{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Håber i vil hjælpe! Montering af PM! {{forumTopicSubject}}

Hej drenge og piger!

Vi skal til at renoverer vores lille jolle. Vi vil derfor lave en ny hæk. Som motoren sad før, trak den nogle gange lidt vand op, ligesom når påhængsmotorer sidder for dybt i vandet.

Se dette billede:
(link fjernet)

Den røde streg viser hvor kvantitativpladen på påhængsmotoren flugtede med båden. Når motoren sad monteret her, trak den nogle gange vand op.

Den sorte streg viser 508mm fra toppen af hækken og målt 508mm ned.

Mit spørgsmål er så: Ville det være en ide at følge den nye streg, dvs. den sorte? For at se om motoren sad bedre der.

(link fjernet)

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Håber i vil hjælpe! Montering af PM!
  • #1   12. feb 2009 Påhængsmotoren er en 40hk Mariner fra 80, langbenet (508mm)

• #3   12. feb 2009 hej Jens!

MEN når kvantitativpladen sidder ved den røde streg tager båden nogle gange vand i, DERFOR kommer jeg med et eksempel på at flytte den lidt højere op, den sorte streg!!

Har set nogle steder hvor man råder folk til at hæve den et par cm eller lidt mere end bunden, det er så gjort med den sorte streg, men er det langt ude???

• #4   12. feb 2009 hmmm kan det ikke justeres i motorbeslaget?

• #5   12. feb 2009 Det tror jeg ik man kan min vores smiley

kan man det på nogle påhængsmotorer??

MEN var det ikke en ide at hæve den lidt over den røde streg?? for ved den røde streg tager den jo vand op, det er vel bedre at hæve den lidt end at sænke den under den røde streg? smiley

• #6   12. feb 2009 arhh selvfølgelig... jolle så er det jo med de alm fingerspænde beslag....
    på større motorer er motorbeslaget boltet fast til skroget og der er en stribe huller man kan vælge mellem og på den måde hæve motoren...det kan man ikke med mindre motorer..min fejl..

jeg ville gøre det at jeg sleb glasfiberen af toppen der hvor motoren sidder.. ligge et stykke træ der passeri tykkelsen og højden ovenpå... sætte 2 eller 3 skruer ned gennem det nye træ og i hækken... og så beklæde det hele med glasfiber.. gerne ca 30 cm ned over det gamle fiber. og så en alu eller rustfri plade på henover eller noget nyt træ eller kunstofplade til at spænde på

• #7   12. feb 2009 når det kun er et par cm kommer man jo stadig til at spænde nede på det faste hæk så det lille stykke du sidder ovenpå behøver i raliteten ikke være monsterstærkt

• #8   12. feb 2009 burde vel egentlig være muligt at se funktionen ved at ligge et brædt eller lign i passende størrelse under motorbeslaget ved montering, det er jo ærgerligt at stå og lave en masse og det så ikke virker

• #9   12. feb 2009 Fedt at du hjælper med alt det her.. smiley

Ja, man kunne prøve at ligge noget midlertidig imellem hæk og motor, bare et par cm for at se om den så sejler bedre!

Men vil du ikke mene, at hvis motoren hiver en masse vand op til hækken, at det så er et spørgsmål om at motoren sidder for lavt??? Jo lavere motoren sidder jo mere modstand og måske derved mere vand der presses op!

• #11   12. feb 2009 Den suger vandet ind der hvor jeg har tegnet noget rødt:

(link fjernet)

Hvis bare den kan suge vand op, gør det vel ikke at en stor del af benet ikke er under vand, eller hvad?

• #12   12. feb 2009 Lige en anden ting....

Gør det noget jeg forstærker hækken med en spånplade, istedet for krydsfiner plade??

• #14   13. feb 2009 Den vil hvert fald komme til at kunne suge vandet, så det går nok smiley

Okay, men jeg tildækker jo pladen med glasfiber og derefter topcoat??? Er det så stadigvæk noget skidt??

• #16   13. feb 2009 Okay!! Jeg skal alligevel over på tømmerhandlen, så kan jeg se hvad de har af vandfast krydsfiner smiley

Jeg skal have ny bund i båden, det skal vel også være noget vandfast krydsfiner, måske max 6 mm, brugte du det til din båd??

Din båd er foresten blevet rigtig flot.. Godt arbejde må man sige!

• #17   13. feb 2009 Jeg vil også betrække bundpladen med glasfiber og derefter topcoat..

• #19   13. feb 2009 Okay!!

Jeg har også købt trykimprægneret lægter til at støbe i bunden som en krydsfiner pladen så kan ligge ovenpå, og derefter bliver tildækket med glasfiber.. så må det holde!

Kommentér på:
Håber i vil hjælpe! Montering af PM!

Annonce