{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.003 visninger | Oprettet:

Skylning af Kølesystem på Påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Mercury 60hk påhængsmotor, og jeg synes at det er svært at skylle kølesystemet med en Spulemuffe. Derfor har jeg funden ud af at man kan skrue en haveslangeadapter på den dyse hvor kølevandet normalt sendes ud af motoren igen. På denne måde skulle man kunne skylle motoren mens den kører i tomgang. Er der nogen der ved om dette er en god nok måde at skylle den på? Jeg har fundet det i manualen til motoren, men jeg har aldrig hørt om andre der gør det.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skylning af Kølesystem på Påhængsmotor
  • #1   17. jun 2007 Det foregår på samme måde på vores yamaha, bortset fra motoren ikke behøves at stå i tomgang.

  • #2   17. jun 2007 ok. Jeg ville nemlig også gerne vide om motoren kan tåle at køre lang tid i tomgang på denne måde?, for jeg skal nemlig have ladet bateriet op.

  • #3   17. jun 2007 Vores skal stå i 15 min , men der er motoren ikke tændt, for trykket fra vandslangen er nok til at køre vandet igennem. Hvornår er din motor fra ?

  • #4   17. jun 2007 Den er fra 2002. Det sjove er nemlig at denne metode står beskrvet i manualen, og der står også at den skal køre i tomgang, men jeg har set folk med den samme motor, som alligevel bruger en spulemuffe

  • #5   17. jun 2007 Det med spulemuffe er jo abre den gamle metode at skyllemotoren på. Jeg tror godt din motor vil kunne stå lang tid i tomgang da den stadig bliver nedkølet med vandet. Jeg tror også dette er den letteste metode da jeg selv syntes det er lidt besværligt med spulemuffe.
    Så foretrækker i hvert fald den smiley


  • #6   17. jun 2007 Ja nemlig. Jeg kan nemlig heller ikke helt se hvorfor jeg skulle bruge en spulemuffe frem for dette system, for det virker meget mere autoriseret.
    Med en spulemuffe har jeg nemlig også svært ved at få det så tæt at trykket bliver stort nok..


  • #7   17. jun 2007 Ja, lige præcis. Og så står man selv og trykker på og så bliver man mega våd. Dette er meget nemmere.


  • #8   17. jun 2007 Hvad så med vandpumpen???

  • #9   17. jun 2007 vandpumpen ?

  • #10   17. jun 2007 Jeg har kortvarigt prøvet systemet, og eftersom man kan se at der kommer vand ud af vandindtaget når den kører, går jeg udfra at pumpen også får vand..

  • #11   17. jun 2007 Vandpumpen er jo lavet til at suge vand ud i benet, nu bliver det jo presse op fra kølevandsudtaget

  • #12   17. jun 2007 Ja det var nemlig også det jeg tænkte Christian. Altså at vandet fra vandslangen løber den modsatte vej af vandet fra pumpen, men jeg tror måske også at det er derfor den kun må køre i tomgang. Ellers vil motorens pumpe nok presse for meget.

  • #13   18. jun 2007 Vandpumpen "smørres" og køles af det vand der passerer igennem når motoren kører.
    Når der skylles gennem studsen får vandpumpen ikke vand og jeg mener der er risiko for at den overbelastes unødvendigt hvis motoren kører når der skylles på denne måde.
    Med hensyn til vandtryk når der skylles, motoren er bygget til tryk i tomgang på 0.2 bar og op til 1,6 bar ved fuld gas. Så at skylle med vandværkstryk på 3-4 bar er nok lige i overkanten.

    Lars


  • #14   18. jun 2007 Hej Lars

    Tror du ikke at vandpumpen smøres hvis man kan se at der kommer vand ud gennem indtaget? Så må det jo gå hele vejen gennem systemet, og derfor også omkring vandpumpen?


  • #15   18. jun 2007 Hvorfor køre med motoren, når der skylles, det tjener ikke noget formål. Det rindende vand løser jo opgaven alligevel.

  • #16   18. jun 2007 Ja det kan jeg godt se, men det var også mest fordi batteriet manglede strøm. Derfor ville jeg lade den køre lidt efter at have startet den med et andet batteri.

  • #17   21. jun 2007 Hey Jens... jeg har en mariner mototr fra 2007 der står os det med at skrue slangen på motoren ¨å mon ikk det er en ok metode.. mht. dit batteri ville jeg nok sætte en lader på.. det er ret begrænste hjva en mototr lader i tomgang.. mvh Kristian

Kommentér på:
Skylning af Kølesystem på Påhængsmotor

Annonce