{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.797 visninger | Oprettet:

220/240 volt i båden {{forumTopicSubject}}

Hjælp søges, samt erfaring med 220 volt om bord, ved hjælp af 12 volt til 220 volt inverter.

Jeg er gået lidt i stå, da jeg ikke kan huske og ikke kan finde div. formler på nettet, om hvorledes man regner årlig Kwh forbrug, om til her og nu, forbrug i watt/amp, da det har betydning for, hvor store mine akkumulatorer skal være, da jeg påtænker installere et 220 volt A++ køle/fryseskab i mit projekt, det påtænkte køleskab har et årligt elforbrug på 164 Kwh.

I mit projekt er der en "lille bitte smule" planlægning, og overvejelser, for og i mod div. ting og sager, derfor håber jeg, at der en blandt jer der ude, som kan hjælpe mig med at genopfriske min desværre lidt hullede hukommelse.
Hilsen Jørgen Boesgaard


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  220/240 volt i båden
  • #1   23. dec 2015 Hvis du kigger på den grundlæggende ohms lov. Se link.

    http://www.axencrone.net/el-mappen/1/Ohms/Ohms%20lov.html

    Ja så når du langt i din beregning
    Et 12V batteri på feks. 100Ah, ja der kan du så trække 12x100=1200Wh ud af.

    Men start feks. via nedenstående beregningsmodel.

    http://www.dansksolenergi.dk/Dimension/Dimension_batteri.shtml

    Tast alle data ind, og du får et overblik over, hvor meget power du har brug for. Der skal så også lige tages højde for, at du måske har mulighed for 230V landstrøm, samt at du over flere dage måske helt lukker skuden ned og har feks. køleskabet slukket ( det behøver jo ikke stå at køre, når den sidste bajer er drukket ).

    Men din oplysning om 164kWh på et år, kan ikke bruges til meget. Lidt svarende til, at jeg spurgte dig, om du kunne beregne hvad min bil i gennemsnit kørte af km/l, når jeg årligt tanker 1250 ltr. diesel.


  • #2   23. dec 2015 Hej Kim

    Tak for svar, jeg er med på, at oplysningen om årligt Kwh forbrug ikke er lige til at omsætte.
    Desværre har jeg ikke kunnet finde et eneste køleskab, hvor det aktuelle forbrug i watt er opgivet. som det er på elpære, radio - tv, boremaskine osv.

    Og ja, køleskabet skal ikke køre i døgndrift, når båden ikke er i brug, men det kunne være rart om jeg kunne bruge køleskab over et døgn el. to, hvis der ligges for svaj el. der ikke er adgang til landstrøm.
    Hilsen Jørgen Boesgaard


  • #3   23. dec 2015 de fleste alm køleskabskompressore bruger mellem 150 og 300watt i drift så er du ihvertfald dækket ind der..det største problem er opstart , så du skal nok have en 2000watt inverter som minimum

  • #4   23. dec 2015 Du kunne jo også køre med 12V på det hele ombord, inkl. et 12V køleskab.
    Så undgår du de 5-10% tab igennem en inverter.
    Og når du så er i havn, ja så kører du 230V direkte på en batterilader, som så lader på dine batterier.


  • #5   23. dec 2015 Jeg har spurgt en mand jeg kender , kommer tilbage med svar ,hvis han har et smiley

    (Jørgen et anden ting ,det undrer mig at du har DF stående på dit foto ,i et upolitisk forum hvor alle hjælper alle ? Og for en god ordens skyld vil jeg sige at mit undren intet har med min politiske overbevisning at gøre , det havde været det samme uanset hvilket partibogstav du havde )


  • #6   23. dec 2015 Til Michael B, Tak for info, Ups, det er flovt, det havde jeg ikke engang selv set, andet billede er omgående lagt på.
    Og selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, uanset hvor vi står politisk, deri kan vi slet ikke være uenige, her er det fritids interesser det handler om !


  • #7   23. dec 2015 Jørgen : du ønskes en glædelig jul .

  • #8   25. dec 2015 Jeg tror slet ikke at det vil være en god ide med et almindeligt 220 v køleskab da det vil bruge alt for meget strøm ned mindre du har en hel batteripark ombord

  • #9   27. dec 2015 Jeg har i dag haft mulighed for, at teste forbruget på det ønskede køleskab, dog i skabs fryser udgave.
    Det har af naturlige årsager et større el forbrug, men jeg var meget overrasket over, at det kun bruger 61 watt ved drift, er dog noget større lige i opstarten og kompressoren kørte kun i knab 3 min og holdt pause i godt 3 timer, inden ny opstart.
    Selvfølgelig skal der tages højde for, at inverteren også har et tomgangs forbrug og der har jeg fundet en 3000/6000 Watt der ligger tomgangs forbruget på max 0,8 amp
    Så alt i alt, tror jeg på at det kan være en løsning, da der også er flere andre muligheder når der er 230 volt om bord, kaffemaskine - støvsuger -div. el. værktøj osv.
    Så jeg arbejder videre på sagen.
    Hilsen Jørgen Boesgaard



  • #11   28. dec 2015 Mange tak for info, jeg med på at, et køleskab skal have masser af ventilation, jeg har tidligere arbejdet med, at forbedre ventilationen omkring mit køleskab i min campingvogn, da det en sommer fik hedeslag og alt vores medbragte mad endte i skraldespanden. (Har lært lektien, på den hårde måde)
    Det er også derfor, at mine tanker går i retning af at anvende et 230 volt A++ køleskab, da de ikke udvikler særlig meget varme og er super godt isoleret.
    Men rigtig god info vedr. Forbrug, tak for det 👍
    Hilsen Jørgen Boesgaard.


  • #12   20. feb 2016 Jeg har lavet det på min båd og sejlede sidste sommer på ferie i Limfjorden der kunne vi ligge for anker i et døgn og kun køre på inverter vi har et køleskab af de små fra Harald Nyborg og et flad skærm tv plus op ladning af tlf og iPad og anker lys det var på 180 ah batteri når det hade kørt et døgn gav inverter alarm og slog fra fordi batteri var under 10.5 volt også skal motor køre nogle timer for at lade det op igen jeg har start batteri over et skille relæ så vi kunne sagtens starte jeg har haft et 12 v køle skab men skiftede det ud da det ikke kunne følge med når der var varmt i båden og kørte hele tiden uden at blive ret koldt det brugte meget strøm der med sagt systemet virker men bruger meget strøm og lang lade tid så en smut tur på en halv time får ikke fyldt batterierne op også går der mindre tid inden inverter giver alarm husk på din generator giver måske 70 ah men den skal drive alt strøm i båden inden der bliver noget til at lade batterier med så den lader ikke med 70ah på batterier

  • #13   20. feb 2016 Tak for info, det giver mig et godt billede af hvad jeg skal gå efter smiley
    Hilsen Jørgen


  • #14   29. mar 2022 Hej godtfolk.
    Jeg har for 3.gang brændt en inverter af! Den er på 1500w og trækker kun et lille køleskab!
    Der er nogle der siger at det er vigtig at "jorde den"??
    Hvordan kan man andet en sætte den til stell (Minus) da jeg kan se at jordklemmen sidder på minus indgangen indeni??
    Jeg har 7stk 12v batterier til forbrug og de kommer ud med 13,5v når de er fuldt opladet!
    Det er lavet sådan at når man tager landstikket fra, så skifter et relæ, så det(220v) går over inverter.
    Er det en for billig inverter? Eller for lille (1500w) inverter?(købt fra batterilageret.dk)
    Mvh Kim C


Kommentér på:
220/240 volt i båden

Annonce