Erfaringer Ny Evinrude 40 E-tech motor? {{forumTopicSubject}}
Kigger lidt på sådan en motor til min dory
40 HK E-tech
Elstart
Powertrim
Fjernstyring
Kort ben da båden er lavet til det...
Nogen erfaringer med disse motore???
Positivt & negativt...
Fordele fra mit syn
E-tech Service 3 år eller 300 timer
Hvor en Honda 4 takter siger 1 år eller 100 timer...
Tænker hvis man køber en sådan motor helt ny og holder den godt, så har man vel motor det meste af livet...
Det er vel ikke skudt helt ved siden af, hvis man sejler 100-150 motor timer årligt måske endda mindre...
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Derudover har den jo så en masse andre fordele, som 4-takt heller ikke har, så det er helt bestemt en fin motor. Her andre fordele i forhold til 4-takt:
Lav vægt
Lav pris (i forhold til Yamaha og Honda, hvor Suzuki og Mercury er samme prisniveau)
Enkel konstruktion (dvs. færre dele som kan gå i stykker og nemmere at reparere = billigere driftudgifter)
Nem at vedligeholde og reparere selv
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart (er ofte en del hurtigere end en 4-takt med tilsvarende antal hk. - dvs. man skal faktisk vælge en 4-takt med flere hk. og dermed også højere vægt/pris/brændstofforbrug osv. for at opnå samme præstationer)
Har funktion til automatisk vinterkonservering
Kræver service sjældnere (hvert 3. år/300 timer – de andre er hvert år/100 timer)
Tjek evt. prisen her, de plejer at tilbyde rimelig fornuftige priser: https://evinrude-strandby.dk
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
Hvis jeg skal sige noget negativt, så støjer den måske anelse mere i tomgang i forhold til en 4 takter ikke noget generende, men når de forskellige motorer får nogle omdrejninger, er - efter min mening - støjniveauet stort set det samme ,men 2 takt har en anden lyd i forhold til 4-takt.
Alt i alt en nem motor som ikke kræver den helt store vedligeholdelse med god acceleration/trækkraft, vil dog sige at en benzin-vandudskiller bør monteres for at skåne benzin dyser osv, men det er jo generelt for indsprøjtningsmotorer. .
Mht den lidt specielle olie ca 110,- /liter, hos Strandby marine , hvad olien ellers koster ved jeg ikke. Selve motoren er rimelig nøjsom med olie forbruget og samtidig også benzin økonomisk som en 4 takter..
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
jeg havde dog kigget efter en suzuki, den er uden tandrem og nok en af de mest støjsvage motorer på markedet, det årlige service inkluderer olie / filter skift og tændrør, og prismæssigt ligger den i samme klasse,
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
Mener ikke at man skal fravælge den pga lugtgener.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Kender ikke til vægt forholdet på doryen ved kun den er godkendt til 40 hk
Men når jeg stiller mig op ved siden af motoren på rælingen
Så ser det ikke ud til at have den store betydning for hvordan båden ligger i vandet...
Ved ikke om den info kan bruges til noget
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Der skal jo stadig en større 4T motor til for at opnå samme præstation som en tilsvarende 2T
Er du Suzuki forhandler ??
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Self er en 40 HK en 40 HK
Er jo ikke dum "eller ;P" men den har en bedre præstation fordi den accelerere bedre
Derved kommer meget hurtigere frem og vil derfor vinde i kapløbet hvis det var det det kom an på...
Selfølgelig alt efter gearing og skrue stigning...
Men hvis man antager de 2 forhold er ens på begge motore...
Nu ved jeg ikke hvordan en e tech motor er men en 2 takts motor plejer også at være mere omdrejnings villig...
Erfaringer Ny Evinrude 40 E-tech motor?