{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.738 visninger | Oprettet:

Mulig defekt cdi-boks {{forumTopicSubject}}

Kære folk herinde.

Se min tidligere tråd om emnet: http://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/55199-nykoebt_yamaha_30_hakker_og_kan_ikke_koere_i_tomgang_

Jeg er den ikke glade ejer af Crescent 498, da den er købt med en 30 hk yamaha autolube. Den har endnu ikke været ude at sejle, da motoren har problemer. Den er på værksted. De rensede først karburatorerne, men uden effekt. Nu er de, efter analyser og inddragelse af yamaha Danmark, nået frem til, at det umiddelbart kræver en ny cdi-boks, som i sig selv koster 7000 kr :-(. Det skal så lægges oven i de 1700 kr for ultralydsrensningen af karburatorerne plus den arbejdsløn som må komme i forbindelse med montering af cdi-boks.

Jeg synes det er alt for mange penge at smide i en motor fra først i 1990erne, som godt nok næsten ligner en ny, men stadig.

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre? Jeg ser selv følgende muligheder:
- Finde en brugt cdi-boks, der passer på
- Finde en defekt eller meget billig motor samme model, så jeg kan bytte reservedele
- Finde en større yamaha motor, hvis den deler nogle af de samme motordele (fx en 40 hk yamaha fra samme periode - der er en del til salg i Tyskland - men jeg ved ikke om de motormæssigt har mange fælles komponenter?)
- Sælge den som reservedele, men tænker det er besværgligt

Hvis nogle har en cdi-boks er jeg selvfølgelig interesseret.

Håber I kan hjælpe mig.

Christoffer


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mulig defekt cdi-boks
  • #1   5. sep 2016 Jeg har lige skiftet cdi boks på en 30 hk 2 cyl. johnson fra 1992, den kostede 1700 fra ny.
    7000, det kan næsten ikke passe!?!?! Kig efter en brugt boks eller reservedels motor.


  • #2   5. sep 2016 hva med ebay...bådpusherne skal gerne tjene over 60% på stumperne.. ellers kan de ikke få det til at hænge sammen

  • #3   5. sep 2016 Tak for de hurtige svar. Min motor er fra 1990 men mon ikke det er den samme cdi boks som på 1993 modellerne. Her er en fra USA fra 1993'er som er meget billig. http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-Outboard-1993-30-HP-CDI-Unit-Assembly-/252512000893?hash=item3acae35b7d:g:L1YAAOSwmtJXayTq
    Men hvordan er det med told af brugte vare?


  • #4   5. sep 2016 Lad os sige det bliver 100$ svarende til Ca 600kr
    Med forsendelse, dette skal du betale dansk moms af hvilket svarer til 150kr dertil skal der betales en gebyr til post nord for administration på 160 kr disse tal lægges sammen så alt i alt Ca 910kr med det hele når du har den i hånden.
    Vh jannik


  • #5   6. sep 2016 Nu er jeg jo ikke ekspert men synes det lyder som om den tænder fint i tomgang dvs. når den ikke kræver så meget strøm.

    Som jeg lige ser det er det din stator der er defekt.

    Hvis du kan komme til at måle direkte på fødespolen på statoren og lade starteren tørne skal den give mindst 50-100 volt.
    Hvis den f.eks. viser 40 volt. giver den ikke nok strøm og den vil ikke kunne tænde benzinen ved de høje omdrejninger og "hakker" derfor.

    ( alt er målt i vekselstrøm )

    Ved at der er et firma i DK som kan renovere din stator hvis den er defekt og du ikke vil købe en ny.

    Ser næsten ud til det er samme problem som jeg havde :
    www.scootergalleri.dk/video/guider/108207-taendings_problem_loest


  • #6   6. sep 2016 Hej. tak for info omkring forsendelse fra US.

    Tino. Motoren kan ikke starte i tomgang. Kun når der er godt med gas på starter den, men hakker herefter og går ud, når der slækkes på gassen.


  • #7   6. sep 2016 En defekt stator gør også at den ikke starter ordenligt, da gnisten er for svag.
    Prøv at lave en måling på statoren inden du køber en ny CDI.

    Kik evt. på gnisten med tændrørene ude, hvis gnisten springer af og til uden mønster er det nok CDIen der er kaput.

    Hvis gnisten er meget svag og ellers springer hele tiden som den skal er det sikkert statoren.


  • #8   6. sep 2016 Hej Tino. Jeg vil lige forhøre mig ved værkstedet i morgen om de har udført lignende tests. De skriver, at jeg skal betale for ultralyds rensning af karburator og tændrør. Jeg synes det er lidt underligt, hvis de ikke har lavet test i den retning du taler om.

    Ejeren af værkstedet spurgte i øvrigt om jeg var interesseret i at sælge den for de 1900 kr som jeg skyldte dem for arbejdet, hvilket jeg synes var underligt. En meget lav pris, da motoren ellers ser ud som ny. Nå ja...


  • #9   7. sep 2016 Motoren er en Yamaha og er noget af det bedste man kan få, så ville være dumt at sælge den for en slik pga. et lille problem.

    Men hvis man tjekker alt igennem vil man finde fejlen på et tidspunkt.

