{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Karb vs inject {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 4,3 L V6'er med dobbelt karburator i min båd. Når jeg sejler 20 knob, bruger den ca 20 liter i timen. Det vil sige 1 sømil pr liter, det er sgu ikke langt når båden ikke er større end den er. Jeg ved godt at det ikke kan lade sig gøre at få ret mange speedbåde op på 15 km/l som en alm lille bil.

Men jeg var interesseret i at vide hvor meget mere økonomisk de nye motorer er, Mercruiser MPI eller Volvo Penta GXI.

Er der nogen der har noget erfaring og nogle tørre tal?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Karb vs inject
  • #1   4. sep 2005 Og så er en "EFI" er endda kun singlepoint.

• #2   4. sep 2005 Hva betyder singlepoint?

• #3   4. sep 2005 Strandvasker;

Der findes to typer indsprøjtning.

Single point
    Her har man i bund og grund taget karburatoren af en motor og udskiftet den med et luftspjæld med een elektrisk dyse i. Der er så noget elektronisk styring som sørger for at dysen giver korrekt mængde benz.
    Det er den billigste måde at lave indsprøjtning.

Multi point
    Her sidder der en elektrisk dyse pr cylinder, som hælder benzin ind, når den elektroniske styring giver signal. Der sidder så stadigvæk et luftspjæld, som man regulerer omdrejningerne med.
    Det er en lidt dyrere løsning, men giver mere effekt.

• #4   4. sep 2005 Tak for svaret..

Så giver singlepiont vel heller ik meget mere end kabu.?

• #5   4. sep 2005 Nåå.. Det er har været oppe og vende..

Hva så når men snakker 1. 2. og 3. generations motorer er det så indsprøjtning eller?

• #6   4. sep 2005 Kan ikke lige huske tallene, men tror nok at singlepoint giver ganske lidt flere hk end karb. Det har nok noget at gøre med at blandingen er bedre med singlepoint end karb. Der sidder en lambdasonde i udstødningen som måler hvor meget ilt der er i udstødnings-gassen vistnok. Er der for meget, så er blandingen for tynd og så giver styringen besked på at hælde mere benz ind osv.

På en karb stiller man motoren efter gehør og gør ikke ikke mere ved det, før den begynder at blive træls, hoster osv. Indsprøjtningen sørger hele tiden for at blandingen er optimal vha lambdasonden.

Er lambdasonden så defekt, ja så går den af H til.

• #7   4. sep 2005 Den der med generationerne er vist kun noget Mercruiser bruger, jeg kender mest til Volvo Penta, de har ikke brugt de udtryk.

• #8   4. sep 2005 ja som sagt kører EFI'erne som en drøm, trækker rent og ikke noget med pump ved start osv. Men jeg har ikke kunne mærke den mindste forskel i brændstofforbruget, til gengæld er lyden og følelsen helt anderledes med den nye(brugte motor 5år) Den kan også stadig tricket med at gå i stå under hæftig manøvrering frem/bak nogen gange. Jeg bragede ind i siden på en anden båd til rock under broen under en vendig hvor skidtet døde da jeg skulle slå bak, og der skulle den køre en omgang ekstra inden den startede igen. Så træerne vokser altså ikke ind i himlen selvom man har EFI.

• #9   22. nov 2005 Det du skriver med at man skal have en chip er ikke den eneste mulighed.. Jeg ved at forhandlere (med tilladelse) har udstyr til at omprogramere indsprøjtningen sådan at motoren får højrere ydelse.. Det vil f.eks. sige at en 200 Verado kan (med udstyret) nemt omprogrameres til +275..
    Jeg tror bare ikke at nogen forhandlere i DK har tilladelse/er i stand til det..

• #10   23. nov 2005 Så vidt jeg forstod, da vi snakkede om det hos Triton, så skulle det kun være chippen der gør forskellen på indsprøjtningsmotorer med ens blokke.. Så jeg går ud fra at det er rigtigt.. Og jeg syns det passe meget godt da de jo er computerstyrede.. Så det er jo en computer der styrer ydelsen..

• #11   24. nov 2005 Jeg forstod ellers at det kun var computeren der gjorde forskellen.. Men kan godt se at det er værd at spare penge på motor dele når de ik skal holde til det samme..

Kommentér på:
Karb vs inject

Annonce