{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.476 visninger | Oprettet:

Ny Mercruiser/Volvo 3,0 motor {{forumTopicSubject}}

Den meget velkendte Mercruiser/Volvo penta 3,0 liter motor - som i virkeligheden er en GM Vortec 3000 industrimotor - også kendt som "Iron Duke" kommer nu langt om længe med EFI - multipoint benzinindsprøjtning - effekten stiger fra 135 til 150 hk (propeller effekt) i volvo versionen har jeg indlagt et billede i mit galleri (under Buster billederne) der kan man se hvordan en Volvo 150 hk Vortec 3000 ser ud


Som følge af emisionskravene der nu også æder sig ind på indenbordsmotorene så får motoren ud over EFI - desværre - også katalysator. Desværre fordi det vil betyde øget vægt - og højere pris

Hvorvidt man kan skifte en karburator Vortec 3000 ud med en af de nye EFI versioner forlyder der ikke noget om - endnu


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ny Mercruiser/Volvo 3,0 motor
  • #1   29. feb 2008 Nå, det var også på tide at der kom indsprøjtning på den 4 cyl maskine. Og ligefrem multipoint, det er jo fine sager, man kunne forestille sig at de ville starte med en mono, det var billigere i første omgang.

    Jeg har en prisliste fra Mercruiser, der er et par år gammel, da var den allerede på. Men da jeg spurgte en forhandler på et tidspunkt, trak de lidt i land og sagde at de nok var lidt for hurtigt ude.

    Prisen for en 3,0 MPI bliver sikkert uhyrlig.



  • #2   29. feb 2008 Mercruiser / Volvo Penta 3,0 er jo som sagt en GM industrimotor - at ombygge de ældre motorer fra Karburator til EFI bliver nok meget dyrt - idet topstykket skal skiftes - se bare her - det er et billede mv. af GM Vortec 3000 med EFI :(link fjernet)

    Ud over det ændrede topstykke der har huller til injektorene vil man bemærke at der også er et fræset hul til en impulsgiver nede ved svinghjulet - en sådan impulsgiver skal motorstyringen bruge til at vide hvornår indsprøjtnings takten begynder for hver cylinder - dette fræsede hul mangler karburatorversionerne.

    Så at ombygge en karburatorversion til EFI er nok ikke økonomisk rentabelt - men skal man af en eller anden årsag skifte motor så kan man overveje at lægge en EFI motor i


  • #3   29. feb 2008 Jeg skal lige forstå spørgsmålet rigtigt

    -Spørger du om Vortec 3000 har lambda sonde - så er svaret ja

    -Eller spørger du om generel information om hvor man kan købe en lambdasonde og læse om Lambda værdier etc?

    Lambda sonden er jo nødvendig for at katalysatoren kan fungere optimalt - og i nogle tilfælde for at indsprøjtningen kan fungere


  • #4   29. feb 2008 Den er placeret ved udstødsmanifolden - lige før knæet og katalysatoren

    Man placerer altid lambda sonden før katalysatoren
    medmindre man har en topmoderne motorstyring der måler både før/efter katalysator (for at kontrolere om katalysatoren virker) men så avancerede er bådmotorene ikke endnu


  • #5   29. feb 2008 På Volvoen er den placeret præcis hvor knæet går opad - ser du på Volvoen så er knæet specielt og stort - det er fordi katalysatoren sidder inde i knæet - vandet til køling af udstødningen sidder efter katalysaatoret

Kommentér på:
Ny Mercruiser/Volvo 3,0 motor

Annonce