Valg af batteri {{forumTopicSubject}}
Mit ene batteri er faldet sammen. Har 2 stk af det på billedet som har siddet parallel koblet.
Det vil jeg lave om med skillerelæ og forbrugsbatteri. Som startbatteri har jeg tænkt mig at beholde det på billedet.
Mht forbrugsbatteri har jeg et andet gl batteri stående fra en tidligere bil. Vil det kunne bruges? Alternativt har jeg set at Bauhaus har et Exide på bud (er 350). Det kunne være alternativet?
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg tænker nu at finde et fornuftigt forbrugsbatteri i første omgang. Medmindre der kommer bedre forslag bliver det Exide. Et alm bilbatteri som jeg har kunne jeg læse mig til er uegnet til dybe afladninger.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Hvis nu startbatteriet falder sammen og forbrugsbatteri skal anvendes som nød batteri så er der vel ikke andet at gøre end at flytte polskoene rundt?
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
hvis man eksempelvis har en lidt ældre 4takts motor med karburator så har de fleste automat choker som er elektrisk. men har man et dårligt batteri, vil alt strøm udelukkende går til starteren, og derved vil chokeren ikke fungere hvilket i mange tilfælde betyder at motoren er længere tid om at starte, visse motorer når ikke at starte før batteriet er tomt.
har man så en nyrer 4takts motor med indsprøjtning, kan man risikerer at starteren igen bruger alt strømmen så styrboksen ikke får strøm, og derved kan motoren ikke starte da dyserne ikke giver benzin.
en anden god grund til at have et godt starts batteri er at hvis man bruger skille relæ metoden så lader man på startsbatteriet først, før man lader på forbrugsbatteriet, men er startsbatteriet dårligt tager det langtid at oplade og det betyder at der ofte kan gå et stykke tid før man får strøm på forbugsbatteriet, alt afhængig hvor meget ens motor kan lade med i amp.
en anden god ting er at man ikke overbelaster ladesystemet med nye batterier, og på mindre motorer betyder det en del både på brændstofforbrug, og ydelse.
jeg ville aldrig sætte sådan nogle gamle batterier på.
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 764
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Ville 2 x Exide fra Bauhaus være et godt valg?
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Er der noget jeg gør galt her?
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg ønsker en afbryder på kredsen ud til motoren. Det er den øverste. Så ønsker jeg en afbryder til de øvrige forbrugere. Det er den nederste.
Til sidst ønsker jeg at kunne anvende forbrugsbatteriet som startbatteri hvis nu startbatteri skulle svigte. I så fald vil jeg slutte den sidste kontakt men det vil kun være i nødstilfælde.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Jeg skal også sige at det er 3 år nu med min batterier som kører så fint som dagen de var købt. Pointen er at du behøver ikke købe nyt batterier hver år hvis du passer godt på dem.
Derudover vil jeg hils at sige at det batterier du har bruget tidligere er bilbatterier og ikke egnet til marine bruge eller gentagne afladning.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg mener dog at du har placeret sikringen mellem startbatteri og skillerelæ forkert. Det skal flyttes ind mellem starter og startbatteri. Det andet sted har du jo allerede sikret på den anden side af skillerelæet hvis nu det skulle kortslutte.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
her vil jeg også tro at de 200amp ikke er nok alt efter hvor stor motoren er.
jeg vil også lige pege på at du nok skal have mere end 5 amp sikring med til din radio og div andre ting. din radio har sikker en 10 amp sikring indbygget i sig.
jeg kan heler ikke forstå i er så vilde med at tegne stil på diagrammet for det er der ikke i en båd. og i bruget jord ikonet;-)
på tegningen i nr 10 hvad skal du med nød afbryderen når du har skille ræleget? det er jo are to afbryder på samme ledning. på mit manuelle releg kan jeg køre på 1 eller 2 eller 1 og 2.
du skriver længere nede nede at bu vil kunne bruge forbrugs batt som startbatt det er også fint nok men hvorfor vil du ikke have sikring på den når du har på den anden? igen meget få både har det org og det samme med biler.
sikringen er til for at beskytte ledningerne for at tage skade. du skal hellere tænke på du skal have så korte ledninger fra batt til starter og generatoren.
nr 15. jeg går ud fra at den ting du har tegnet mellem dit skille relæg og nøglen er en sikring? hvorfor der? hvad skal den beskytte? sikringer skal altid være så tæt på batt som mulig.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg har kun en sikring på den "normale" kreds til starteren, da det andet trods alt ikke er den primære kreds.
Det er en afbryder, 1+2/1 eller 2, som jeg har.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
din 1-2 afbryder har samme virkning som dit skille relæ.
jeg har ikke styr på hvad din plotter og fishfinder bruger at amp. men du skal længere op str. på den sikring.
sikringen mellem batt og starter\generatorer den eneste måde den kan kortslutte er ved at smide den på -polen da din båd ikke er af jern og der med ikke leddene som i en bil. hvis du laver en regl at hver gang du laver noget med den ledning så har du ikke monteret dit batt kan jeg ikke se der sker noget.
200amp sikring kan også vise sig at blive for lille måske ikke de første par gange du "bruger" den men sikkert på sigt. det jeg siger er at den godt kan bruge over 200 amp i start øjeblikket.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Der er 2 kredse til forbrug på hver side af båden. Jeg sætter en 10A sikring på begge kredse.
Jeg er helt med på funktionen af en 1+2 afbryder. Den KAN have samme funktion som skillerelæet, men bare ikke automatisk. Som jeg har noteret på diagrammet nu, så er kreds 2 = nød kreds. Den skal KUN anvendes i tilfælde af at startbatteri ikke leverer den nødvendige strøm. Normal position er 1, da skillerelæet nu er indkoblet og fungerer. Sættes vælgeren i 1+2 kører batterierne parallelt, hvilket ikke er kritisk, da de er 100% identiske.
Mht sikringen på kablet op til starteren vil jeg give dig delvist ret. Der kan selvfølgelig ikke skabes en kortslutning til stel som på en bil. Ikke på skroget i hver fald. Risikoen er begrænset til motoren, hvor kablet vel teoretisk godt kunne gnaves igennem i en gennemføring eller lign. Herved trækkes der strøm igennem minus på motoren og ned gennem plus kablet til starteren. Men du kan godt have ret i at det er en så lille risiko, at det ikke er værd at arbejde i. Jeg medgiver, at de diagrammer jeg har fundet på nettet, ikke har vist en sikring på starter kablet.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
Valg af batteri