2.957 visninger
|
Oprettet:
krænger {{forumTopicSubject}}
Hej.
jeg har en Bayliner Capri 1700, mit problem er at når jeg sidder alene i båden så krænger den lidt til styrbord side, og jeg synes at den er lidt ustabil når jeg er alene i båden. modsat når der er en mand med i bagbord så ligger den perfekt. er lidt bange for den tar selv når jeg er alene. den ligger alligevel lige omkring 50 knob.
kan man få noget der kan stabilisere den??
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 16 Svar: 19
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
feb 2016
Følger: 49 Følgere: 52 Både: 1 Emner: 1 Svar: 17
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 16 Svar: 19
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 16 Svar: 19
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 29 Svar: 68
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Prøv at søge på smart tabs herinde, og læs hvordan de virker, eller se disse links...
http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_automatic_trim_tabs.htm
http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motorpleje-anoder-motorbeslag-olie-aftapning-osv/smart-tabs.html
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
jeg holder på at der skal vægt fordeles anderledes eller alternativt elektriske/hydrauliske trimtabs, der kan styres hver for sig selvom det vil nedsætte din topfart lidt.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 16 Svar: 19
alt er fordelt rigtig i min båd, det r kun til at stabilisere båden med når jeg sidder alene ca 95 kg i styrbord side. der er ingen problemer når der er en persn i bagbord side
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Men Smart tabs kan netop gøre, at båden ikke hælder til den ene side, pga. en lille smal båd med kun en mand i, for man kan justere sine smarttabs, så den løfter mere i den side, så den holder sig vandret når man sejler ene mand i den .. Det gøre nemt, ved at flytte stempel-armen bagpå, så den giver mere løft i den side man sidder i, det tager 10 sekunder, eller gøre den mindre løftende i modsat side, eller begge dele .....
Jeg kan garantere for at det virker som jeg har beskrevet, vi løste et helt tilsvarende problem sidste år, på en vens ny-indkøbte 13 fods speedbåd....
Prøv selv på din egen båd Søren, at gøre den meget løftende i den ene side, og mindre i den anden side, så kan jeg garantere for, at den ligger sig op på siden, når du sejler...
En billigere og meget nem måde, er at fylde 40 kilo sand i en sæk, og smide den ud i stævnen, og helt over i modsat side af den man sidder i, det koster få kroner, og virker også perfekt, og at det netop er sand, gør at den ikke flytter sig under selv vild sejlads, og at man kan komme den helt ud i siden, så 40 kilo sand kan modvirke 80 til 90 kilo person...
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
tilbage til emnet - så ville jeg ikke sætte forskellige fjederbelastninger på hver side da det så, i mit hovede, vil være meget svært at balancere det så båden ikke krænger til den ene side ved lav fart og til den anden ved høj.
sandsækken er derimod, igen i mit hovede, en rigtig god ide da den kan flyttes eller droppes alt efter hvor mange der er med i båden og så er den som allerede skrevet Pi... billig i forhold til alternativet med at montere el eller hyd. (eller skævt justeret smarttabs)
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 16 Svar: 19
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Grunden til at den krænger meget, når du drejer til styrbords, er fordi propellen drejer modsat, og propellens modstand i vandet, gør alt den kan, for at krænge din båd modsat propellens omdrejningsretning, og det bliver mere og mere udtalt, jo stærkere man sejler.. Det er også derfor, at den er meget stram i styretøjet, hvis den har bowden-styring ( Kabelstyring ), når man drejer modsat propellens omdrejnings-retning, da propellens modstand i vandet, jo altid vil forsøge, både at krænge båden, og dreje den til den anden side, og styrer man med drejeretningen, så forsøger den selv at dreje endnu skarpere.... Har du hydraulisk styring, mærkes det derimod næsten ikke, da styringen bliver neutral, da et hydraulisk styring, har et system, så propellen ikke kan påvirke styringen til nogen af siderne, da styringen er låst, og ikke kan dreje selv, undtagen det man selv vælger at dreje på rattet.
Jeg håber du forstår min beskrivelse..
Her kan du igen undgå at den krænger, enten med smarttabs, eller med sandsækken som er næsten gratis, og man bliver hurtigt glad for den, da øget vægt i snuden af båden, som regel giver en mere velsejlene båd.
Bemærk, dit drev har en lille finne der kan stilles til at modvirke denne tendens, men den har kun ringe virkning, og kun ved lav fart, nogle drev/udenbordsmotor er monteret forskudt, i forhold til midten af transummen, også for at modvirke ovennævnte, og det virker bedre en finnen, men stadigvæk ikke perfekt, det kræver at man har to motorer, hvor propellerne drejer modsat hinanden...
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
krænger