Mercury 90 hk 6-cyl {{forumTopicSubject}}
HJÆLP !! Jeg vil ud og sejle...
Men motoren driller som altid...
Jeg har en mercury 90 hk 6-cyl på række. årg 1983.
Typen går fra 90 - 115 hk
Der er ingen tænding på cylindre 1, 3 og 5.
Fejlen ligger i enten den øverste tændingsbox, som sidder lige ved siden af de 3 tændspoler til de pågældende cylindre. En firkantet ting på ca 6 x 12 cm med en hulens masse kabelsko. P/N: 332-7778 A1
Feljen kan også ligge i en tændingsdims under svinghjulet....
Er der nogen der ligger inde med sådan nogle ting, eller som har erfaring med dette.
Prisen må vil evt finde ud af.
Det kunne være cool at komme ud og give den gas inden der kommer is på fjorden... og lige i øjeblikket sejler den omkring 5 knob... og den skulle løbe næsten 45 i stedet...
Der er et billede af den under Shakespeare. En lille rød djævel med pågældende motor..
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://www.baadgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=4381
Her er bl.a. link til modstandsværdier.
Din motor har bare to seperate tændingssystemer.
Ved ikke lige, hvilken klemme på switchbox ( P/N: 332-7778 A1 )
der er "kill" på din. Men normal er det en sort ledning med gul stribe.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
oki, du mener jeg bare skal kontrollere dette såkaldte kill-haløjsa... og er det det, er det en fejl i gas og gearboxen...
Men hvis dette var fejlen, ville begge tændkredse så ikke være døde...
Men jeg må lige prøve at kigge lidt nærmere på det der såkaldte kill-system. Med pågældende ledning med "gul på sort"-farvekode.
Det virker som om du har styr på teknikken i påhængsmotore... Arbejder du et sted, hvor I laver sådan noget. Eller er det almindelig erfaring fra utallige gange hvor båden er stået af...
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Har lige ringet til Triton marine i hvidovre... De kunne fejlfinde systemet...
Hvis det var en switch kostede den omkring 2500 kr... hvis det var systemet under svinghjulet, ville det koste over 3000 kr...
Bare lidt kedelige penge, hvis det kunne løses hjemme i garrage med en skruetrækker og et multimeter... Plus man spare tid og bøvl, med at køre båden til service og lign.
Men iøvrigt tak for at du gider hjælpe... det er totalt iorden !!
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Trigger og stator kan du som sagt måle igennem. Værdier skal være i.h.t. dette link.
http://outboardparts.com/mercury/troubleshooting/troubleshooting11.htm
Og via samme side, er der et yderligere link.
http://outboardparts.com/mercury/miscellaneous/troubleshootinghelp.htm.
Og svaret på dit spørgsmål, om jeg er reperatør, er svaret nej. Jeg har dog en baggrund som maskinmester og elektrikker, samt "rodet" i flere forskellige påhængsmotorer gennem årene.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Jeg har også lige fået Triton Marine i hvidovre til at hjælpe lidt... han fandt et Quicksilver troubleshot katalog frem, med min specifikke motor...
Men skide god ide, med at bytte om på switchboxe...
(man har jo lov til at være skarp... he eh)
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Så du må gerne lige give en kort feed back på sagen.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
men der kommer feed back..
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 12 Svar: 610
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 18
Jens N:
Fandt du nogensinde ud af hvad problemet var??
Mercury 90 hk 6-cyl