Suzuki DF70 temperatur alarmerer {{forumTopicSubject}}
Hej friends!
Min båd, en Norum 502 HT, drives af en Suzuki DF70 årg. 2005, med mellem 50 og 60 driftstimer, som jeg er ovenud lykkelig for at eje, var det ikke lige for det problem, at den melder om overophedning.
Alarmen sker, efter ca. 5 mins sejlads med over 3200 omdr/min. Sejler jeg under disse omdr./min, sker der intet. Hvorom alting er, undrer dette mig, da jeg ikke har fornemmelse af at returslangen fra termostathuset er så varm, at den bør alarmere. Men, da jeg er fra autobranchen, har jeg ikke det store kendskab til, hvor varmt kølevandet på en bådmotor er, når den er driftsvarm?
Her følger lige lidt brugbare facts:
-Impelleren er funklende ny
-Termostaten åbner delvist ved 58 grader, og er fuldt åben ved ca. 72 grader - Er dette godt nok??
-Der er fint tryk på systemet (Tell-tale er ret kraftig)
-Cylinder temperatursensoren har jeg haft afmonteret og ohmet igennem, både i koldt vand og meget varmt vand, virker umiddelbart.
-Temperatursensoren på udstødningsmanifoldet har jeg haft afmonteret og ohmet, så ud som ny (Ikke irret, korroderet eller noget), med samme resultat som den anden temp. sensor
-Trykventilen arbejder fint og let
-Kølekanalerne er ikke blokerede, dette er tjekket og dobbelttjekket
Problemet opstod første gang efter sæsonstarten i år, og motoren blev vinterkonserveret inden båden blev stillet i vinterhi i min frostfrie stålhal.
Det skal lige siges problemet ikke kan fremprovokeres når den kører på land med øreklapper på, dette skyldes jo nok vandtrykket, men det kunne være det var en brugbar info for min mulige redningsmand/kvinde.
Der er ikke læst fejlkoder ud, hvilket er mit næste træk, men jeg ville allerførst lige høre, om der var nogle fagfolk herinde som potentielt havde lige det tip, der skulle til for at redde min sommer?
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 42 Svar: 168
i følge manualen står der følgene om termostaten
thermostat operating temperature 48-52 grader
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jul 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
Jeg forsøger mig med en ny termostat, og vender frygteligt tilbage!
jul 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 42 Svar: 168
Suzuki DF70 temperatur alarmerer