{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Hinrichsen 34 2014

20.483 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Kredit f
Mand | 50 år | Oprettet: 17. jun 2005


Hinrichsen 34

Årgang:
2014
Type:
Hinrichsen 34. IOR 3/4 tonner. Dansk Offshore havkrydser. Bygget på Humlebæk bådeværft i perioden fra 1974 til 1984.
Drivkraft
Indenbords diesel med enten sejlbåddrev eller skrueaksel
Størrelse
34 fod (10,20 x 3,29 x 1,83 meter)
Interiør
Apteringen er udført i mahogni og teak. Indvendig klædning mod skroget er massive mahognilister som er ført igennem til skabe og stuverum.
Ekstraudstyr
Forskelligt fra båd til båd.
Bemærkninger
Baggrund:
Hinrichsen 34 er tegnet og konstrueret af Hermann August Hinrichsen og sønnerne Ole og Preben, og bygget på Humlebæk bådeværft i Nordsjælland.

Før bygningen af glasfiberbådene Hinrichsen 34, var Humlebæk bådeværft kendt for at specialbygge fiskekuttere, grønlandskuttere, samt tur og kapsejlladsbåde i træ. Bl.a. mahognisejlbåde tegnet af Sparkman & Stephens, John G. Alden, Knud Raimers m.fl. , bygget efter de korrekte bådebyggerprincipper for træbådsbyggeri. Fx. søsterbådene "Westwind" og "Hanne". To 1 ton IOR mahogni havkrydsere, bygget på værftet i 1966-67, og netop tegnet af Sparkman & Stephens.

One Ton mahognibåden "Westwind" (navnet "Westwind" var det navn Hermann Hinrichsen ofte døbte de både han byggede til sig selv) blev en enkelt gang sejlet med Poul Elvstrøm ved roret, under One Ton Cup i 1967. Men allerede på dette tidspunkt var de traditionelle og tunge havkrydsere bygget i træ, ved at vige pladsen for de lettere og mere moderne glasfiberbåde. I dag er disse ældre og legendariske mahogni sejlbåde fra Humlebæk Bådeværft kendt som eftertragtede træbådsklenodier og samlerobjekter, hvoraf flere blev solgt til det Amerikanske marked.

Den sidste nybygning fra Humlebæk bådeværft menes at være "Seaflower". En Hinrichsen/Alden 38 bygget i glasfiber i 1990 erne. Den blev også solgt til en amerikansk kunde. Herefter har værftet primært haft fokus på reparation og vedligeholdelse.

Tendensen med at bygge både, inspireret af anerkendte bådebyggere og konstruktører, sås også hos danske værfter/bådebyggere som fx Poul Molich (Hundested Bådeværft), Th. Lind, Børge Børresen Walsteds Bådeværft, (Knud) Olsen Yacht m.fl. (Olsen yacht eksisterer stadigvæk) Ud over at tegne, konstruere og bygges deres egne både, blev der skelet til det store udland.

Men efterhånden ses disse danske nybygninger i samme kvalitet meget sjældent i dag. Markedet er efterhånden overtaget af mere lønsomme samlebåndsproduktioner fra de store "bådfabrikker" som producerer både til helt andre priser, i større antal, men også i en anden samlekvalitet, da købere i dag har mere fokus på størrelse og komfort end på samlekvalitet og traditionelt bådebygger håndværk, fra den "gamle skole".

Men vi skal ikke glemme, at der stadigvæk konstrueres og produceres velbyggede både i Danmark, fra de værfter som har overlevet de kriser som trods alt har præget branchen.

--------------------------------------------------------

OM "HINRICHSEN 34":
Den første Hinrichsen 34 blev bygget i 1974. Den sidste blev bygget omkring 1984. Hinrichsen 34 var dermed værftets første glasfiberkonstruktion. Bygget som solid 3/4 ton IOR havkrydser/Cruiser.

Hinrichsen 34 blev bygget på bestilling, såkaldt "Custom made" dvs. tilpasset den enkelte køber, med alle de mange års erfaring værftet havde, inden for specialbygning og aptering af både.

