Tuning/anden skrue, eller... {{forumTopicSubject}}
Halløj, igen igen
Er det almindeligt, at man "tuner" sin båd, altså lidt som man eks. chiptuner sin bil..? Har hørt noget om, at der kan være en del at hente.
Kan også forstå, at en anden skrue kan gøre meget for eks. topfart..?
Men hvad kan sådan noget give af heste/fart, og er det i det hele taget noget man skal gøre i, eller er det bare at holde fingrene væk..?
Ikke fordi jeg mangler nogen af delene, men hvis man sådan lidt simpelt, kunne få meget mere, ville jeg da overveje det
Ønsker selvfølgelig ikke en båd der hverken kan starte eller gå ordentligt i tomgang. Det skal være en sikker og forsvarlig måde at hente nogle ekstra kræfter på.
Hvad tænker i, smart eller dumt, og hvad kunne man gøre, hvis...?
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 90
Skruen tilpasses så motoren går det antal omdrejninger den yder maks HK ved fuld gas , typisk et sted mellem 5500-6000rpm alt efter type og model
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 50 Både: 4 Emner: 107 Svar: 353
der er masser at hente i sådan en maskine, hvor meget skal du bruge af hk og hvad forventer den skal kunne med hensyn til fart??
apr 2016
Følgere: 79 Både: 1 Emner: 38 Svar: 174
Kunne man eks. hente 20% i ydelsen, uden at gøre noget dumt, ville det være super interessant.
Det har sejlet 105 timer, og skal have det første store service til vinter.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Angående decideret tuning at motoren ville jeg ganske enkelt droppe det. Særligt når du ikke kan det selv. Det kan ikke undgåes at du på en eller anden måde påvirker motorens stabilitet når du begynder at ændre den og personligt synes jeg tillid til motoren er enormt vigtigt, særligt når vi snakker båd.
Derudover skal du påregne det er enormt dyrt. Uden at vide det kunne jeg forestille mig vi måske snakker 500-1000kr pr hk. du ønsker at øge effekten med.
Det koster også på bådens brugtpris når du begynder at tune. I mine øjne er brugtprisen væsentlig lavere hvis du fraviger originalstanden. Jeg ville personligt aldrig købe en tunet bådmotor da du reelt ikke ved hvad den har været udsat for og det tænder nogle bestemte alarmklokker hos mig.
I en bil er det nemt at trække håndbremsen og ringe efter falck hvis motoren ikke virker. I en båd kan det være forbundet med fare hvis motoren fejler til søs og ikke bare gene og bøvl som i en bil
apr 2016
Følgere: 79 Både: 1 Emner: 38 Svar: 174
Jeg tror der er standard skrue på, når jeg sender den til service lige om lidt, hører jeg dem lige om alternativer. Er der en anden "hurtigere" skrue, er det jo en nem måde at "justere" lidt på
Tuning er aflyst, jeg så lyset
Tuning/anden skrue, eller...