220/240 volt i båden {{forumTopicSubject}}
Hjælp søges, samt erfaring med 220 volt om bord, ved hjælp af 12 volt til 220 volt inverter.
Jeg er gået lidt i stå, da jeg ikke kan huske og ikke kan finde div. formler på nettet, om hvorledes man regner årlig Kwh forbrug, om til her og nu, forbrug i watt/amp, da det har betydning for, hvor store mine akkumulatorer skal være, da jeg påtænker installere et 220 volt A++ køle/fryseskab i mit projekt, det påtænkte køleskab har et årligt elforbrug på 164 Kwh.
I mit projekt er der en "lille bitte smule" planlægning, og overvejelser, for og i mod div. ting og sager, derfor håber jeg, at der en blandt jer der ude, som kan hjælpe mig med at genopfriske min desværre lidt hullede hukommelse.
Hilsen Jørgen Boesgaard
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://www.axencrone.net/el-mappen/1/Ohms/Ohms%20lov.html
Ja så når du langt i din beregning
Et 12V batteri på feks. 100Ah, ja der kan du så trække 12x100=1200Wh ud af.
Men start feks. via nedenstående beregningsmodel.
http://www.dansksolenergi.dk/Dimension/Dimension_batteri.shtml
Tast alle data ind, og du får et overblik over, hvor meget power du har brug for. Der skal så også lige tages højde for, at du måske har mulighed for 230V landstrøm, samt at du over flere dage måske helt lukker skuden ned og har feks. køleskabet slukket ( det behøver jo ikke stå at køre, når den sidste bajer er drukket ).
Men din oplysning om 164kWh på et år, kan ikke bruges til meget. Lidt svarende til, at jeg spurgte dig, om du kunne beregne hvad min bil i gennemsnit kørte af km/l, når jeg årligt tanker 1250 ltr. diesel.
sep 2015
Følger: 8 Følgere: 35 Både: 2 Emner: 3 Svar: 22
Tak for svar, jeg er med på, at oplysningen om årligt Kwh forbrug ikke er lige til at omsætte.
Desværre har jeg ikke kunnet finde et eneste køleskab, hvor det aktuelle forbrug i watt er opgivet. som det er på elpære, radio - tv, boremaskine osv.
Og ja, køleskabet skal ikke køre i døgndrift, når båden ikke er i brug, men det kunne være rart om jeg kunne bruge køleskab over et døgn el. to, hvis der ligges for svaj el. der ikke er adgang til landstrøm.
Hilsen Jørgen Boesgaard
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Så undgår du de 5-10% tab igennem en inverter.
Og når du så er i havn, ja så kører du 230V direkte på en batterilader, som så lader på dine batterier.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
(Jørgen et anden ting ,det undrer mig at du har DF stående på dit foto ,i et upolitisk forum hvor alle hjælper alle ? Og for en god ordens skyld vil jeg sige at mit undren intet har med min politiske overbevisning at gøre , det havde været det samme uanset hvilket partibogstav du havde )
sep 2015
Og selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, uanset hvor vi står politisk, deri kan vi slet ikke være uenige, her er det fritids interesser det handler om !
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
sep 2015
Det har af naturlige årsager et større el forbrug, men jeg var meget overrasket over, at det kun bruger 61 watt ved drift, er dog noget større lige i opstarten og kompressoren kørte kun i knab 3 min og holdt pause i godt 3 timer, inden ny opstart.
Selvfølgelig skal der tages højde for, at inverteren også har et tomgangs forbrug og der har jeg fundet en 3000/6000 Watt der ligger tomgangs forbruget på max 0,8 amp
Så alt i alt, tror jeg på at det kan være en løsning, da der også er flere andre muligheder når der er 230 volt om bord, kaffemaskine - støvsuger -div. el. værktøj osv.
Så jeg arbejder videre på sagen.
Hilsen Jørgen Boesgaard
sep 2015
Det er også derfor, at mine tanker går i retning af at anvende et 230 volt A++ køleskab, da de ikke udvikler særlig meget varme og er super godt isoleret.
Men rigtig god info vedr. Forbrug, tak for det 👍
Hilsen Jørgen Boesgaard.
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
sep 2015
Hilsen Jørgen
mar 2022
Følger: 26 Følgere: 11 Både: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg har for 3.gang brændt en inverter af! Den er på 1500w og trækker kun et lille køleskab!
Der er nogle der siger at det er vigtig at "jorde den"??
Hvordan kan man andet en sætte den til stell (Minus) da jeg kan se at jordklemmen sidder på minus indgangen indeni??
Jeg har 7stk 12v batterier til forbrug og de kommer ud med 13,5v når de er fuldt opladet!
Det er lavet sådan at når man tager landstikket fra, så skifter et relæ, så det(220v) går over inverter.
Er det en for billig inverter? Eller for lille (1500w) inverter?(købt fra batterilageret.dk)
Mvh Kim C
220/240 volt i båden