3.213 visninger
|
Oprettet:
Mercruiser køleproblemer {{forumTopicSubject}}
Min Mercruiser 205 V6 (uden ferskvandskøling) har lidt problemer med at køle, så vil høre hvor i ville starte med at fejlsøge. Der er ingen problemer ved cruisingspeed, men giver jeg den fuld gas så stiger temperaturen lige med det samme, et problem den er startet med efter 1 års fejlfri sejlads (ca. 100 timer).
Impelleren i drevet er undersøgt/udskiftet, termostaten åbner sig fint når jeg varmer den op i en gryde vand, så hvad vil i forslå at jeg kigger på som det næste?
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
Når du nu mærker på knæene - og de fx er lige varme - og ikke meget varmere end ca 55`c (sådan at du syntes det er rimeligt varmt for fingrene - men ikke så varme at du ikke kan holde hånden på dem) så er kølingen formentligt OK og du kan have en instrumentfejl
Bliver begge knæ varme ja så har du et problem i kølekredsen
Kan du fortælle os om din impeller var gået i stykker da i skiftede den?
Hvis ja så kan en stump meget vel have sat sig fast - som regel ved L bøjningen der sidder på indersiden af drevet - lige der hvor kølevandet kommer ind i båden og gummislangen er tilsluttet
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 6 Svar: 46
Impelleren blev skiftet 6 mdr. før problemerne opstod og den så fin ud, indsugningen var også ren (havde ristene af) men manifolden + knæ i bagbord side bliver væsentlig varmere end styrbord side, så det vil jeg prøve at få skilt ad.
Motoren er fra sidst i 80’erne, så det kan da godt være at en udskiftning af manifold og knæ er nødvendig som du skriver Rolf, båden har dog indtil for 1 år siden kun sejlet i ferskvand og havde kun kørt ca. 700 timer, da jeg fik den til Grønland, så håber selvfølgelig på at en rensning kan gøre det.
Er der nogle specielt jeg skal se efter når jeg skal vurdere om de skal skiftes eller en rensning kan gøre det?
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
Det der nu sker er at de er tærede op - og rustflager stopper vandkanalerne i knæene - derudover går der til sidst hul i knæ og manifolde og vand kommer ind i cylindrene - du får så vædskeslag - altså vædsken kan ikke komprimeres som luft kan og motoren bøjer en plejlstang - eller vandet løber stille og roligt ind i motoren - og stempler sætter sig i cylindrene grundet rust
Så få gjort noget nu - din motor kører på lånt tid
Man regner med at knæ og manifolde holder ca 5 år +/- et par år alt efter behandling og om de kører i salt/ferskvand
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 6 Svar: 46
Jeg har netop fundet komplet Exhaust Manifold kit hos ebasicpower i USA til 489$, men er der andre steder i kan anbefale at jeg kigger efter det
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
Der findes en del "kina" manifolde ude på markedet af meget ringe pasform og kvalitet og så findes der fx GLM manifolde i god kvalitet - og selvfølgeligt originale manifolde
Du kan evt spørge på www.nytdrev.dk han forhandler GLM manifolde - og da du jo som jeg forstår det er på Grønland så kan han sende dem derop uden Dansk Moms.
Hvor på Grønland er det for øvrigt - har altid beundret den Grønlandske natur - menneskene men måske knap så meget politikerne deroppe
Har selv sejlet deroppe på Østkysten for en del år siden
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 6 Svar: 46
Jeg prøver lige nytdrev.dk og ser hvad de kan klare det til.
Jeg er bosiddende i Nuuk og har samme lagt været heroppe i 9 år og kommer nok aldrig herfra. Der er selvfølgelig visse ting som ikke er optimale som du selv er inde på, men for mig er det paradis. Jeg har hus med den fedeste udsigt over fjorden, hytte 80 km fra byen med super jagt og fiskeri, pigerne er "venlige", havørnene svæver lige over ens hoved og hvalerne bolter sig 2-3 meter fra båden når man er ude og sejle, hvad mere kan man forlange??
Mercruiser køleproblemer