Volvo Penta Turbo {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Volvo Penta AQAD30A diesel med 110HK. Motorens ydeevne er langsomt faldet. (Fra 20 til 12 knob) Jeg har en mistanke om at turboens lade tryk er faldet, lade trykket er pt. maks. 0,4 bar. Er der nogen af jer, der ved hvad det skal være?.
Er der evt. nogen der ved hvordan trykket bliver reguleret, det kan jeg ikke gennemskue! På min VW bil reguleres trykket, med et spjæld i turboen, den sider ikke på en Volvo Penta.
Jeg har en service manual til motoren, der står desværre ikke noget om turboen, skulle der være nogen som ligger inde med en service manual el.lign. for denne motor er jeg meget interesseret i en kopi.
På forhånd. Tak for hjælpen venner…
Torben Winther
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
2. jeg har forsøgt med at rense bunden...
Min mistanke til turboen begrundes med at ladetrykket er 0,4 bar. Jeg ville mene at det skulle ligge på ca 1 bar. Hvis det er rigtig så er det jo ikke noget at sige til at der mangles noget power...
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 37 Svar: 113
men prøv at afmontere luftfilter og se om du kan komme til at dreje turbine akslen, den skal dreje uden problemer,
hvad med omdrejningerne ligger de som de plejer?
mvh mads
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Omdrejningerne er faldt fra 3400 - 3000 omdr. Så vidt jeg kan se i betjeningsmanualen skulle maks være 3800 omdr.
Jeg har skiftet alle brændstoffilter samt luftfilter. Pumpe og dysser skulle være renoveret i 2006 ved 1000 drifttimer, motoren køre fint og har ingen mislyde, så jeg vurder at den side er ok...
Jeg har ikke kontrolleret hvorlet turboen køre, det vil jeg gøre..
Ved du hvad ladetrykket skal være ved maks omdr?
Mvh Torben
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 37 Svar: 113
nej det ved jeg desværrer ikke,
det lyder som om at den ikke får fuld gas.
så det kan måske være at der er sket noget med kablet.
hvis du køre håndtaget til fuld gas, så prøv at se nede på motoren om armen (armen fra gas kablet) på regulatoren er helt oppe i mod stopskruen,
hvis den ikke er det, så afmonter kablet på motoren og prøv så at give den gas nede på regulatoren, så kan du se om du kan få fulde omdrejninger på den (3800 o/min)
mvh mads
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Tak for rådet, men det er kontrolleret. Hvis jeg giver gas uden belastning går motoren op på 4300 omdr. som er dens maks omdr. uden belastning.
Så jeg har konkluderet at det jeg mangler er noget trækkraft. Båden er 25 fod og vejer 2,4t så der er ingen tvivil om at alle skal virke 100% for at 110HK skal kunne trække den op på 20 knob...
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 21 Svar: 354
Man kan skrue sådan en volvo i diesel pumpen for det styrer os turbotryk, for den har os haft skruet sig selv ud af min morfars båd, og da den blev sat i blev den skruet lidt for langt ind, hvilket gav noget power i båden. Normalt sejler den 22 knob, men den tog lige 4 knob ekstra, så helt rigtigt indstillet var den ikke.
Jeg vil så ikke anbefale det, da jeg ikke ved så meget om lige denne motor, hvis det var en vw skulle den jo bare ha 0.9 - 1.0 bar...
Mener foresten og ha læst at 0,45 - 0,5 bar er std ladetryk på din volvo, men er ikke helt sikker på det.
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg kan ikke umiddelbar se en mærkeplade på Turboen. Det vil jeg undersøge. Tak for rådet. Hvis jeg ikke kan find en typeplade, vil jeg prøve at kontakte CG-marine.
Mvh. Torben
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 247
Ved god tråden er gammel. Jeg har noget ligende problem med min og
vil blot høre om du fandt problemet med trækkraft..
MVH Claus
Volvo Penta Turbo