{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Propel begregning {{forumTopicSubject}}

Hej
Er total nybegynder i forhold til både og selvom jeg har prøvet at søge svar på google og her, synes jeg ikke rigtig det giver mig de nødvendige svar.
Håber i kan hjælpe mig...

Har som sagt lige købt mig en båd - en With Vital 15 fods speedbåd fra slutningen af 80'erne.
Der sidder en 97 Mercury 40hk 2takter på den.
I starten var topfarten omkring de 26-28 knob, men nu er den dalet til omkring 20 knob.

Jeg havde et lille uheld da jeg skulle ligge til kaj en af de første gange, da jeg i stedet for at sætte båden i frigear, fik slået den i bak, men ved tomgang. Det resulterede i at agterenden trak sig ind på lavt vand og skruen slog mod havbunden og motoren gik ud.
Der er ikke umiddelbart de store skader at se på skruen, men tænker det nok har noget med det at gøre... Eller hvad?
Motoren går fint og lyder som den "altid" har gjort.

Der er monteret en alu propel/skrue som hedder 48 73134 a40 12P, som vidst nok har målene 10 5/8" pitch 12...
Der medfulgte en anden skrue som den tidligere ejer havde købt, men har glemt hvorfor den ikke var monteret. Den måler 10 1/8" pitch 15.
Hvad vil forskellen være på min båds præstationer, hvis jeg monterer denne?
Mere/mindre træk/fart?

Min motor har max omdr, på 5500-5700 pr min, men har ingen ide om hvor højt den går, da der ikke er omdr tæller på den.

Trækket er ikke så vigtigt, men selvfølgelig rart at der sker noget - ville hellere have en højere hastighed, da vi ofte sejler lidt langt for at finde fiskene.
Er den nye skrue det bedste til dette formål, eller hvad vil i anbefale mig?

Håber i vil hjælpe

VH Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel begregning
  • #1   11. jul 2017 er den groet til i bunden ,er det måske dit problem

  • #3   13. jul 2017 Som Jens siger prøv propellen og se hvad der sker. Under alle omstændigheder vil din motor ikke tage FLERE omdrejninger når du går fra 12 til 15 tommers stigning, snarere tvært imod.

    Hvordan måler du hastigheden? GPS? Eller med en tryklog? Umiddelbart vil jeg mene 28knob med en 40hk lyder højt, det er mere end jeg kan i min Jofa med en bedaget 60hk, den kommer sjældent over 47km/t på gps svarende til 25knob. Jofa'en er ganske vidst også tungere men er trailerbåd med ren bund


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #4   13. jul 2017 Monter den originale propel den passer bedst til motoren og så prøv at trimme motor benet medens du sejler,så opnår du den optimale virkning på din båd.

Kommentér på:
Propel begregning

Annonce