9.643 visninger
|
Oprettet:
Autolube ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
Har sådan en Yamaha 40hk fra 1999 med autolube system. Og nu er mit spørgsmål: Hvad er jeres erfaringer med det? Kan man stole på det, eller er det bedre at disconnecte det og selv blande?
Mvh. Simon Geert
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
men altså jeg ville helt sikker selv blande det..
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
Suzuki havde et mekanisk system fra Mikuni - det hed bare "oil injection" det virkede betydeligt bedre - men selv med det system ville jeg blande selv for at undgå dyre rep.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
VRO-pumpen er skam en drift-sikker komponent. Men Problemer med ustabile alarm-systemer, som giver alarm ved lav olie-stand i olietanken, samt alarm hvis ingen olie-flow i pumpen, får nogle personer til at koble disse alarmer-kredse fra. Hvis så motor går ustabil, eller en motor brænder af, har man mange gange uanfægtet givet VRO-pumpen skylden. Men fejlen har i langt de fleste tilfælde været manglende overvågning ( da det er blevet demonteret ). Pumpen er derfor af mange, blevet demonteret uden rette.
Med VRO-pumpe, gør det lidt nemmere at have en to-takter, samt gør den jo det, at den sender mindre eller federe olie/benzin-blanding ind i motoren, i takt med motorens belastning. Og dermed en bedre forbrænding.
Så hvis dit oliesystem virker som det skal, ville jeg beholde det på.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 317
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
Jeg ville ikke være bange for at sejle med Autolube systemet, men hvis du er nervøs for det, så pil det fra, så bliver sejlturen osse sjovere (når man ikke er nervøs).
jan 2006
Følger: 51 Følgere: 8 Både: 1 Svar: 233
Lige et par linier med hensyn til dit spørgsmål angående Yamaha's Autolube system.
Nogle lidt negative svar må relatere til de problemer som OMC ( Johnson-Evinrude ) har haft med deres olieblandings-system, her har mange bådejere ganske rigtigt haft problemer og fjernet dette og selv blandet olie/benzin, systemet var for ustabilt.
Yamaha's Autolube er bygget op omkring en mekanisk drevet oliepumpe der er monteret på krumtaphuset og drives af krumtappen, fra oliepumpen trykkes olie op gennem dysser der er monteret mellem hver karburator og indsugningsventilerne, her bliver den blandet med benzinen, den indsprøjtede oliemængde bliver styret af en lille arm der er monteret på akslen på det ene karburatorspjæld og forbundet med oliepumpen, jo mere spjældåbning jo mere olie.
Dette system har stort set kørt uden problemer siden det kom frem i midten af firserne og skulle derfor heller ikke volde dig de store problemer.
Hvis du får olie-alarm ved manglende eller for lidt olie skal du stoppe motoren og så påfylde olie, påfylder du olie uden at stoppe motoren forsvinder alarmen ikke, tændingsnøglen skal drejes til stop.
Håber dette er til lidt hjælp
Mvh
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 2 Svar: 12
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 531
MVH. Kurt.
Autolube ?