{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.538 visninger | Oprettet:

Big-block vs Small-block {{forumTopicSubject}}

Jeg har spekuleret på hvor meget benz en big-block V8’er sluger i forhold til en small-block.

Jeg læste en test af en Sea-Ray Pachanga 32 med to stk. 7,4 liters V8’ere i. Båden var en årgang 89 eller deromkring. Det var et par 330 hk kværne med alm. 4-portet karb.

Den kunne sluge 150 liter i timen ved fuld hammer(70knob)!

Det vil sige at hver maskine bruger 75 liter pr time. Ved marchfart blev forbruget reduceret til det halve, ca. 38 liter.

Det er jo en del, men jeg læste for ikke så længe siden i Jyllandsposten en test af en Bayliner 285 med en 5,7 liters V8 MPI, altså indsprøjtning. Den kunne sluge ca. 35 liter i timen ved marchfart. Det er jo næsten det samme som en gammel big-block med karburator. Kan det passe?

Er der nogen der har nogle tal for hvad de forskellige V8’ere bruger?

Jespers Glastron GX 219 bruger 80 liter i timen for fuld skrald(small block EFI) Flere?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Big-block vs Small-block
  • #1   19. nov 2005 Det er sgu noget af et benzinforbrug! Godt min pengegung ikke skal betale!

    Det er da helt åndsvagt!


  • #2   19. nov 2005 Unskyld jeg siger den men...... Det har meget mere at sig om der er 220 eller 310 HK til 2800 kg båd - end det har om man kører V6 eller V8. Sagt med andre ord: Man kan sagtens få en bedre økonomi med en tilpas stor V8 end man kan opnå ved en for lille V6.

  • #3   19. nov 2005 Gashåndtagets position har nok osse mest at sige.. Under mit praktikophold hos Triton fik jeg blandt andet af vide at en af de store V8'ere under en prøve gik fra 30-40l.t. til 115l.t. og gasændringen var fra få hundrede rpm under fuld gas til fuld gas.. Og fart forøgelsen var vist 10mph..

    Så det der koster er de sidste 200-400rpm..


  • #4   6. jan 2006 Har selv en mercruiser 5.0 EFI til min Bayliner 2655 og den bruger 72 liter i timer ved fuld gas ca. 28 knob
    og 55 liter ved 22 knob
    Da jeg har monteret en flowmåler kan man hurtig se hvor meget det koster i timer når vi sejler.
    Jeg tror, at hvis vi hvad lagt en 7.4 EFI i, i stedt for så ville det ikke have været så "dyrt" at sejle.


Kommentér på:
Big-block vs Small-block

Annonce