Evinrude vro 40hk hyletone ( alarm ) {{forumTopicSubject}}
Hejsa har et problem med min motor alarmen hyler konstant , når man sætter tænding på starter hyleren ,jeg har forstået at en konstant tone er advarsel for overophedning men når den hyler med det samme selv om motoren har været slukket i 3 dage går jeg ud fra at den er kold he he.
Har testet motoren og den bliver ikke varm og olie´blanderen fungere fint , alså motoren køre til UG men arlarmen køre konstant og det er ret belastende , der er fin kølestråle på ( meget krafitg ) og der kommer også vand ud med udstødningen så den funker fint .
Nogen der har kendskab til sådan en motor og muligvis har en løsning , jeg hælder efter hånden til at klippe alarmen koble vro tanken fra og blande selv og sefølgelig holde øje med kontrol strålen .
Venlig hilsen søren.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 20 Svar: 82
Skrevet: 28-09-2007 22:42:41
Nej jeg bruger ikke mit VRO system.
Da jeg købte båden m/motor, var VRO-systemet tilsluttet. Men efter jeg havde alarm på alarm på alarm..........og flere alarmer, demonterede jeg systemet.
Jeg havde alarm for low-oil, high temp og no oil-flow.
Olietank blev fjernet, og olieslangen til motoren blev skåret af, ca. 5 cm. før motoren, og så sat en prop i.
Stik til flow-alarm blev demonteret, og high temp alarm blev ført uden om switch-box, og direkte op i en advarselslampe m/horn. Samt monterede jeg en føler i topstykket, for at se temp.
Blander så selv 2% olie i benzinen. Og sådan har den kørt upåklageligt i 2 år.
Havde alle de alarmer ikke været der, havde jeg beholdt VRO-systemet. Det er jo genial på to måder. Man kan bare tanke ren bezin, og motor bruger lavere oliemængde ved lave omdrejninger.
Så hvis dit alarm system virker, og din VRO-pumpe er intakt, ville jeg beholde det på.
Læs evt. mere her.
http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 20 Svar: 82
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0196812&path=BMC~A0000021~M0009890~M0010001~M0010007~C0196812&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
Den er forbundet over i din powerpack, via en brun ledning. ( måske brun m/blå stribe, hvis den er opgraderet i TAN-ledning). På ledning mellem temp. føler og Powerpack sidder en lille diode. Er 80% sikker på den diode er brændt af hos dig, og det er derfor du konstant har temp. alarm. Der er dog også 15% chance for, at fejlen skyldtes en defekt temp. føler. Og til sidst er der 5% chance for, at ledning mellem powerpack og temp.føler er gnavet igennem til en stel-forbindelse.
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Den diode kim er det noget der kan skaffes eller ? det er jo en gammel svend efterhånden.
Ind til vidre har jeg afmonteret hornet så jeg slipper for larmen , motoren køre jo super godt og man burde nok kunne holde øje med hvor meget olie der er i beholderen .
Men må godt nok indrømme at jeg hælde lidt til at koble systemet fra og blande selv , hvad er erfaringerne med at man bare blænder olieslangen af og så blander i tanken ?? , går det fint eller skal man afmontere hele vro systemet ? .
Takker søren.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 20 Svar: 82
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
søren.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 20 Svar: 82
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Ud over dette, så prøv at demontere stikket på temp.føleren. Forsvinder alarmen så ? ( = ny føler ).
Hvis det kun er ny føler eller diode, er der jo ingen grund til at demonterer dit VRO. Altså såfremt flow-alarm og niveau-alarm i VRO virker.
Men husk at bibeholde en temp.alarm. Enten via den eksisterende, eller selv sætte en ekstern på. Ellers vil det være at spille russisk roulette med din motor.
