2.804 visninger
|
Oprettet:
Hyletone fra gashåndtag {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er ny bådejer - Nordan 18, m. 60 hk Evinrude - 2 takter. Et fint sæt, men den kommer af og til med konstant hyletone fra gashåndtaget. Den giver en hyletone, når motoren startes. Det er jeg klar over at den skal gøre. Men dernæst kan den begynde at hyle konstant under sejlads. Hvad kan årsagen være?
Mvh. Jesper B.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 3 Emner: 28 Svar: 26
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 3 Svar: 39
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 472
Olien kan du jo tjekke relativt nemt, kik i resevoiret..
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 6 Svar: 46
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Konstant hyletone = varm motor.
LØSNING:
Kontrol/skift af din impeller.
Kontrol/skift af din termostat.
Skift evt. til en koldere termostat.
Kontrol at kølevandsafg. til "pishullet" tages fra toppen af blokken, og ikke fra siden. ( evinrude/johnson servicebulletin ).
aug 2006
http://forums.iboats.com/showthread.php?t=109492
Hyletone ved start, skal den gøre som du også skriver. Det er en indikation om, at der er gennemgang i dit alarmsystem, og det virker.
Konstant hylen, er som sagt høj temp.
Hvis du har en VRO model, vil en hyletone hver sek. indikerer, at der er manglende olieflow fra VRO pumpen. Og en hyletone 2-3 gange i min. indikerer lav oliestand i din VRO olietank.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 1
Der er masser af olie i reservoiret.
Jeg har haft hætten af motoren her i weekenden. Der er tale om en model m. nr. BE60TLENE. Jeg kan ikke finde den på ishopMarine.com. . Nå men der et klistermærke der bl.a. fortæller at en konstant hyletone opstår når motoren er for varm, og den ikke kan tage fuld gas. Der var på sidste tur inden vinteren ikke noget problem for motoren med at tage gas. I øvrigt kom hyletonen efter få hundrede meters sejllads. Så holdt den op og kom igen, uden noget mønster. Så jeg tvivler trods alt på at det er for varm motor.
Hvis det var oliemangel, skulle den give en hyletone med et fast tidsinterval. Det gjorde den ikke. Så det må så udelukkes.
Kan fejlen måske være i gas-/gearkontrolboksen?
Venlig hilsen
Jesper B
aug 2006
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=4&pCode=M0002777&path=BRP~A0000003~M0002683~M0002773~M0002777&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
Serienummer BE60TLENE fortæller følgende:
Belgisk,
evinrude,
60hk,
trim, tilt, el-start,
20" ben ( kort ),
år 1992,
type E motor.
I toppen af topstykket, sidder din termostat og temp.føler. Ca. 30mm fra temp.føleren, kan du sætte en ekstern temp. føler på.
Så kan du følge din motor temp, oppe fra dit instrument-panel.
Nå men det er ene og alene den temp.føler system, som sidder p.t. i dit topstykke, som kan give den stationærer alarm.
Så fejlen har INTET med gas-/gearkontrolboksen at gøre. Når temp. kommer, vil motoren normalt gå i S.L.O.W funktion. Den slår automatisk omdr. ned til ca. 2100.
Går din motor ned i omdr. når alarm hyler ?
Fejlen kan være:
1. defekt alarm-horn.
2. overgang til stel i dit TAN-ledningsnet.
3. din temp. føler er ikke opgraderet til ny type ( violet ledning med blå stribe ) ( se nedenstående link pos.74 )
4. termostat er "groet" til eller slidt. ( se nedenstående link pos. 37 )
5. diode på TAN-ledning er defekt. ( diode sidder ca. 100mm fra temp.føleren, og på samme ledning )
6. din impeller er slidt.
7. der dannes luftbobler i toppen af dit kølesystem, hvis der ikke er udført den tidligere omtalte servicebulletin.
8. power pack har periodisk fejl.
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0044277&path=BRP~A0000003~M0002683~M0002773~M0002777~C0044277&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
I.h.t. servicemanualen, er der en god beskrivelse på ovenstående punkter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prøv evt. en kort tur indtil alarm kommer. Stop motor og tag så stikket fra temp.føleren ud, og prøv så igen.
Er 99% sikker på, at alarm her efter ikke vil komme.
Men hvis jeg var dig, ville jeg skifte dioden, temp.føleren og termostaten, og prøve en tur igen. Vi taler om en udgift på under 500,-
aug 2006
Husk at sætte ledning på temp. føler retur igen efter test !!!!!!!!!!!
Hyletone fra gashåndtag