{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Levetid udstødningsmanifold
  • #1   9. mar Der findes ikke udskiftningsintervaller på udstødningssystemer til marinemotorer, selvom de er havvandskølede ( direkte kølede ).

    Fagmæssigt er parolen, at levetiden under gennemsnitlige danske forhold er 10 år. Hvad du får derudover, skal du være taknemmelig for.

    Levetiden på udstødningssystemer som dit, er betinget af flere faktorer:

    - Saltkoncentration
    - Vinterkonservering
    - Antal sejltimer

    Saltindholdet i vandet har stor betydning for udstødningssystemets levetid. Jo højere salt indhold, jo kortere levetid, og omvendt.
    I USA, hvor der fx kan være 35% salt i havvandet omkring Florida og Californien, der anbefaler producenten af udstødningssystemer, at de udskiftes hvert andet år. Det skyldes også at vinterkonservering er unødvendigt i de dele af landet...:)

    I Danmark er der ca 4 - 5 % saltindhold i indre danske farvane, og dermed holder udstødningssystemerne noget længere end i USA, men de tærrer alligevel.

    Vinterkonservering af motor / udstødningssystem er med til at forlænge levetiden på manifolder / knæ og selve motoren. Jo kraftigere glycolblanding, jo længere levetid, og selvfølgelig omvendt. Et frostpunkt på ca. -35 grader er anbefalelsesværdigt.

    Antallet af sejltimer er vigtigt med holdbarheden på udstødningssystemer, fordi stillestående saltvand tærrer på materialet. Jo flere sejltimer, jo bedre.

    Volvo Penta laver ikke deres egne udstødningssystemer, men får dem produceret hos en underleverandør. Jeg handler hos den samme underleverandør som Volvo Penta.
    Jeg har udstødningssyetemer, der har sejlet i mere end 20 år, og stadig meget fine, men jeg har også set "misbrug", hvor bådejeren sejler få timer om året i saltvand, og ikke vinterkonservere motoren, men blot tapper vandet af ( det r strengt forbudt kun at aftappe vandet, fordi der kommer luft ind til udstødningssystemets materiale, og dermed sker der en hurtigere gennemtæring ).

    Hvis dit udstødningssystem er fra 2007, så ville jeg udskifte det i år.

    Jeg har komplette udstødningssæt til din motor - send mig gerne en mail, så får du et tilbud...:)




  • #2   10. mar Tak for et som altid fyldestgørende svar Rambo. Skiftede manifolder og knæ i 2020 da jeg købte båden og sørger for korrekt vinterkonservering hvert år, med ferskskylning, tømning for derefter at varmkøre med vand/kølervæske. Har ca. 50 motortimer hvert år. De får lige et år mere inden udskfitning.

  • #3   10. mar Du kan afmontere knæet i din forårsklargøring, og se tykkelsen på kølevæggene - der har du en indikation af, hvor hårdt angrebet støbejernet er.

    Nye pakninger mellem knæ / manifold koster ca. 100,- kr. pr. stk.

    Husk, at aftappe kølevandet INDEN, du afmonterer knæene, ellers får du vand i motoren......

    Anlægsfladerne afrenses med en roterende stålbørste.


  • #4   11. mar Tak, ja må hellere få syn for sagen og se status.

  • #5   11. mar Du er velkommen til at sende billeder af kølekanalerne, så kan vi tage snakken derfra.

    Husk blot, at du IKKE kan se gennemtæringerne i manifold / afgangsknæ, men ene og alene, hvor meget snask der sidder i kølekanalerne og godstykkelsen på væggene.


  • #6   13. mar Tak, ja det er et af de steder hvor man hellere vil være "safe than sorry". Af samme grunde tjekker jeg også oliestanden inden hver opstart.

  • #7   13. mar Har lige skilt min Volvo Penta D2-40 ad
    Se her i anden tråd:
    https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/340794-volvo_penta_diesel_udstoedningsboejning

    Der er støbt Sam 521 samt xx12 i bøjningen. Kan se på andre fotos, at det sidste ændrer sig, så måske er det årstallet for støbningen. Lægger vi et par på lager til, og ikke regner 2025 med. Ja så bliver det 10 år.
    Og nok to år for længe..... smiley


Kommentér på:
Levetid udstødningsmanifold

Annonce