Bådene fik dermed en relativ høj byggepris, da stort set alt samle og apteringsarbejde er traditionelt og tidskrævende bådebyggerhåndværk, med plads til forskel fra båd til båd.

Timetallet pr. båd samt øvrige byggeomkostninger var høje, sammenlignet med det almindelige nordiske bådmarked. Dette sammenholdt med værftets lille kapacitet gjorde, at bådene blev bygget i mindre end 30 eksemplarer i løbet af ca. 10 år.

Skroget, i håndoplagt glasfiber, samt dæk og overbygning, blev støbt ude i byen, hos det stadig eksisterende Gesten Glasfiber.

Selve apteringen og færdiggørelse af bådene skete så på Humlebæk bådeværft af faglærte bådebyggere.

Vægten blev lagt på solid håndværksmæssig byggekvalitet i både træ, og udvikling af formene til glasfiberarbejdet, som jo stadigvæk blev lavet i Humlebæk, hvor erfaring fra havkapsejlads smittede af på funktion og indretning.

Hovedskottene og bærende aptering er i ekstra tykkelse finer, pga. styrke og stabilitet. Øvrig aptering er i store træk massiv mahogni og teak.

Hinrichsen 34 er bygget med mange gennemtænkte, men også dyre både skjulte og synlige detaljer, i både træ og glasfiberarbejdet.

Mahogni og teakapteringen er fint tilpasset i møbelsnedkerkvalitet. Bl.a. er skuffer og skabe samlet i "svalehale" i massiv mahogni.

Tids og håndværksmæssigt meget krævende detaljer, som kun meget sjældent ses på nybygninger i dag. Men Hermann A Hinrichsen mente, at gennemført byggekvalitet ofte kunne ses på de skjulte detaljer, herunder samlekvalitet på bl.a. skuffer m.m.

"Det siges, at Hermann A. Hinrichsen altid trak skufferne ud på nybyggede lystbåde, for at vurdere kvaliteten. Var det ikke i massivt kvalitet, og gerne sinket sammen, ("svalehaler") var der "sikkert også sparet" andre steder. Det ry ville Hermann Hinrichsen, og andre bådebyggere i samme kaliber, ikke have omkring deres både.

"Der var meget faglig stolthed blandt de bedste bådebyggere dengang". "Man satte en ære i at vise godt håndværk frem". Den samme stolthed så man også blandt køberne til disse både, som også med stolthed viste detaljerne i deres både frem.

Byggekvalitet på Hinrichsen 34 blev sammenlignet med de bedste og dyreste både fra bl.a. Finske Swan, Baltic og Amerikanske Alden værft som i 70´erne og 80´ erne var kendt for deres fine og velapterede både til tur og kapsejlads. Og som fx Swan, skulle det 12-14 m.m. teak på dæk og cockpit tilvælges.

Hinrichsen 34 var tydeligvis også inspireret af de større udenlandske værfteres store susses inden for sødygtige, offshore "IOR både" fra den tid, vel som samme måde som bl.a. Thurø 33 m.fl.

De første Hinrichsen 34 blev rigget og indrettet til IOR kapsejlads. I den forbindelse har Hinrichsen 34 taget flere pokaler på distance-kapsejladsbanerne, tilbage i midt 70érne og starten af 80érne.

Succes som hurtig og velsejlende kapsejler var nærmest et krav, før man efterfølgende kunne sælge sejlbåde i en mere familievenlig version. Dette var også målet med Hinrichsen 34.

I IOR kapsejladserne, sejlede Hinrichsen 34 godt og blev kendt som en rigtig "hårdtvejrssejler" der kunne bære meget sejl. Med den rigtige besætning, også blandt de hurtigste i sin klasse for "3/4 tonere".

Specielt enkelte af de første Hinrichsen 34 kan virke lidt sparsomme og mangelfulde i apteringen. Lav vægt, samt det at få dem vist frem på kapsejladsbanerne, blev prioteret højere end den fine og gennemførte, men til gengæld også tungere aptering, som de efterfølgende Hinrichsen 34 blev kendt for.

Hinrichsen 34 er indrettet med 7 køjepladser, pantry, toilet, åben agterkahyt/agterkøje, hovedkahyt og forkahyt.