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Både: 1 Emner: 23 Svar: 56
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Den eksisterende temp.føler, køres jo over motorens Power Pack. D.v.s. at ud over du får en akustisk alarm, går motoren også i S.L.O.W. Den slår automatisk ned til ca. 2500 rpm. Og hvis du sejler med fuld gas, og motoren pludselig går ned 5600 til 2500 rmp. føles det som hvis du kører bil med 60km/h, og træder hårdt på bremsen. Første gang min motor gik i S.L.O.W, resulterede det i, at min søn på 9 år, blev kastet fra døråbningen til kabinen, og helt op i kabinens frontrude. ( dog uden fysisk skader, men meget chokkeret ). Derfor fjernede jeg S.L.O.W funktionen på min motor, og satte en ekstra temp.-føler i topstykket, som giver signal til mit instrumentbord. ( her kan jeg se den aktuelle temp. samt hvis temp. bliver for høj, får jeg en akustisk alarm + en visuel rød lampe lyser ).
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Købte en brugt speedbåd hos dem i sidste uge og styrtøjet brød sammen efter en time`s sejlas i tomgang ( man må kun sejle 5 knob i varde å , fik komplet styrtøj NYT UB og ingen vrøvl , God service.
Har handlet en del med dem i tidernes løb og bliver stadig overasket over den gode service så en lille klapsalve til bøges trailer & både lunderskov herfra.
Marius på værkstedet er også altid god for en god forklaring om div hvis man er i tvivl om noget.
Thums UP .
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Nogen der kan maile et ledningsdiagram på sådan en møghund så vil jeg vær meget taknemlig.
Nå vil drøne ned til skiltemakkeren og få lavet et navne skilt til båden ....... ( HYLEREN ) he he.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Prøv evt. at fjerne stelledning på hornet, og se om alarm forsvinder. Gør den det, kan fejlen skyldtes defekt horn. Og du skal også måle den brune ledning fra hornet igennem, at den IKKE har overgang til stel. Det er jo den brune ledning, som går ud til din temp. føler.
NB: Husk lige, at INTET vedr. denne fejl, skyldtes VRO-systemet.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Selve vro virker har test sejlet motoren i 2 timer og ingen problemer med varme eller smøring.
Satser på den stel i fjernbetjeningen eller defekt horn.
Skal nok følge op når jeg har knækket nøden.
Ps fik lige sat de rigtige støjdæmpede tændrør i nu jeg er igang med den.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
(link fjernet)
Der står, at man skal prøve at tage TAN ledningen ( den brune ) af ved hornet. Det har du jo forsøgt. Og hvis der stadig er alarm, skyldtes fejlen defekt horn.
Nyt horn kan du se på pos. 4 her
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0196245&path=BMC~A0000021~M0009890~M0010001~M0010008~C0196245&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
Men test lige, at hornet stopper med at larme, når du tager dens stelforbindelse af inde i kontrolboksen. Gør den det, ja så køb nyt horn.
NB: God ide` med at sætte QL78C tændrør i.
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Takker for den store insats foreløblig.
Jeg følger op når det nye horn er monteret.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Se om hornet klapper næbet i, når du fjerne hornets egne stel.
Husk på, du behøver ikke at bruge et original horn. Et horn som ikke bruger meget strøm kan bruges. Det eneste det originale horn kan, er at det kan give et test-trut når nøglen drejes i "ON".
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Orker ikke lige at montere det i dag, følger lige op i morgen når jeg har roddet med det.
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Takker for hjælpen ,altid dejligt at få nogle forslag når man står med håret i postkassen.
Det lader til at det gamle horn enten har sat sig så kontorl hylet har sat sig eller at hornet er lavet på en sådan måde at det hyler når der er en fejl på hornet.
hygs søren.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Super at problemet er løst. M.h.t hornet, er det jo monteret med tre ledninger. 1 ledning som går til +12V når du drejer tændingsnøglen. 1 ledning som går til motorens TAN ( sikkerhedskreds hvor temp.føler, olieflow føler og olietank niveau måler sidder). Og 1 ledning som er en lille stel-forbindelse til hornet.
Hornet kan nu virke, ved at få stel gennem TAN systemet, eller gennem hornets egen stel. Når du drejer nøglen, skal hornet give et lille bib. Det fortæller dig bare, at hornet og TAN systemet er OK. Og her trækker hornet så på sin egen stel-forbindelse. Når motor så er startet, slår hornet sin egen stel fra, og stopper med at "larme". Ved dit gamle horn, slog hornet aldrig sin egen stel fra, og hylede derfor fra morgen til aften.
God vind.
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Evinrude vro 40hk hyletone ( alarm )