Påhængsmotor går stramt - gode råd søges Påhængsmotor går stramt - gode råd søges
Hej,
Jeg sidder virkeligt fast.. og håber i kan hjælpe..
der er tale om en Yamaha 40 HK autolube 2 takt påhængsmotor fra 1999
Motoren har stået vinteren over i opvarmet kælder.
Følgende er lavet (for et par dage siden):
* Gearolie skiftet
* olie påfyldt
* vandkølingsystem er blæst igennem.
* nyt batteri er monteret.
Problemet er at den ikke vil starte via el - derudover føles drejeskiven stram... man kan sagtens dreje den rundt med 2 hænder, hvor den bliver mere stram nogle gange og andre gange mindre (afhængigt at hvor stemplet sidder?)... vi kan sagtens starte motoren med håndstart... så går den fint....
hvorfor vil den ikke starte med el?
Det skal siges at starteren kører (jeg ved ikke om det er fuld tryk), men den dreje rundt.... jeg ved bare ikke hvor meget drejeskiven skal være stram??
På forhånd tak
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 532
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.153
okt 2014
alle ledninger ser fine ud...min teori går på at enten starteren er defekt (og ikke kører på fuld power) eller at den store drejeskive har "sat" sig efter vinteren... hvis altså det kan ske... for den er lidt stram at dreje rundt med hænderne
aug 2005
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Det at den bliver stram, er du sikker på det ikke er komp der gør den stram, bliver den også stram når der ikke er tændrør i ?
og kan den dreje på strøm uden tændrør ? hvis ja til det sidste ... så er det et strøm problem, der er ikke saft nok ! ! !
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
okt 2014
okt 2014
Vi har nu arbejdet videre på motoren og har konstateret følgende:
1. Når man tager tændrørene ud så tørner motoren fint rundt. På den baggrund konstaterer vi at motoren har tilstrækkelig smørelse/olie og bør kunne trækkes af starteren.
2. Spændingen henover starteren er 12,4 volt ligesom batteriet når relæet er slået til (kablet er pillet af starteren så den ikke kører i forbindelse med målingen). Vi mener derfor at relæet virker og at kabelføringen er i orden. Er i enige? Eller kan det være at spændingen er i orden men at den alligevel ikke kan trække tilstrækkelig strøm igennem kabler/relæ?
alle forbindelser sidder som de skal og der er intet rust eller lign. rigtig fine skruer/møtrikker
På baggrund af ovenstående mener vi at det er starteren der er defekt. hvad tænker i?
okt 2014
aug 2005
okt 2014
jeg tjekker også spændingen når starteren kører! tak for input
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
ja det gnistrer men hvis ikke du eller motoren er gennemblødt med benzin så sker der ikke noget ved det. (ikke tøve når der tilsluttes)
okt 2014
okt 2014
Da vi satte nyt batteri med startkabler direkte på relæet, så virkede det... så det er kablerne (+ og -) den var gal med... kablerne havde i forvejen en lodning og var tapet, men siden den virkede sidste år så tænkte vi ikke at det kunne være problemet... vi tænkte, enten virker kablerne eller også gør de ikke, men vi tog fejl og lærte noget til næste gang
God aften til alle
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 532
Påhængsmotor går stramt - gode råd søges