{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.051 visninger | Oprettet:

Mercury 90 hk 6-cyl {{forumTopicSubject}}

HJÆLP !! Jeg vil ud og sejle...
Men motoren driller som altid...

Jeg har en mercury 90 hk 6-cyl på række. årg 1983.
Typen går fra 90 - 115 hk
Der er ingen tænding på cylindre 1, 3 og 5.
Fejlen ligger i enten den øverste tændingsbox, som sidder lige ved siden af de 3 tændspoler til de pågældende cylindre. En firkantet ting på ca 6 x 12 cm med en hulens masse kabelsko. P/N: 332-7778 A1
Feljen kan også ligge i en tændingsdims under svinghjulet....
Er der nogen der ligger inde med sådan nogle ting, eller som har erfaring med dette.
Prisen må vil evt finde ud af.

Det kunne være cool at komme ud og give den gas inden der kommer is på fjorden... og lige i øjeblikket sejler den omkring 5 knob... og den skulle løbe næsten 45 i stedet...

Der er et billede af den under Shakespeare. En lille rød djævel med pågældende motor..

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercury 90 hk 6-cyl
  • #1   27. sep 2007 Se tidligere indslag.
    http://www.baadgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=4381
    Her er bl.a. link til modstandsværdier.

Din motor har bare to seperate tændingssystemer.
    Ved ikke lige, hvilken klemme på switchbox ( P/N: 332-7778 A1 )
    der er "kill" på din. Men normal er det en sort ledning med gul stribe.

• #2   29. sep 2007 kim C.
    oki, du mener jeg bare skal kontrollere dette såkaldte kill-haløjsa... og er det det, er det en fejl i gas og gearboxen...

Men hvis dette var fejlen, ville begge tændkredse så ikke være døde...

Men jeg må lige prøve at kigge lidt nærmere på det der såkaldte kill-system. Med pågældende ledning med "gul på sort"-farvekode.

Det virker som om du har styr på teknikken i påhængsmotore... Arbejder du et sted, hvor I laver sådan noget. Eller er det almindelig erfaring fra utallige gange hvor båden er stået af...

• #3   29. sep 2007 Jeg synes ikke lige jeg kan se en sammenhæng mellen ledningerne til de to switchboxe... Der skulle jo være en ledning, som både skulle tænde/slukke box 1 og 2...

Har lige ringet til Triton marine i hvidovre... De kunne fejlfinde systemet...
    Hvis det var en switch kostede den omkring 2500 kr... hvis det var systemet under svinghjulet, ville det koste over 3000 kr...
    Bare lidt kedelige penge, hvis det kunne løses hjemme i garrage med en skruetrækker og et multimeter... Plus man spare tid og bøvl, med at køre båden til service og lign.

Men iøvrigt tak for at du gider hjælpe... det er totalt iorden !!

• #4   29. sep 2007 Kill-systemet grenes jo ud til de to kredse. Men prøv da lige, og byt rundt på de to switch-boxe ( P/N: 332-7778 A1 ). Hvis der så er tænding på cylindre 1, 3 og 5, og cylinder 2, 4 og 6 så er "døde". Ja så er fejlen jo i den ene switch-box.
    Trigger og stator kan du som sagt måle igennem. Værdier skal være i.h.t. dette link.
    http://outboardparts.com/mercury/troubleshooting/troubleshooting11.htm

Og via samme side, er der et yderligere link.
    http://outboardparts.com/mercury/miscellaneous/troubleshootinghelp.htm.

Og svaret på dit spørgsmål, om jeg er reperatør, er svaret nej. Jeg har dog en baggrund som maskinmester og elektrikker, samt "rodet" i flere forskellige påhængsmotorer gennem årene.

• #5   2. okt 2007 oki... den side ser sku god ud... der er jo en masse fine info. der..

Jeg har også lige fået Triton Marine i hvidovre til at hjælpe lidt... han fandt et Quicksilver troubleshot katalog frem, med min specifikke motor...

Men skide god ide, med at bytte om på switchboxe...
    (man har jo lov til at være skarp... he eh)

• #6   3. okt 2007 Når / hvis du finder fejlen, vil det være en stor hjælp for andre her på denne hjemmeside, at kunne se denne.
    Så du må gerne lige give en kort feed back på sagen.

• #7   3. okt 2007 jepper... nu har jeg skal jeg lige tage mig sammen først...
    men der kommer feed back..

• #8   3. feb 2008 Hvad så jens N, har du fundet ud af noget ???

• #9   12. feb 2019 Jeg prøver lige at puste lidt liv i den her tråd igen.

Jens N:
    Fandt du nogensinde ud af hvad problemet var??

Kommentér på:
Mercury 90 hk 6-cyl

Annonce