, der gør forøger bådens anvendelse med over 100 % :)
Selvkonstrureret cockpitbord.
Mulighed for at omdanne cockpit til én stor dobbeltseng.
Diverse ændringer nede om læ.
Ned- og ophal til fok og storsejl, så begge sejl kan betjenes fra cockpit.
Selvkonstrureret stor cockpittelt, der gør forøger bådens anvendelse med over 100 % :)
Selvkonstrureret cockpitbord.
Mulighed for at omdanne cockpit til én stor dobbeltseng.
Diverse ændringer nede om læ.
Bemærkninger
Blev smaskforelsket i Lynæs 14-modellen, da jeg så "Madam Blå" ligge i Gilleleje Havn. Modellen var umulig at opdrive, men efter et par års lynæs-jagt blev "Gåsen" tilbudt mig gennem nogle venners venner.
Tror den har sejlet som skolebåd i Øresund, for i cockpittet er der påklistret et kort over det område
Lynæs Junior er en dansk bygget og dansk konstrueret sejlbåd på 14 fod (4 meter).
Kendskabet til Lynæsjollen kan føres tilbage til ca. 1820, hvor lods Ole Jensen, Frederikssund, byggede en helt enestående sødygtig og velsejlende jolletype. Særkendetegnet var også dengang dens karakteristiske rundgattede agterstævn og store bredde, som gjorde, at den bjergede sig helt fantastisk, uanset hvorfra søen kom. Efter en katastrofal orkan i 1852, hvor mange fiskere satte livet til, byggede Ole Jensen en serie fiskerbåde efter Lynæsjollens principper, glimrende sejlere og utroligt søgående. På denne måde blev den lille jolle moder til de store fiskebåde.
En af Ole Jensens dygtigste lærlinge, Peter Madsen, begyndte senere for sig selv i Lynæs og byggede mange sødygtige fartøjer til Kattegatsfiskeri. Hans sønner, herunder bådebygger Christian Madsen, førte traditionerne videre og byggede Lynæsjoller uden tegninger og skabeloner, men med kunsthåndværkerens øjemål, dygtighed og erfaring. Mange har forsøgt at gøre ham kunsten efter, men i de fleste tilfælde har resultatet dog savnet det ægte særpræg.
Omkring 1960 var der formentlig 7 - 800 Lynæsjoller i Skandinavien, men derefter var udbredelsen stærkt aftagende, utvivlsomt på grund af for få specialister og for kostbar fremstilling. I slutningen af 1960'erne kom der atter gang i produktionen, idet Lynæs Bådeværft gik over til at benytte glasfiber. Ved at tage hensyn til især forskellen i materialernes vægt og lytte til Christian Madsen råd lykkedes det at kombinere bådens sødygtighed med glasfiberens fordele med hensyn til holdbarhed, tæthed og nem vedligeholdelse. Så det gamle ordsprog blandt fiskerne i Lynæs gælder stadig: "Når man ikke kan klare sig på fjorden i en Lynæsjolle, er det overhovedet umuligt at være der i en jolle".
Tror den har sejlet som skolebåd i Øresund, for i cockpittet er der påklistret et kort over det område
Lynæs Junior er en dansk bygget og dansk konstrueret sejlbåd på 14 fod (4 meter).
Kendskabet til Lynæsjollen kan føres tilbage til ca. 1820, hvor lods Ole Jensen, Frederikssund, byggede en helt enestående sødygtig og velsejlende jolletype. Særkendetegnet var også dengang dens karakteristiske rundgattede agterstævn og store bredde, som gjorde, at den bjergede sig helt fantastisk, uanset hvorfra søen kom. Efter en katastrofal orkan i 1852, hvor mange fiskere satte livet til, byggede Ole Jensen en serie fiskerbåde efter Lynæsjollens principper, glimrende sejlere og utroligt søgående. På denne måde blev den lille jolle moder til de store fiskebåde.
En af Ole Jensens dygtigste lærlinge, Peter Madsen, begyndte senere for sig selv i Lynæs og byggede mange sødygtige fartøjer til Kattegatsfiskeri. Hans sønner, herunder bådebygger Christian Madsen, førte traditionerne videre og byggede Lynæsjoller uden tegninger og skabeloner, men med kunsthåndværkerens øjemål, dygtighed og erfaring. Mange har forsøgt at gøre ham kunsten efter, men i de fleste tilfælde har resultatet dog savnet det ægte særpræg.
Omkring 1960 var der formentlig 7 - 800 Lynæsjoller i Skandinavien, men derefter var udbredelsen stærkt aftagende, utvivlsomt på grund af for få specialister og for kostbar fremstilling. I slutningen af 1960'erne kom der atter gang i produktionen, idet Lynæs Bådeværft gik over til at benytte glasfiber. Ved at tage hensyn til især forskellen i materialernes vægt og lytte til Christian Madsen råd lykkedes det at kombinere bådens sødygtighed med glasfiberens fordele med hensyn til holdbarhed, tæthed og nem vedligeholdelse. Så det gamle ordsprog blandt fiskerne i Lynæs gælder stadig: "Når man ikke kan klare sig på fjorden i en Lynæsjolle, er det overhovedet umuligt at være der i en jolle".
Lynæs 14
mar 2015
Følger: 1 Både: 1
jun 2009
Følger: 1 Både: 1
Jeg er til benzin, men når en dag skal jeg på et eventyr med et sejl så kunne det være sådan en men skal have. Høj her fra
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
Det er en rygfinne af den store photoshophvidhaj, der lever i Esrum Sø
Godt spottet
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
Tak for velkomsten
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 26 Både: 5 Emner: 2 Svar: 1
Høj her fra...
aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
Jamen hver ting har sin charme;-)
Havde nogle dejlige ture med min gamle lynæs på Bornholm..
PS: Hold øje med båden når det regner da den ikke er selvlænsende og der er vist en dansk Lynæs 14 klub hvor der findes en masse gode råd om disse:-)
MVH Nicki
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
Tak, min lille blå potte bliver stolt, når den hører de ord...selv om han sikkert føler sig som en skildpadde ved siden af din flotte pil
aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
Dejligt lille skib:-) Har selv haft en og de sejler super godt.
Selvom båden kun er 4 meter føles det nu mere som 7 efter min mening...
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
Tak for de rosende ord fra et skib, der befinder sig i den anden ende af skalaen
Tidligere havde jeg en LA-krydser, så købte jeg en havkajak, for at kunne sejle i områderne helt inde under land, og nu har jeg fundet denne gode mellemting.
Det er dog et flot, formidabelt og luxuriøs skib, du har dig; både udenpå og nede om læ...jeg tror sgu jeg indretter Lynæs´en på akkurat samme måde.
Hvis vi en dag skulle mødes i en overfyldt havn, skal du være velkommen til at fortøje udenpå "Gasen"
jan 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
Velkommen her!
Det er ikke båden strørrelse der er garant for en god sejlads, men båden evner til at klare alt. Tryg sejlads er altid godt. Det drejer sig jo om at være afslappet og hygge sig.
jan 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
Sådan, en Lynes 14 er een af de både jeg har haft den bedste sejleroplevelse i. Den sejler som en drøm uanset vind og vejr Klarer alt hvis styrmanden bare har en lille smule flair for sejlads.
Kanon god båd, formidabel byggekvalitet.