Hovedkahytten blev indrettet med pilotkøjer i både styrbord og bagbord side. En indretning som er meget tidstypisk for IOR både fra den tid, hvor besætningen skulle have mulighed for hvile under de lange distance kapsejladser. Den gang ofte "weekendsejladsen" Sjælland rundt og nordiske IOR kapsejladser.

I hovedtræk fortsatte den oprindelige indretning og aptering med de to pilotkøjer. I enkelte senere Hinrichsen 34, blev den ene pilotkøje udskiftet med familievenlig u-sofa eller L-sofa arrangement samt lidt flere skabe m.m.

Toilettet blev ligeledes lavet lidt større og mere funktionelt og placeret enten i sb eller bb side mellem hoved og forkahyt. De sidste Hinrichsen 34 der blev bygget, fik rystjernene rykket ca. 10 cm ind, samt fik hæftningen til agterstaget skjult, så agterspejlet står "helt rent". Udefra er det dog kun kendere der kan se forskel på de første og de sidst byggede Hinrichsen 34.

Hinrichsen 34 nyder i dag sit otium som en velsejlende familiecruiser, og er efterhånden landet i et fornuftigt prisleje som brugt.

Som jordomsejler, har en Hinrichsen 34 "PLUTO" vist sit værd som sikker, sødygtig og pålidelig båd, som fint har klaret en 3 års jordomsejling med div. vejrmæssige udfordringer.

Sammenlignet med nutidens både på samme størrelse, sejler en Hinrichsen 34 stadigvæk rimeligt til en hyggelig kapsejlads og følger fint med efter DH-reglen, mere end 40 år efter den blev bygget 1. gang. Den holder stadigvæk sit mål på distancesejladser som fx Sjælland rundt, tidligere tiders hotte "Anholdt rundt"., div. two and one hand sejladser som fx Silverrudder m.m.

Bådene har et LYS-TAL på mellem 1,17 - 1,18. Selv om båden - også i let vind - holder rimelig fart, kommer den dog til kort på de små banesejladser, som ikke passer til en tung IOR båd som Hinrichsen 34, og heller aldrig har været målet med en "større" IOR konstruktion, som er skabt til de ofte hårde forhold i Kattegat, og andet offshore sejlads.

Derfor har en ældre Hinrichsen 34, i forhold til nutidens lettere både, med mere moderne rig og større sejlareal, ikke samme hurtighed og acceleration fx efter mærkevending og ved spilersejlads. Her er IOR både også kendt for at hænge lidt i vandet når der sejles "ned ad bakke". Moderne kapsejladsbåde med flad bund og bredt agterskib kommer nærmest op at plane ved spilersejlads i frisk vind, og det gør en IOR båd ikke i samme grad.

På kryds går båden så tæt til vinden, at det godt kan måle sig med flere nye både. I vejr med meget vind og sø, viser Hinrichsen 34, som nævnt, sine kvaliteter som sikker, robust og traditionel IOR havkrydser med stor sødygtighed, selv i sammenligning med helt moderne både, som ofte går meget "hårdere i søen", i dårligt vejr i forhold til en ældre IOR konstruktion, som nærmest sejler " roligt nede i vandet", med stor gavn af bl.a. den højde "køl procent".

En Hinrichsen 34 er bygget så solidt i køl, skrog, rig og apetring, at de kan klare selv kraftige grundstødninger uden at tage skade.

En opdateret Hinrichsen 34 er i de fleste tilfælde rigget så den kan sejles af en 1-2 personer, herunder med rullegenua, samt flere skøder og fald samlet ved cockpit. Der er normalt 6-7 spil på ruf og cockpitkarm samt 4 spil på masten.

Hinrichsen 34 er mastheadrigget (toprigget/sloop) oprindeligt med kraftig - og efter moderne forhold - meget tung og meget solid mast fra Proctor i England. Den har traditionel enkelt Salling, babystag og normalt med hydraulisk hægstagsstrammer.

Hinrichsen 34 blev leveret med enten "høj" (+ 1 meter) eller "almindelig" toprig.

Topriggen egner sig godt til havsejlads med blæst og bølger. Ulempen er til gengæld en relativ stor genua, hvor der skal arbejdes igennem ved skødespillene. Fx under kryds i snævert farvand.

