{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.495 visninger | Oprettet:

Jesper h
Jesper h
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

To batterier. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt mig et ekstra batteri til min båd. Det har jeg tænkt mig at benytte som forbrugsbatteri. Udover det, har jeg anskaffet mig en batteribooster(danpower dan1212), som sidder mellem de to batterier(startbatteriet og forbrugsbatteriet).

Tanken er nu, at generatoren skal oplade forbrugsbatteriet og når startbatteriet mangler strøm, oplades det fra forbrugsbatteriet(det styrer batteriboosteren).

Men jeg har kun to ledninger fra motoren og ned til batteriet. Så generatoren og starteren kører begge gennem disse to ledninger.

Hvis nu jeg vil separere generator og starter, kan jeg så klippe ledningerne over lige efter ensretteren, og trækker to nye ledninger hen til mit forbrugsbatteri? Hvis ja, hvor store ledninger vil i tro skal benyttes?

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  To batterier. Hvordan?
  • #1   18. sep 2009 hvorfor ikke bare sætte et skillerelæ på?

• Jesper h
    Jesper h Tilmeldt:
    apr 2009

#2   18. sep 2009 Det er denne her: (link fjernet)

Den sørger sådan set kun for at oplade startbatteri fra forbrugsbatteriet. Så tror ikke der er noget fancy over den smiley

Men for at benytte den, skal generatoren lade på forbrugsbatteriet og det er så der jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg opnår det?

• #3   18. sep 2009 På mit arbejde bruger vi bare et skillerelæ når vi monterer forbrugsbatteri! Det har der aldrig været ballade med!

• #4   19. sep 2009 Som jeg ser det skal Generator til forbrugsbatteriet, videre til booster in og booster out skal til startbatteri og videre til starter.
    Tykkelsen på kabler frem til startbatteri afhænger af hvor mange ampære din generator levere og fra startbatteri hvor meget din starter sluger men der bruger du jo bare dem der sidder i forvejen.
    Hvad angår generator sidder der sikkert en ledning fra generator til starter (omkring 6-10mm2) hvis du bruger samme størrelse og ikke har langt mellem batterierne er det sikkert fint.
    Så kan du evt sætte "off" til tændningslåsen så det slukker sammen med båden men jeg ville ikke sætte ankerspil til aux som de reklamere med for med en 10amp sikring rækker det vist kun til et med rugbrødsmotor smiley

• Jesper h
    Jesper h Tilmeldt:
    apr 2009

#5   19. sep 2009 Tak for svarene.

Nu har jeg købt den så et skillerelæ bliver ikke umiddelbart aktuelt..

D_R -> Bare lige for at jeg skal ave skåret det hele ud i pap :-), betyder det så at jeg skal have 4 kabler fra motoren, de to der allerede er der, som jeg bruger til starteren og sætter ned til startbatteriet, og to yderligere, som jeg trækker fra generatoren og sætter direkte ned på forbrugsbatteriet, eller er de to ledninger der allerede er der nok

• #6   19. sep 2009 Nej du skal have 3 fra motor.
    Sort er stel/minus og den kobler du bare direkte til alt minus.
    De 2 andre danner en halskæde:
    Gennerator - Forbrugsbatteri - Booster in - Booster out - Startbatteri - Starter.

Skar det lige ud i pap smiley
    (link fjernet)

• #7   19. sep 2009 køb da et skillerelæ istedet for, det koster ikke mange basseøre, og det virker.

• Jesper h
    Jesper h Tilmeldt:
    apr 2009

#8   19. sep 2009 Jeg takker for den fine tegning, eg tænkte nok pappet kunne få mig til at forså smiley

Har dog lige et lille spørgsmål: det sorte kabel du har vist der går fra booster-in stel til booster-out stel, er den forbindelse ikke indbygget i boosteren?

• #9   20. sep 2009 Jo det burde den være, det kan du finde ud af hvis du har en strømmåler. Så sætter du den bare på ohm og så pindene på de 2 minusser.

Kommentér på:
To batterier. Hvordan?

Annonce