{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.196 visninger | Oprettet:

Indstilling af omdrejningstæller {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en Fjord dc 21 fra 1980 med en Volvo penta 3.0 gl 135 HK fra 2005 der har gået 158 timer.
Ifølge motorens instruktionsbog, skal den gå med mellem 4200 og 4600 omdrejninger, og en tomgangs omdrejning mellem 650 og 750.
Da jeg ikke har kunnet drive den op på mere 2100 mdrejninger.
Tænkte selv om propellen ku være for stor. Så tog over til forhandleren, som var sikker på den passede, når jeg ku få båden ud af vandet - hvilket jeg ikke havde de store problemer med. Dog har jeg i weekenden skullet prøve det, hvor vi var 4 i båden - der kneb det temmelig meget, men ud kom den med en del besvær på fladt vand.
Forhandleren mente det er omdrejningstælleren der skal justeres bagpå. Jeg skulle dreje på en kontakt bagpå, og indstille så den passede med tomgangsomdrejningerne, hvor den her stod på knapt 400 omdrejninger.
Det panel der skal ændres på er 8 små kontakter, der går op eller ned. Jeg ændrede på et par af dem, og har nu ramt 700 omdrejninger i tomgang.
Men når den går i gear, ryger den ned på 400 omdrejninger, og jeg kan ikke få den højere end 2200 omdrejninger.
Nogen der har et link til, hvor jeg kan se indstillingerne til den konkrete motor - altså hvordan kontakterne skal stå. (Billeder af panel med omdrejningstæller er vedhæftet)
Eller nogle der har et bud på, hvad der ellers kan være galt inden jeg igen går til forhandleren?
Det skal lige siges, at motoren når den er varm, og ikke kører på fuld gas sætter lidt ud på en af cylindrene, og hoster lidt, og den har et par gange eftertændt, når jeg har slukket den.

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Indstilling af omdrejningstæller
  • #1   14. jun 2017 hvor har du købt båden ? ved forhandler ?

• #2   14. jun 2017 og forstår ikke helt det med omdrejningstæller , den ændrer jo ikke på motoren men viser bare hvor mange den kører med .

• #3   14. jun 2017 Købt ved Leif larsen Marine i Svendborg.
    Omdrejningstælleren kan bruges til flere forskellige motorer, og derfor skal uret justeres så det passer med den tilsluttede motor.

• #4   15. jun 2017 Først skal du være sikker på at fejlen er ved omdrejniongstælleren - så få fat i et instrument der kan måle motorens omdrejninger korrekt.
    Du skal have fat i en manual til omdrejningstælleren - den skal indstilles til en 4-cylindret motor.
    Men det er vel egentlig en fejl som forhandleren skal udbedre?

• #5   15. jun 2017 Jeg vil også sige ... lad forhandleren lave det, der er vel en garanti ! !
    Det er bedre for dig hvis du IKKE piller ved noget, så kan forhandleren nemlig ikke komme og sige at det er fordi du har lavet noget... det er jo svært at bevise at fejlen var der da du købte båden, hvis du har skilt den ad ( selvom det er forhandleren der har sagt hvad du skal gører )
    Der er hørt om meget slemme tilfælde hvor garantien er pist væk efter folk selv har villet finde fejl og rette dem ( også efter forhandler anvisninger )...
    Skal lige siges at det INTET har med din forhandler at gører....
    Så bid i det sure æble og bed forhandleren om at udbedre det.... godt nok et dumt tidspunkt..... med godt vejr, sommer og ny båd, som man bare vil ud og sejle med....
    Håber du får det fixet HURTIGT..... så du kan nyde den nye båd og sommer smiley
    Som #2 siger ... omdrejnings tæller gør INTET ved motor gangen eller bankelyde af nogen art, den viser omdrejninger ... måske forkerte omdr, måske rigtige..... men intet der kan lave motor fejl som " host og udsættelse samt efter tændning ", det er et info instrument og intet andet.....

• #7   15. jun 2017 Nå forhandleren kommer og kigger på den i morgen tidlig smiley
    Så må vi se om ikke det løser sig smiley Tak for input smiley

• #9   15. jun 2017 Preben : han har ikke rørt motoren ! han stiller på omdrejningstælleren , og uanset hvad han stiller den på sker der intet , om han så rev den ud af huset og kylede deni vandet.

• #11   15. jun 2017 Ja det er rigtigt smiley glad for du ikke tog kommentar mere alvorligt end den var ment smiley god aften,

• #13   19. jun 2017 Blev den iorden ?
    Hvad var der galt?

Kommentér på:
Indstilling af omdrejningstæller

Annonce