svinghjul {{forumTopicSubject}}
hej bg.
har en mariner 40 hk. fra ca 85 hvor jeg skal have svinghjulet af. men det siddet urokkeligt fast. har ind til videre prøvet med en alm. aftrækker uden held.
nogen der har nogen gode fif til at få det løst.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Gi den så et ordenligt gok med en hammer oven på svinghulet lige ved siden af akslen og det vil så slå svinghulet løs.
For ikke at smadre det hele brug f.eks. et stykke solidt træ at slå på til at starte med.
Hvis det ikke er nok kan man prøve at varme det hele op med en gasbrænder og evt. prøve med hammeren igen, hvor man så hamre via en metal forlænger som f.eks. noget fra et topnøglesæt ( se billede )
Husk handsker, briller osv. da svinghjulet godt kan hoppe af med stor kraft.
Normalt giver det et ordenligt drøn hvis det sidder meget fast.
Prøv evt. også at gi det noget rust løsner og lad det stå natten over.
Ved ikke om der er andre tricks men jeg har løsnet mange svinghjul på denne måde, har dog aldrig anvendt gasbrænder.
okt 2016
Følger: 4 Følgere: 62 Både: 2 Emner: 28 Svar: 173
må prøve med en 3 armet aftrækker.
skulle helt gerne ha det af i brugbar stand igen.
kan desværre ikke bruge en centeraftrækker for der er ikke gevind i svinghjulet.
okt 2016
men nu kan jeg selv ikke længere finde det sted hvor jeg fandt kmdet korrekt moment det skal spændes med igen. men der har et godt bud.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Måske kan man finde noget info om moment et sted eller hos f.eks. en forhandler.
Men ellers tror jeg bare det skal spændes rimeligt godt til uden at vold spænde, jeg har aldrig spændt et svinghjul med moment.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2016
svinghjul