En moderne og let brøkdelsrig, har flere trimmuligheder, modsat den traditionelle og relativt tunge toprig. Til gengæld bliver en solid toprig, gerne placeret på kølen, stående i alt slags vejr og er ofte et valg ved havsejladser, samt til sikker familie og cruisingsejlads, hvor der ikke bruges så meget tid på mastetrim.

Erfarne havsejlere sværger fortsat til, at masten helst skal være gennemgående og placeret på kølen. Men det er jo et kompromis, da det også koster på vægten.

Hinrichsen 34 vinder på det traditionelle og gennemførte bygge og apteringsarbejde, som er i en klasse for sig.

Hinrichsen 34 har charmerende og klassiske linjer med, spring i skroget, harmonisk lavt fribord, lav kahyt/overbygning, og klassisk smalt agterskib.

BÅDNYT: "Det er en sejlbåd med fine klassiske linjer, for den kræsne sejler".

Karakteristisk er også de små vinduer i hærdet glas, hvis størrelse betyder, at de kan klare vandpresset ved sejlads i hårdt vejr fx i Kattegat og offshoresejlads. Afslutningsvis har Hinrichsen 34 et flot 70ér undervandsskrog der fuldender det design, som skulle gå op i en højere enhed, kombineret med gode sejlegenskaber.

Prisen for det klassiske udtryk er ståhøjden i kahytten, som er begrænset til ca. 185 cm. Rummeligheden og dermed komforten er heller ikke det den samme som i en moderne 34 fods sejlbåd.

Hinrichsen 34 henvender sig til liebhaveren, og dermed sejlerfamilien der påskønner en håndbygget dansk kvalitetssejlbåd, med vægten lagt på sejlegenskaber, klassiske linjer og kompromisløs samt seriøst bådebyggerarbejde i meget høj klasse.

Med under 30 håndbyggede Hinrichsen 34 ses de kun sjældent på brugtbådsmarkedet.

Prismæssigt kan en Hinrichsen 34 typisk ligge fra kr.150-450.000, alt efter alder, stand, udstyr m.m. Men en ældre Hinrichsen 34 og meget slidt Hinrichsen 34, kan stadigvæk renoveres på Humlebæk bådeværft, og gøres mere nutidige både indvendige og udvendige. Enkelte både er gennemgående renoveret eller meget velholdte.

Holdt op imod en teoretisk nypris på 1,6 mill kroner (2010) får man stadigvæk meget kvalitets liebhaverbåd i en brugt havkrydser som Hinrichsen 34. (I 1977 kostede en Hinrichsen 34 ca. kr. 350.000).

Der bygges ganske enkelt så få nye glasfiberbåde i samme byggekvalitet og det vil altid tiltrække den kvalitetsbevidste liebhaver med sans for kvalitet, funktionalitet, æstetik og godt bådebyggerhåndværk fra de gamle dage.

Hinrichsen 34 og Thurø 33 blev i sin tid testet i BÅDNYT med overskriften "BEDRE BÅDE BYGGES IKKE".

Her roste den anerkendte bådjournalist JAN EBERT disse to danske IOR havkrydsere for den gennemførte og fine byggekvalitet samt de gode sejlegenskaber, som placerede disse - på det tidspunkt meget dyre både - over det almindelige båd marked. (Bådene kostede dengang det samme som et alm. hus).

Fine ord fra Jan Ebert, som selv har haft en finger med i et mesterværk, nemlig Molich X-meter bådene, som også må siges at være en særdeles smuk, velsejlende og langtidsholdbar dansk sejlbåd.

------------------------------------

KILDE: Afskrift af div. bådtest, artikler og salgsmateriale om bådtypen. Oplysninger fra Humlebæk bådeværft, andre værfter og bådebyggere, nuværende og tidligere ejere samt tidligere gaster på Hinrichsen 34 både og en enkelt sejlmager.

Hjemmesider:
Thurø 33: http://www.mythuroe.dk
Hinrichsen 34: www.hinrichsen34.dk
Kommentér på:
Hinrichsen 34
Annonce