    En af de ting som også kan få den til at gå skidt er hvis membranen er utæt, der kan sidde noget skidt i den eller en af membranpladerne kan være knækkede. Hvis den skyder benzin tilbage ud af karburatoren kan fejlen godt ligge der.

    Hvis karburator og membran er ok ligger fejlen i tændings systemet.

    Kan også være en dårlig forbindelse i et stik et sted i systemet eller en ledning der er slidt over og sidder og rører stel.
    Men at måle på stator ville være et godt sted at starte.


  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #10   14. jun 2019 Hej Tino kan statoren være defekt hvis alle ohm målene er inden for rammerne af hvad fabrikanten forlanger .Jeg har problemer med min mercury den går fint op til ca 4200 rpm men giver jeg den det sidste så hakker og sprutter den og til tider går den ud ,Måske andre der har et bud alt er målt ud med ohm karburatorer er ultralydsrenset /med rensenåle /karburatorens osv benzinslange bold og connecter er skiftet tændrør plus hætter er skiftet uden held

  • #12   14. jun 2019 Ved at der sidder en tændings regulator på mange påhængsmotorer dvs. tændingen i tomgang f.eks. er 5 grader før top og 28 grader før top med fuld gas.
    Kan være din motor ikke tænder rigtigt over de 4200 rpm. dvs. den tænder for sent og vil derfor gå ud når du giver den fuld rulle.
    Hvis ohm målingerne er ok burde spolerne være i orden, jeg havde lidt samme problem med en 2 takts knallert hvor den spruttede og trak dårligt når den fik fuld gas, men den gik dog ikke ud. Det viste sig så at være en stoppet udstødning.
    Tjek også "pickuppen" i dit tændingssystem som dog sjældent går i stykker.
    Men er det en 2 eller 4 takts Mercury du har ?
    Hvis det er en 4-takter er fejlsøgningen lidt anderledes.


    profilbillede
  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #13   15. jun 2019 Tino det er en 4 cyl 4 takts mercury 50 hk

    Jens jeg har målt spoler stator ud med ohmmeter og alle mål er indenfor mercurys krav .Jeg satser på at låne en cdi box for at udelukke at det er den der laver balladen ,nye tændrør (2 sæt) er prøvet og tændrørshætterne er 5 komhs ngk hætter er også nye karburatorer er renset 2 gange ultralydsrenset og med rensenåle


  • #15   15. jun 2019 Tror jeg vil starte med at smide en tændingspistol på den og se om den tænder som den skal, ved at 4-taktere godt kan hoppe i knastkæden hvis motoren er slidt.

    Tror dit system er 3 faset dvs. den tager strøm fra batteriet til gnisten.
    Man kan evt. prøve at koble et ekstra batteri på den så den har nok strøm til når den får noget gas.
    Hvis den kører fint med dette setup og generatoren ( statoren ) har de rigtige ohm tal kan fejlen ligge i regulatoren, så hvis du smider et multimeter på batteriet skal volten ligge på 13-14 volt under kørsel.
    Hvis volten er for lav bliver gnisten for svag under max rpm. dvs. din regulator ikke virker som den skal.

    Tjek også din stelforbindelse da mange problemer starter der.


    profilbillede
  • #16   15. jun 2019 Hvis dit system ikke er 3 faset har jeg en video vedr. udmåling af en normal fødespole her:

    https://www.scootergalleri.dk/video/guider/108207-taendings_problem_loest


  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #17   15. jun 2019 Tino jeg mener det hedder 12 puls det jeg har om det er 3 faset aner jeg ikke ved ikke om den kan køre uden batteri da nødstart er til snortræk ,jeg har haft tændpistol på og den viste fuld knald men har ikke lavet en en direkte gnisttest da jeg ikke har sådan fidus til at teste gnisten med

  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #18   15. jun 2019 Hvis man ikke kan måle alle værdierne ud på stator og spoler forstår jeg så ikke hvorfor mercury har lavet et komplet skema over fejlfinding og data over tolerancer

  • #19   18. jun 2019 nu stopper i sgu... mercury 50hk fra midt 90 er en yamaha blok i forklædning.. enten så virker din stator. eller osse gør den ikke... tjek om den tænder på alle tændrør.. det har tendens til at smutte på den ene udgang, hvilket giver bøvl over 3000rpm ellers sørg for at få grundjusteret og syncroniseret dine karburatorer..det er pænt vigtigt at de står ens
    du har 2tændspoler med hver 2 udgange.. cyl 1-4 og 2-3 tjek osse om dine ventiler står korrekt.. den har tandrem så hvis den hopper. så smadre den ventilerne


  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #20   18. jun 2019 min mercury er fra 2001 karbu er syncroniseret renset med ultralyd osv rem skiftet tændrør plus hætter og der er gnist på alle den spinder som en mis op til de 4200 rpm derefter så hakker og pruster den og til tider går den i stå det eneste der ikke er skiftet er cdi og stator alt er ohm ud men når jeg er rask igen efter operation vil jeg lige dva teste sekundær på begge spoler


  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #21   19. jun 2019 Jeg har bestilt sådan en fidus til at måle gnistlængden med hvor lang afstand skal gnisten springe så man ved det er ok og jeg mener unloaded altså på selvstarteren

  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
    #23   22. jul 2019 Tak Jens S det noterer jeg ned

Kommentér på:
Mulig defekt cdi-boks

Annonce