{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Nordan 16 [Tidl. båd] 1992

16.164 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

B Ø
Mand | 51 år | Oprettet: 16. okt 2009


Nordan 16

Årgang:
1992
Type:
Kabinebåd. Dobbeltskroget og synkfri.
Halvplanende.
Ultraflex- og gas/gear styring.
Drivkraft
Yamaha 20 Hk 2-takts og langbenet.
Hydrofoil på motor.
Størrelse
Længde: 16 fod / 4,9 Meter
Bredde: 1,8 Meter
Dybde: 35 cm
Vægt uden motor: 300 kilo
godkendt af Norske veritas til 6 personer
Interiør
Kompas, bilradio og bænke langs hver side af båden.
Ekstraudstyr
Ekkolod, badestige og pulverslukker.
Bemærkninger
Min tidligere båd.
Har købt et projekt med en del skruehuller og manglende kaleche og klapbord… ØV ! Skal til foråret i gang med at spartle og male. Er på udkig efter en kaleche (eller dele til en). Kender ikke årgangen men undre mig lidt over at den er åben bagi ved benzindunken.
Kommentér på:
Nordan 16
  • john d
    john d Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 1
      26. apr 2019 Den ser præcis ud som min i både stævn og agter.
    Nogen norddan 16 blev lavet sådan i både stævn og hæk.
    Der er rigeligt opdrift i dobbeltbunden og pladerne under dækket i stævn og hæk.
    Jeg har forhøjet hækken fordi motoren (langbenet mercury) stak for dybt.
    Hævede motoren 14 cm.
    Det er lidt et problem at en kortbenet er lidt for kort og en langbenet lige lidt for lang
    Mvh kkn


  •   18. nov 2009 Okay fint..
    Faldt lige over et sted hvor man kan bestille eller få lavet en pressening til båden, som du kan tjekke ud..
    www.schultz-kalecher.dk
    Der er helt sikkert flere steder.. men her havde de ihvertfald Nordan 16 med på listen over både som man kunne bestille til..
    Nordan 16 kaleche todelt. u/sideruder .. modelnr. 70021031

    Schultz Sejl og Sadelmageri • Hesselly 8 • Industri Nord 2 • 6000 Kolding • tlf. 76 32 12 00 • info@schultz-kalecher.dk


  •   18. nov 2009 Opdrift
    Jeg har det samme opdriftsmateriale øverst under dækket i stævnen som Jens B. Jeg har også flamingo rundt langs kanterne hele vejen. Jeg mangler noget agter og det regner jeg med at montere i bænkene.


  •   17. nov 2009 Fint Jens..
    På din kan man se at der er skåret et stort hul i den orginale plade i stævnen som jo helt mangler i B.Ø`s båd.. og man kan også se at der er sat extra opdrift ind i stævnen, og at den orginale skum i gult, er blevet erstattet med flamingo, i både øverst i stævn og agter, men det ser da ud til at være erstattet i mindst samme volume omfang, som det orginale der er blevet fjernet.. så den skal såmænd nok kunne holde sig flydende..


  •   17. nov 2009 Nye billeder
    Jeg har lagt nogle nye billeder ind på min profil hvor du kan se opdriftskummet i stævn og agter.


  •   14. nov 2009 Øv
    Jeg kan umiddelbart ikke se at der er fjernet noget foran eller bagi. Jeg vil kigge lidt nærmere i morgen når det bliver lyst...


  •   14. nov 2009 lidt extra..
    Desværre står min pt. indpakket til vinter-opbevaring i en sikret lade, hvor jeg ikke umiddelbart har adgang til, så jeg kan ikke tage billeder af min egen hæk før til foråret.. men hvis du søger på andre Nordan 16 gallerier herinde kan du se hvordan de er opbygget.. orginalt er der kun lige plads til benzindunken der bag bord-pladen-klappen i hækken .. resten af rummet er udfyldt med opdriftsskum.. (ca 40 - 60 liter i hver side vil jeg umiddelbart skyde på)..


