297 visninger
|
Oprettet:
Kompas {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har netop købt båd, ønsker at få monteret et kompas.
Jeg har en QuickSilver 470 Cruiser
Hvilket kompas, passer / kan jeg montere i min båd ?
Evt gerne billeder af hvad i har monteret og hvor i har monteret det 😊
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.349
Tror ikke der som sådan er et kompas der passer til en bestemt bådtype, men kig dig lidt omkring og se hvad du selv mener passer i layoutet på dit instrumentbord.
Helt generelt findes der jo 2 typer, et ophængt i en bøjle på en vandret flade og et til montage i lodret eller næsten lodret instrumentbord eller anden flade, kaldet skotkompas
Personligt synes jeg skotkompas ser bedst ud, og de er også mere beskyttede der end et bøjlekompas. Bagsiden af medaljener så at de kræver et større montagehul i instrumentbordet,.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 303 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.143
Tillykke med båden 👍har sådan en på min styrepult, der er jo mange muligheder som nævnt tidligere i tråden...
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 3 Svar: 230
Jeg hører til keep it simple stupids - KISS -personerne.
Jo mere udstyr man har, jo mere skal virke. Virker det ikke, har man tit glemt de basale kompetencer. Se på kompasset, ud over rælingen, sømærker, bakker, kirker, fyr og meget mere, ja så ved man hvor man er.
Jeg har selv rigtige kompasser i min sejlbåd og min lille styrepult, men bruger dem aldrig. Sidder altid og glor på GPS'en
Specielt ikke efter at min mobil placeret tæt på kompasset fik det til at vise forkert. Opladere, GPS'er, ekkolod, kikkerter, tankmåler, spilhåndtag og meget andet med jernindhold eller med strømforbrug får det gode gamle sikre kompas til at vise lidt eller meget forkert.
Og hvis der er noget værre end ingen oplysniger, er det forkerte oplysninger.
Nu har vi jo mobil med GPS, tablet med søkort og GPS'er med kompas, retning, styret og sejlet kurs og meget andet.
Så stedet for et fast kompas som man ikke kikker på, er den rigtige løsning måske et håndholdt man tager frem lejlighedsvis.
Og holder væk fra alt det andet, så det viser det det skal...
Og hvis alt går galt...
I værste fald, får man måske bare en længere ferie end planlagt.
Skulle jeg starte forfra, blev det nok et håndholdt kompas, et søkort og et par flasker vin og en kasse øl.
Og et USB-udtag til telefonen
Vi er jo ikke midt på Stillehavet
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.349
Men et flot kompas ser jo stadig godt ud på en båd og minder os om hvor simple redskaber vore forfædre brugte.
Og vikingerne besejelde jo både Færøerne, Island, Grønland og Amerika uden kompas, så strengt nødvendigt er det nok ikke
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 259
Så skulle jeg sejle i dårligt vejs med den nye-ere båd. Når man sejler i dårligt vejr og bølgerne kaster en rundt kan man ikke bruge GPS til noget som helst da det tager lidt tid inden den opdaterer retningen og er der ingen peglemærker så er det svært at holde retningen. Der gik ikke langt tid så fik jeg instalerret et kompas som det Silva der bliver henvist til i et tråd ovenover.
Den er monteret der hvor man kan se den på billedet fordi der er ingen magnetfelter fra de andre instrumenter (fartmåler, benzintankmåler osv), jeg prøvede flere steder men mine gamle analoge instrumenter har store magneter i dem... eller det havde de inden jeg fik digitale.
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 145 Både: 1 Emner: 5 Svar: 178
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
Men det er bare min mening om den sag
jan 2025
Følger: 8 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
Kompas