Cylinder død? Evinrude 25 hk 2 takt 1988 {{forumTopicSubject}}
Hej
Købte en billig 2 takter der havde stået stille i lang tid og havde derfor sat sig. Jeg har fået den fri nu men kan mærke på den ene cylindervæg at der er nogle ridser fra stempelringene.
1 - Kan cylindervæggen reddes eller er ridserne for dybe.
2 - hvis ja kræver det så et stempel i en overstørrelse eller kan det gamle stempel bruges igen med nye stempelringe?
3 - skal begge cylindere bores op eller det kun nødvendigt med den der er ridset? Den anden cylinder har ikke mærkbare ridser men har heller ikke nogen honemærker så den skal nok hones let tænker jeg.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Nu ved jeg ikke om man kan bore op og så sætte foringer ind
Nu skal du også tænke økonomi ind i det ! ! ! kan det overhoved betale sig ?
2 nye stempler med ringe, cyl renovering, pakninger og arbejdstiden ( arbejdstiden er jo nok det mindste, da det er sjovt og lidt hygge at rode
Så tænk dig extra om.. kan det betale sig ( er din sikkerhed på spil ... såååå drop det
God lyst
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Honeværktøj er kun til den sidste finish i cylinderen når der skal nye stempel ringe i - bare til info til andre der som jeg troede at man kunne hone ridserne væk
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
men den der turde jeg vist godt bore lidt op, men det kommer jo an på næste str. stempel...
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 30
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Så fik jeg strippet den. Den ene cylinder er hel færdig øv. Jeg har kigget det hele igennem. Det er sq ærgerligt for motoren er sund. Der er ingen tegn på overophedning jeg tror simpelthen bare den har stået for længe.
Lejet der sad på det ene stempel var knastørt så ja Jens jeg tror også det er manglende smøring.
Hvis jeg er heldig kan jeg finde en crankcase med stempler til fornuftige penge ellers tænker jeg lidt den er død. Jeg er gået væk fra at få den boret da jeg også tænker hvad nu hvis den sætter sig igen.
Tak for jeres hjælp
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103
En motor der står stille kan ikke lave den slags mærker, det kræver stemplet bevæger sig.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Var hos Cylinderservice i Rødovre.
Dom:
Opboring og honing af begge cylindere 2000kr
2 nye stempler +0.50m overstørrelse (kan man ikke få) øv tætteste er 0.30mm - pakningssæt til powerhead osv osv så det ville nok løbe op i ca 4000-5000kr.
den er død og sælges i dele. Hvis jeg er svineheldig kan jeg måske finde et nyt brugt powerhead på ebay. Hader brug og smidvæk kulturen men når det ikke være anderledes.
tak for jeres svar og håber andre måske kan bruge mit lille opgør til noget.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Fandt et komplet powerhead med stempler - kompression 150psi på begge på ebay for 1200kr. Så den får et nyt donerhjerte:-) projektet lever endnu.
aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103
Husk lige at tjek/skift impeller i benet inden du starter det nye powerhead op, det ville være trælst at det nye går til.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Jeg har allerede givet gearkassen en tur med impeller og pakninger, slebet og malet. Karburator har også fået en tur med ultralyd. Hele benet er slebet og malet og toppakning er også købt til den anden. Det nok også derfor jeg ikke giver op så let.
aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103
Jeg har selv gang i en Evinrude 55 fra 1979 der gerne skulle være klar til næste sæson, hvis ikke min Mercury 500 fra 1974 opfører sig ordenligt.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
Fedt Ronni. Der er sq bare et eller andet ved at få de gamle op at køre igen. Jeg renoverede en evinrude 40 hk fra 1994 for 3 måneder siden. Det er nok en af de bedste 2 taktere jeg har haft. Meget rolig i tomgang, støjsvag og godt bundtræk. Så nu prøver jeg denne her evinrude. Jeg synes evinrude virker rigtig godt skruet sammen og der er god plads til pølsefingerne. De mercury jeg har pillet på virker noget mere kompakte og noget mere urolige, dog vil jeg helst ikke generalisere, men evinrude er blevet mit nye ynglingsmærke:)
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 109 Både: 1 Emner: 53 Svar: 249
aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103
Cylinder død? Evinrude 25 hk 2 takt 1988