Trifoil 70 de luxe 1971
7.014 visninger
|
Oprettet:
Trifoil 70 de luxe
Årgang:
1971
Type:
Motorbåd med såkaldt katedralskrog. Meget letplanende og hurtig, men ikke god til bølger (banker meget).
Drivkraft
Yamaha 28 hk, udenbords
Størrelse
Længde: 4.15 m
Bredde: 1.67 m
Vægt uden motor: 205 kg
Bredde: 1.67 m
Vægt uden motor: 205 kg
Interiør
Da jeg købte den, var der kun to bænke af træ, men der er planer om installation af nogle polstrede sæder forrest og en polstret bænk med ryglæn bagest.
Skal også have lavet et buet vindspejl (helst af polycarbonat) og en kaleche.
Skal også have lavet et buet vindspejl (helst af polycarbonat) og en kaleche.
Ekstraudstyr
Selvlænsende fordæk.
Bemærkninger
Vi fandt båden ved et tilfælde i november 2007, da vi gik en tur langs stranden ved Rosenholm Bådlaug tæt på Kalø.
I dette bådlaug ligger bådene for svaj i en lille naturlig vig, forankret til en betonklods i bunden, men et stormvejr et par dage tidligere havde revet fortøjningen over, og båden med reg. nr. RB 101 var drevet over på læsiden af vigen og lå og bankede på nogle store sten på stranden...ikke særligt sundt for den stakkels båd!! Jeg ringede straks til bådlauget, og fik tlf.nummeret på ejeren, så vi kunne redde hans båd fra yderligere skader på bunden. Han blev naturligvis glad og kunne endvidere oplyse, at båden var til salg, da han stod for at skulle flytte.
Bunden var nu noget medtaget af banketuren på stenene på stranden.
Jeg fik den vendt om, og reparede skaderne, men det skumfyldte hulrum i bunden har suget vand, så næste projekt bliver, at få dørken savet væk og få skiftet skummet. Et ret stort projekt
I dette bådlaug ligger bådene for svaj i en lille naturlig vig, forankret til en betonklods i bunden, men et stormvejr et par dage tidligere havde revet fortøjningen over, og båden med reg. nr. RB 101 var drevet over på læsiden af vigen og lå og bankede på nogle store sten på stranden...ikke særligt sundt for den stakkels båd!! Jeg ringede straks til bådlauget, og fik tlf.nummeret på ejeren, så vi kunne redde hans båd fra yderligere skader på bunden. Han blev naturligvis glad og kunne endvidere oplyse, at båden var til salg, da han stod for at skulle flytte.
Bunden var nu noget medtaget af banketuren på stenene på stranden.
Jeg fik den vendt om, og reparede skaderne, men det skumfyldte hulrum i bunden har suget vand, så næste projekt bliver, at få dørken savet væk og få skiftet skummet. Et ret stort projekt
Trifoil 70 de luxe
dec 2021
Følger: 1
sep 2007
Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
men for tiden står min Trifoil opmagasineret under en presenning i en anden by langt her fra, så det bliver først muligt til foråret 2011.
Kan du ikke pejle dig ind på linierne ud fra fotoet på galleriet, der tilhører **$chmatz** H
Link t. foto:
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5756
Hvis du gemmer det første foto, kan du zoome mere ind på instrumentbrædtet i Windows billed og faxviser. Det er vel egentlig blot de overordnede linier, du har brug for.
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 12
kan du give mig målene på "indstrument bordet" altså der hvor rattet og at det sidder på da det er skåret det meste af på min som du kan se på mine billeder.. Det vil være en stor hjælp hvis du gider.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 8
En høj her fra
sep 2007
Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
for at I har stemt min båd ind på Bådgalleri.dk
Det er ved at studere Bådgalleri.dk og tilhørende forum med alle de spændende og dygtigt udførte projekter, at jeg har fået mod på at renovere min båd, som jo er ret medtaget af både tidens tand og den hårde banketur på stranden.
Peter A og Christian B stiller nogle konkrete spørgsmål.
@ Peter A :
Da jeg hørte betegnelsen "katedralskrog" første gang, troede jeg også, det var en fejl, og at der da måtte være tale om et "katamaranskrog". Men den er god nok. Prøv at google på "cathedral hull", så skal du bare se løjer.
Især Wikipedia's info er meget overskuelig og giver os en god forklaring.
@ Christian B :
På min jagt efter reservedele til min noget bedagede Yamaha påhængsmotor, kom jeg i snak med flere professionelle motorreparatører, og hver gang lød det: "Den motor er ikke til at slide op"... "Det er en af de bedste, der nogensinde er lavet".
Det gælder nu efter min mening kun selve "indmaden".
På et punkt tror jeg f.eks de gamle Mercury påhængsmotorer fra 70'erne er bedre, nemlig korrosionsmodstandsdygtigheden i den legering, som motorerne er støbt af.
Jeg har selv en del erfaring med adskillige 70'er Mercury'er, alle kørte i saltvand og ikke en eneste af dem var gennemtæret i "benet". Den ældste var helt fra 1971 og kørte som en drøm.
Den Yamaha 28 fra 1978 jeg har nu, er tæret en del i benet.
De større Mariner og Mercurymotorer har haft fælles indmad i mange år, men lige præcis Mariner 30 hk fra 1993 og årene deromkring, har fælles dele med Yamaha. Tændingen på en Mariner 30 fra 1993 er dog elektronisk. På min er der kniksertænding. Flere andre detaljer kunne godt nævnes.
Vh Bo
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 8 Svar: 43
en bedømmelse er givet ;o)
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 26 Både: 5 Emner: 2 Svar: 1
Velkommen til. Høj her fra...
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Det er et flot projekt du er gået igang med.
Men du skriver dette :Yamaha 28A ´78. En af de mest sejlivede udenbordsmotorer, der nogensinde er lavet. Mariner bruger samme "indmad" langt op i 90´erne. Citat slut
Hvad bygger du dette udfra?
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 36
katedralskrog ? mener du ikke katamaranskrog haha
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
Tillykke med den;) og god arbejdslyst med restaureringen;)
altid fedt at se folk gå i krig med sådan et projekt;)
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 1
Velkommen til
men kunne nu bedre lide den som ny:D