  •   14. nov 2009 Hej igen..
    Der er fjernet en plade i stævnen.. det kan jeg se.. og agter er hele bagende blevet åbnet helt og tilsyneladende er al opdriftskummet ogsåfjernet ganske som jeg frygtede.. måske fordi den er blevet repareret i hækken engang... dog ser det ud som om at kistebænkene er forlænget helt ud til enden af båden.. kig ned i kistebænkene om du kan se noget opdriftskum deri.. tror det er bedst at du finder en der har en orginal Nordan 16 i din nærhed som du kan kigge på både hvorledes det skal se ud orginalt.. men også hvorledes opdriftskummet sidder... det er meget vigtigt at du genskaber den manglende opdrift af hensyn til din egen og dine medpassageres sikkerhed.. hvis du ikke ved hvordan, så kontakt hellere en bådkyndig eller et proff firma.. som båden er nu frygter jeg, at den ikke er synkfri.. og dermed farlig at sejle i ude på åbent vand.. det er trods alt lettere for et redningsmandskab og andre sejlere at spotte en flydende båd i vanskelighedder, end en enlig eller flere personer, der flyder rundt på åbent vand, måske endda mutters alene.. ihvertfald ville jeg ikke sejle ud på åbent vand i den som den er nu.. højest i en å.. Jeg ved godt at du ærger dig nu, over de ting jeg har påpejet her, og det er jeg også ked af at skulle fortælle dig, men det er din og din families sikkerhed jeg tænker på, så jeg føler mig derfor simpelthen forpligtet til det.. og i mangel af bedre, så få f.eks. fat i 2-3 styks 20 -25 liters luftfyldte plastdunke, placer og fastgør dem ind under bagenden , f.eks. et i hvert hjørne... det ser måske ikke særligt godt ud.. men det er trodsalt bedre end slet ingenting..
    Med hensyn til lanterne-beslaget så tror jeg dem vi andre har på vores, er de der er på bådene fra dengang de blev fremstillet.. tror ikke man kan købe dem mere, men de er lette at kopiere for en smed..


  •   11. nov 2009 Flere billeder
    Tak for den gode velkomst. Jeg har taget lidt flere billeder. Der er stadig opdrft i stævnen, men der er ingen tegn på at der har været rum hverken i stævnen eller agter ! Det er det der undre mig lidt. Jeg kender ikke årgangen på båden, men kan det være en af de først modeller ? Tak for de gode råd vedr. kaleche. Jeg venter lidt med den, men glæder mig til at komme i gang med at spartle huller og trække nyt el. Ang. lanternemast; har I fået en smed til at lave en, eller kan man købe dem så de passer til vindskærmen ?


  •   10. nov 2009 I øvrigt ...
    Kan du hvis du kigger på de andre Nordan 16 herinde nemt se hvorledes beslaget til toplanternen skal se ud.. og nu hvor du alligevel skal have lavet en pressening til den, så kig også nøje på de andre herinde.. det er en fordel med en lidt højere end den orginale, det mangler jeg nemlig ofte på min, men ved også at andre har bandet højlydt over at de har udeladt lynlåsen som på den orginale der netop gør at man kan dele den i 2.. en pressening kan laves på mange måder, og have mange fordele eller bagdele hvis man ikke lige tænker sig godt om, når den skal konstrueres..


  •   10. nov 2009 Velkommen..
    hmm. på billederne, ser det for mig ud som om, der er fjernet et rum i stævnen? nu har man vel ikke også fjernet opdriftskumklodserne i stævnen også.. de sidder som nogle plader oppe under instrumentpanelet.. der skal være tilsvarende klodser i begge sidder af rummet i hækken ved benzin tanken.. desværre har jeg flere gange set både hvor disse er blevet fjernet.. uden at man tilsyneladende har gjort sig tanker om konsekvensen af denne handling.. båden vil derefter ikke være synkfri, og dermed heller ikke lænsbar på åbent vand..


  •   10. nov 2009 Velkommen, Nordan 16
    En dejlig båd. Er motoren hævet på hækken? Og hvordan er det gjort? Kan du evt. tage nogle lysere billeder? Jeg har også en Nordan 16. Den er også åben hvor benzin tanken er. Men hullet er normalt lukket med klapbordet når det ikke er i brug.


  •   8. nov 2009 velkommen
    fin båd, det passer meget godt med 35 cm. det er jo ikke en sværvægt motor der er på. men det der Jesus kors med lys på ville jeg fjerne og montere lanternen et andet sted :o)


  •   8. nov 2009 ........
    stikker den virkelig ikke mere end 35 cm dybt i vandet???


  •   7. nov 2009 Velkommen
    klip "men undre mig lidt over at den er åben bagi ved benzindunken." tag da lige et foto af det smiley


  •   7. nov 2009 ..
    et velkommen er da på plads det ser sku godt ud smiley


Annonce