Mulig defekt cdi-boks {{forumTopicSubject}}
Kære folk herinde.
Se min tidligere tråd om emnet: http://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/55199-nykoebt_yamaha_30_hakker_og_kan_ikke_koere_i_tomgang_
Jeg er den ikke glade ejer af Crescent 498, da den er købt med en 30 hk yamaha autolube. Den har endnu ikke været ude at sejle, da motoren har problemer. Den er på værksted. De rensede først karburatorerne, men uden effekt. Nu er de, efter analyser og inddragelse af yamaha Danmark, nået frem til, at det umiddelbart kræver en ny cdi-boks, som i sig selv koster 7000 kr :-(. Det skal så lægges oven i de 1700 kr for ultralydsrensningen af karburatorerne plus den arbejdsløn som må komme i forbindelse med montering af cdi-boks.
Jeg synes det er alt for mange penge at smide i en motor fra først i 1990erne, som godt nok næsten ligner en ny, men stadig.
Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre? Jeg ser selv følgende muligheder:
- Finde en brugt cdi-boks, der passer på
- Finde en defekt eller meget billig motor samme model, så jeg kan bytte reservedele
- Finde en større yamaha motor, hvis den deler nogle af de samme motordele (fx en 40 hk yamaha fra samme periode - der er en del til salg i Tyskland - men jeg ved ikke om de motormæssigt har mange fælles komponenter?)
- Sælge den som reservedele, men tænker det er besværgligt
Hvis nogle har en cdi-boks er jeg selvfølgelig interesseret.
Håber I kan hjælpe mig.
Christoffer
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 3 Emner: 30 Svar: 115
7000, det kan næsten ikke passe!?!?! Kig efter en brugt boks eller reservedels motor.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Men hvordan er det med told af brugte vare?
nov 2008
Følger: 4 Følgere: 91 Både: 3 Emner: 27 Svar: 285
Med forsendelse, dette skal du betale dansk moms af hvilket svarer til 150kr dertil skal der betales en gebyr til post nord for administration på 160 kr disse tal lægges sammen så alt i alt Ca 910kr med det hele når du har den i hånden.
Vh jannik
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Som jeg lige ser det er det din stator der er defekt.
Hvis du kan komme til at måle direkte på fødespolen på statoren og lade starteren tørne skal den give mindst 50-100 volt.
Hvis den f.eks. viser 40 volt. giver den ikke nok strøm og den vil ikke kunne tænde benzinen ved de høje omdrejninger og "hakker" derfor.
( alt er målt i vekselstrøm )
Ved at der er et firma i DK som kan renovere din stator hvis den er defekt og du ikke vil købe en ny.
Ser næsten ud til det er samme problem som jeg havde :
www.scootergalleri.dk/video/guider/108207-taendings_problem_loest
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Tino. Motoren kan ikke starte i tomgang. Kun når der er godt med gas på starter den, men hakker herefter og går ud, når der slækkes på gassen.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Prøv at lave en måling på statoren inden du køber en ny CDI.
Kik evt. på gnisten med tændrørene ude, hvis gnisten springer af og til uden mønster er det nok CDIen der er kaput.
Hvis gnisten er meget svag og ellers springer hele tiden som den skal er det sikkert statoren.
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Ejeren af værkstedet spurgte i øvrigt om jeg var interesseret i at sælge den for de 1900 kr som jeg skyldte dem for arbejdet, hvilket jeg synes var underligt. En meget lav pris, da motoren ellers ser ud som ny. Nå ja...
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Men hvis man tjekker alt igennem vil man finde fejlen på et tidspunkt.
En af de ting som også kan få den til at gå skidt er hvis membranen er utæt, der kan sidde noget skidt i den eller en af membranpladerne kan være knækkede. Hvis den skyder benzin tilbage ud af karburatoren kan fejlen godt ligge der.
Hvis karburator og membran er ok ligger fejlen i tændings systemet.
Kan også være en dårlig forbindelse i et stik et sted i systemet eller en ledning der er slidt over og sidder og rører stel.
Men at måle på stator ville være et godt sted at starte.
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Kan være din motor ikke tænder rigtigt over de 4200 rpm. dvs. den tænder for sent og vil derfor gå ud når du giver den fuld rulle.
Hvis ohm målingerne er ok burde spolerne være i orden, jeg havde lidt samme problem med en 2 takts knallert hvor den spruttede og trak dårligt når den fik fuld gas, men den gik dog ikke ud. Det viste sig så at være en stoppet udstødning.
Tjek også "pickuppen" i dit tændingssystem som dog sjældent går i stykker.
Men er det en 2 eller 4 takts Mercury du har ?
Hvis det er en 4-takter er fejlsøgningen lidt anderledes.
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
Jens jeg har målt spoler stator ud med ohmmeter og alle mål er indenfor mercurys krav .Jeg satser på at låne en cdi box for at udelukke at det er den der laver balladen ,nye tændrør (2 sæt) er prøvet og tændrørshætterne er 5 komhs ngk hætter er også nye karburatorer er renset 2 gange ultralydsrenset og med rensenåle
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Tror dit system er 3 faset dvs. den tager strøm fra batteriet til gnisten.
Man kan evt. prøve at koble et ekstra batteri på den så den har nok strøm til når den får noget gas.
Hvis den kører fint med dette setup og generatoren ( statoren ) har de rigtige ohm tal kan fejlen ligge i regulatoren, så hvis du smider et multimeter på batteriet skal volten ligge på 13-14 volt under kørsel.
Hvis volten er for lav bliver gnisten for svag under max rpm. dvs. din regulator ikke virker som den skal.
Tjek også din stelforbindelse da mange problemer starter der.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
https://www.scootergalleri.dk/video/guider/108207-taendings_problem_loest
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
du har 2tændspoler med hver 2 udgange.. cyl 1-4 og 2-3 tjek osse om dine ventiler står korrekt.. den har tandrem så hvis den hopper. så smadre den ventilerne
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
okt 2017
Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 10
Mulig defekt cdi-boks