{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Tuning/anden skrue, eller... {{forumTopicSubject}}

Halløj, igen igen smiley

Er det almindeligt, at man "tuner" sin båd, altså lidt som man eks. chiptuner sin bil..? Har hørt noget om, at der kan være en del at hente.

Kan også forstå, at en anden skrue kan gøre meget for eks. topfart..?

Men hvad kan sådan noget give af heste/fart, og er det i det hele taget noget man skal gøre i, eller er det bare at holde fingrene væk..?

Ikke fordi jeg mangler nogen af delene, men hvis man sådan lidt simpelt, kunne få meget mere, ville jeg da overveje det smiley

Ønsker selvfølgelig ikke en båd der hverken kan starte eller gå ordentligt i tomgang. Det skal være en sikker og forsvarlig måde at hente nogle ekstra kræfter på.

Hvad tænker i, smart eller dumt, og hvad kunne man gøre, hvis...?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tuning/anden skrue, eller...
  • #1   17. aug 2016 Kommer rigtig meget an på motor og båd , og særligt motorens alder , med hensyn til skruen kan man optimere efter topfart , eller efter optræk , normalt går man jo efter en gylden mellemvej
    Skruen tilpasses så motoren går det antal omdrejninger den yder maks HK ved fuld gas , typisk et sted mellem 5500-6000rpm alt efter type og model


  • #2   17. aug 2016 Ah Brian har en 5.0 V8 den skal ikke gå med mere end 4800 omd ca.
    der er masser at hente i sådan en maskine, hvor meget skal du bruge af hk og hvad forventer den skal kunne med hensyn til fart??


  • #3   17. aug 2016 Det mest afgørende er faktisk, at det som evt. skulle laves, skal holde. Jeg kan desværre ikke skrue noget som helst selv, så med for meget bøvl, får jeg ikke råd til at sejle smiley

    Kunne man eks. hente 20% i ydelsen, uden at gøre noget dumt, ville det være super interessant.

    Det har sejlet 105 timer, og skal have det første store service til vinter.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #4   18. aug 2016 Nu ved jeg ikke hvad skrue du sejler med, men det er jo ikke tuning som sådan, men nærmere justering i forhold til hvad man ønsker. Nogle skruer tilgodeser optræk, mens andre hjælper på topfarten. I få tilfælde kan man få lidt at begge.

    Angående decideret tuning at motoren ville jeg ganske enkelt droppe det. Særligt når du ikke kan det selv. Det kan ikke undgåes at du på en eller anden måde påvirker motorens stabilitet når du begynder at ændre den og personligt synes jeg tillid til motoren er enormt vigtigt, særligt når vi snakker båd.
    Derudover skal du påregne det er enormt dyrt. Uden at vide det kunne jeg forestille mig vi måske snakker 500-1000kr pr hk. du ønsker at øge effekten med.
    Det koster også på bådens brugtpris når du begynder at tune. I mine øjne er brugtprisen væsentlig lavere hvis du fraviger originalstanden. Jeg ville personligt aldrig købe en tunet bådmotor da du reelt ikke ved hvad den har været udsat for og det tænder nogle bestemte alarmklokker hos mig.
    I en bil er det nemt at trække håndbremsen og ringe efter falck hvis motoren ikke virker. I en båd kan det være forbundet med fare hvis motoren fejler til søs og ikke bare gene og bøvl som i en bil


  • #5   18. aug 2016 Kasper, du har fuldstændig ret, og jeg har præcis de samme tanker som dig. Men jeg har måske ignoreret det lidt, været forblændet, så tak fordi du lige ridser ulemperne op smiley

    Jeg tror der er standard skrue på, når jeg sender den til service lige om lidt, hører jeg dem lige om alternativer. Er der en anden "hurtigere" skrue, er det jo en nem måde at "justere" lidt på smiley

    Tuning er aflyst, jeg så lyset smiley smiley


Kommentér på:
Tuning/anden skrue, eller...

Annonce