4.191 visninger
|
Oprettet:
Høj vandstand i motorrum {{forumTopicSubject}}
Så fik jeg løst problemet med hyletonen (for dem der følger med i "Martin har købt båd og er totalt grøn" komedien.
Jeg kom ned til båden i morges og synes at vandstanden inde under motoren var høj. Den gik ca. op til kanten (altså ca. til bunden af båden). Dette havde også resulteret i, at der stod vand i hullet længere fremme.
Båden er en Maxum 1900 SC fra 1999.
Kan der være en utæthed ved motor/drev?
Hvor optræder sådanne utætheder og skal man have båden op for at få dem tætnet?
På forhånd tak for hjælpen.
/Martin
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 43 Svar: 292
eller måske din båd tager vand ind når det regner..
har du flyde kontakt på din lænse pumpe?
okt 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Både: 2 Emner: 18 Svar: 130
hvordan finder man lige ud af det Rolf?
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 51
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Både: 2 Emner: 24 Svar: 125
okt 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Både: 2 Emner: 18 Svar: 130
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Både: 2 Emner: 24 Svar: 125
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Jeg har selv et par gange taget "en spids" af mit bundvand, for at finde ud af om det var fra havet:-)
Vil i øvrigt give Rolf ret, der skal ikke være vand i bunden af båden. Det er dog ofte "standardudstyr" når man kigger på brugte både ved diverse bådpushere.
Tilbage til Martins spørgsmål.
Hvis din kardanbælg er utæt, kommer der også vand ind, transomlejet er ikke 100% tæt.
Tror nok at det oftest er der utætheder ved drevet opstår.
Er kardanbælgen utæt, går transomlejet og kardankrydsene ret hurtigt til, der vil komme en skurrende eller skrumlende lyd fra lejet, så snart motoren går.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 4 Svar: 9
Det er saltvandskøling og det er saltvand der ligger nede i bunden. Har smagt på det (beskidt saltvand).
Jeg har lige været dernede igen. På 18 timer kommer der ca. 5-7 cm. vand nede i bunden af motorrummet. Det når ikke op til motoren. Der bliver også presset op i det lille rum der er længere oppe foran, og der ligger en en 2-3cm vand.
Jeg hiver den på land i morgen og beder nogen checke den. Problemet er, at jeg VIL SEJLE og alle marine-service holder nu 3-4 ugers ferie .. midt i deres travleste periode. Hvad sker der ..!!!!
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
Men selvfølgelig skal fejlen hittes, hvis det er mange liter der ryger ind.
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 4 Svar: 9
Jeg smutter op og køber en solid lænsepumpe mere i morgen. Den sætter jeg til separat strømudtag på oppe fra kajen. Så kan den sgu stå og pumpe løs, når båden ligger til kaj.
Jeg har fået en tid hos Triton den 20. august og så håber vi skidtet holder indtil da.
Gode råd modtages dog stadig gerne.
PS. Der kommer billeder op snart ... uha uha
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 2 Emner: 25 Svar: 60
det kan jo være der ikke er den store grund til at være bekymret.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Jeg havde sidste år vandindtrængen i mit motorrum og det var fra en utæt frostprop !
Det var faktisk ret meget vand der kom ind fra den skal jeg hilse og sige.......samtidigt stod min lænsepumpe af, så der var gang i den med manuel pumpning *G*
Et godt råd er:
Hav ALTID en lænespumpe med flydekontakt - altså den tænder automatisknår der er vand + sæt den på batteri UDENOM hovedafbryderen (husk sikring hvis nu....)
Det er så surt at se båden med stævnen stikkende op over vandet - og resten under..
/Allan
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Svar: 48
god jagt
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.075
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Lænsepumpen skal KUN afhjælpe vandindtrængen, men den løser ikke et problem !
Hvis der kommer for meget vand ind, så SKAL kilden til indtrængningen findes......
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 4 Svar: 9
Tak for alle jeres svar. Jeg har lagt det hele sammen og nu får båden den helt store tur.
1) Nyt pakninssæt bagtil på de 4 udsatte steder. Der var hul i 2 af dem
2) Ny generator (har jeg skiftet i dag) da den fik saltvand og var 8 år gammel
3) Ny startmotor (samme som generator)
4) Ny lænsepumpe med flyder. Har endvidere købt en batterilader, som kan sættes til landstrøm, så den aldrig løber tør for strøm (og dermed forhåbentlig heller aldrig fyldes med vand)
Fandt tilmed en autoriseret mercruiser servicemand, som havde ferie, men gik og kedede sig. Han gør det hele færdig i aften og i morgen. Han lovede, at jeg var i vandet søndag for fuld skrue.
Men igen. Tak for hjælpen. Håber en dag jeg kan gøre gengæld.
En glad men fattig bådejer Martin
En dyr løsning
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Heldigt og hurtigt løst
Lad os høre om hvordan det ser ud efter din nye sejltur !!
/Allan
NB. En bådejer er fattig på penge, men rig på glæder og flotte oplevelser på vandet !
Høj vandstand i motorrum