342 visninger
|
Oprettet:
Levetid udstødningsmanifold {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Nogen der har anvisninger fra Volvo Penta mht. udskiftningsintervaller på saltvands kølede originale udstødningsmanifolder siddende på 2007 V8 benzin.
På forhånd tak.
Hilsen Morten
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Fagmæssigt er parolen, at levetiden under gennemsnitlige danske forhold er 10 år. Hvad du får derudover, skal du være taknemmelig for.
Levetiden på udstødningssystemer som dit, er betinget af flere faktorer:
- Saltkoncentration
- Vinterkonservering
- Antal sejltimer
Saltindholdet i vandet har stor betydning for udstødningssystemets levetid. Jo højere salt indhold, jo kortere levetid, og omvendt.
I USA, hvor der fx kan være 35% salt i havvandet omkring Florida og Californien, der anbefaler producenten af udstødningssystemer, at de udskiftes hvert andet år. Det skyldes også at vinterkonservering er unødvendigt i de dele af landet...:)
I Danmark er der ca 4 - 5 % saltindhold i indre danske farvane, og dermed holder udstødningssystemerne noget længere end i USA, men de tærrer alligevel.
Vinterkonservering af motor / udstødningssystem er med til at forlænge levetiden på manifolder / knæ og selve motoren. Jo kraftigere glycolblanding, jo længere levetid, og selvfølgelig omvendt. Et frostpunkt på ca. -35 grader er anbefalelsesværdigt.
Antallet af sejltimer er vigtigt med holdbarheden på udstødningssystemer, fordi stillestående saltvand tærrer på materialet. Jo flere sejltimer, jo bedre.
Volvo Penta laver ikke deres egne udstødningssystemer, men får dem produceret hos en underleverandør. Jeg handler hos den samme underleverandør som Volvo Penta.
Jeg har udstødningssyetemer, der har sejlet i mere end 20 år, og stadig meget fine, men jeg har også set "misbrug", hvor bådejeren sejler få timer om året i saltvand, og ikke vinterkonservere motoren, men blot tapper vandet af ( det r strengt forbudt kun at aftappe vandet, fordi der kommer luft ind til udstødningssystemets materiale, og dermed sker der en hurtigere gennemtæring ).
Hvis dit udstødningssystem er fra 2007, så ville jeg udskifte det i år.
Jeg har komplette udstødningssæt til din motor - send mig gerne en mail, så får du et tilbud...:)
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 29
maj 2008
Nye pakninger mellem knæ / manifold koster ca. 100,- kr. pr. stk.
Husk, at aftappe kølevandet INDEN, du afmonterer knæene, ellers får du vand i motoren......
Anlægsfladerne afrenses med en roterende stålbørste.
apr 2018
maj 2008
Husk blot, at du IKKE kan se gennemtæringerne i manifold / afgangsknæ, men ene og alene, hvor meget snask der sidder i kølekanalerne og godstykkelsen på væggene.
apr 2018
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 236
Se her i anden tråd:
https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/340794-volvo_penta_diesel_udstoedningsboejning
Der er støbt Sam 521 samt xx12 i bøjningen. Kan se på andre fotos, at det sidste ændrer sig, så måske er det årstallet for støbningen. Lægger vi et par på lager til, og ikke regner 2025 med. Ja så bliver det 10 år.
Og nok to år for længe.....
Levetid udstødningsmanifold